Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alla rullar kass?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggMed tanke på att många skriver att deras rullar går sönder stup i kvarten så undrar jag vad använder de vid muskie fiske i staterna? Kör de med samma som vi här? ABU Shimano och Daiwa. Och deras pajar också. Eller har de efter många års fiskande lyckas utveckla något som håller??
Jag byggde under sommaren ett knappt tiotal förstärkta rullar till lika många sportfiskare med lite olika personligheter. Rullarna användes sedan 1 - 2 hänsynslösa veckor i norra USA eller södra Canada, 10timmar om dagen, c:a 500 kast per dag, med beten på 200g upp till kilot. Efter hemkomst har rullarna fortsatt misshandlas under tungt gäddfiske med beten på över 200g.
Tre har fallit ur, och det är huvudsakligen tre saker som gått sönder.
1. Tumtangenten, den håller inte. Tryckknapp är en robustare konstruktion.
2. Backspärrslagret, en klassisk orsak till haveri. Bra smörjmedel gör att det funkar riktigt bra under gynnsamma temperaturer, men när tempen kryper neråt nollan blir det gärna besvärligt, särskilt i kombinationmed fukt. När IARlagret går följs det ofta av att dualstoppernitningen viker sig och sen är det färdigfiskat. Haverierna har samtliga skett i låga temperaturer.
3. Stativen juckas upp i nitningen och börjar flexa. De med aluinnergavlar (ej kromade) är sämst och tål minst, de i mässing (Rocket, JB, Record) är betydligt bättre, men jag har stött på en hel del måndagsnitningar där med.
Jag har byggt en prototyp med hårdlött stativ, extra förstärkt backspärr med dualstoppernitning som inte kan vika sig, Med tryckknapp, bussningar och ihopsatt med riktiga smörjmedel. Sen har varit i trafik hos en taktlös och erkänd matrielmisshandlare (han är medlem i decitonklubben och har temprament som en italienare), den har hållit sen i midsomras. Om den håller över vintern bygger jag nog några till, men jag tror inte det går att bygga rullen som "tål allt", utan att den antingen blir för tung, för klumpig eller för tungjobbad.
Många har undrat om förstärkta Calcuttor, men det är det är tyvärr ett hopplöst projekt.
Kommentera
-
Till tungjerk behøvs verklingen inga finneser, eller långkast egenskaper. En spole som inte kan krøka sig, borde inte vara omøjlig att tillverka? En grov spolaxel i glidlager (inga kullager alls).
Om "superstoppen" inte gjordes så extremt snabb, borde det finnas utrymmen før lite kraftigare komponenter?
Vid annat tungt fiske kopplar man bort funktionen att man aktiverar inspinning med veven. (stora hasplar till tungt poppers fiske, big game, många havsfiskerullar) Blir ett extra moment att slå till en backspærr, innan man børjar ta hem betet efter kastet, men om det ær det enda som funkar kanske det ær det som ær mellodin?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Verkar ändå som om den nya Amban är ett steg framåt. Saxat fråm Outdoors hemsida:
2008-01-26 12:16:18
AMBASSADEURER SUCCÉFISKADE I STORVILTFISKECENTRUM
Nedanstående rader har Sportfiskeinformatör Jan Olsson skickat över till Sportfishing News som sk. lördagsläsning.
”Magnus Filipsson, Skene Järn är åter på hemmaplan, fylld med makalösa fiskeminnen från Cabo San Lucas i Mexico. Han berättar att ABU- gänget - 13 fiskare - under fem dagars fiske fångade 54 strimmiga marlin plus guldmakrill, gulfenad tonfisk och en makohaj. Själv fick Magnus fem marlin i vikt mellan 50 kg och 80 kg. - Vi tog merparten av fiskarna på ordinär spinnfiskeutrustning från Abu Garcia berättar Magnus. Och jag vågar säga, att både vår svenska utrustning och vi som sportfiskare var mycket framgångsrika ambassadeurer i detta världsberömda storviltfiskecentrum, från vilket dagligen ca 120 st välutrustade sportfiskebåtar drar ut till mycket närliggande Stilla havet. - Vi trollade, kastade och metade efter fiskarna från fyra olika båtar i storlek 28 fot till 31 fot. Ownerkrok gömd i levande makrill var det mest gångbara betet. - Vår utrustning i övrigt handlade om Ambassadeur 6500 Classic Inshore laddad med ca 300 m Spiderwire superlina (0,25 mm) toppad med 20 m - 30 m monolina i grovlek 0,70 mm - 1,00 mm. Rullarna satt på åtta (8) fots Conolon Classic-spön, pallande för kastvikter mellan 30 g och 65 g. - Våra marlin, som alla fick friheten åter vid bordläggningen, låg i vikt mellan 40 kg och 100 kg. Fighterna varade oftast 15 min. - 90 min. Och nog hände det att rullgavlarna blev heta när ett par hundra meter lina blixtsnabbt försvann från spolen. - Dock, allt fungerade perfekt under en oförglömlig resa till ett sportfiskecentrum, som man bara måste återvända till än en gång i livet, slutar Magnus. Nu packar Magnus för Båtmässan i Göteborg 2-10 feb. där Skene Järn som vanligt ställer upp med både attraktiva båtar, motorer och sportfiskeutrustningar”.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inläggVerkar ändå som om den nya Amban är ett steg framåt. Saxat fråm Outdoors hemsida:
Nedanstående rader har Sportfiskeinformatör Jan Olsson skickat över till Sportfishing News som sk. lördagsläsning.
”Magnus Filipsson, Skene Järn är åter på hemmaplan, fylld med makalösa fiskeminnen från Cabo San Lucas i Mexico. Han berättar att ABU- gänget - 13 fiskare - under fem dagars fiske fångade 54 strimmiga marlin plus guldmakrill, gulfenad tonfisk och en makohaj. Själv fick Magnus fem marlin i vikt mellan 50 kg och 80 kg. - Vi tog merparten av fiskarna på ordinär spinnfiskeutrustning från Abu Garcia berättar Magnus. Och jag vågar säga, att både vår svenska utrustning och vi som sportfiskare var mycket framgångsrika ambassadeurer i detta världsberömda storviltfiskecentrum, från vilket dagligen ca 120 st välutrustade sportfiskebåtar drar ut till mycket närliggande Stilla havet. - Vi trollade, kastade och metade efter fiskarna från fyra olika båtar i storlek 28 fot till 31 fot. Ownerkrok gömd i levande makrill var det mest gångbara betet. - Vår utrustning i övrigt handlade om Ambassadeur 6500 Classic Inshore laddad med ca 300 m Spiderwire superlina (0,25 mm) toppad med 20 m - 30 m monolina i grovlek 0,70 mm - 1,00 mm. Rullarna satt på åtta (8) fots Conolon Classic-spön, pallande för kastvikter mellan 30 g och 65 g. - Våra marlin, som alla fick friheten åter vid bordläggningen, låg i vikt mellan 40 kg och 100 kg. Fighterna varade oftast 15 min. - 90 min. Och nog hände det att rullgavlarna blev heta när ett par hundra meter lina blixtsnabbt försvann från spolen. - Dock, allt fungerade perfekt under en oförglömlig resa till ett sportfiskecentrum, som man bara måste återvända till än en gång i livet, slutar Magnus. Nu packar Magnus för Båtmässan i Göteborg 2-10 feb. där Skene Järn som vanligt ställer upp med både attraktiva båtar, motorer och sportfiskeutrustningar”.
Röst?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggDet är rätt mycket Amb 6500, men de som deltar i "touren" och fiskar hängivet hävdar att en rulle i bästa fall håller i två säsonger.
Jag byggde under sommaren ett knappt tiotal förstärkta rullar till lika många sportfiskare med lite olika personligheter. Rullarna användes sedan 1 - 2 hänsynslösa veckor i norra USA eller södra Canada, 10timmar om dagen, c:a 500 kast per dag, med beten på 200g upp till kilot. Efter hemkomst har rullarna fortsatt misshandlas under tungt gäddfiske med beten på över 200g.
Tre har fallit ur, och det är huvudsakligen tre saker som gått sönder.
1. Tumtangenten, den håller inte. Tryckknapp är en robustare konstruktion.
2. Backspärrslagret, en klassisk orsak till haveri. Bra smörjmedel gör att det funkar riktigt bra under gynnsamma temperaturer, men när tempen kryper neråt nollan blir det gärna besvärligt, särskilt i kombinationmed fukt. När IARlagret går följs det ofta av att dualstoppernitningen viker sig och sen är det färdigfiskat. Haverierna har samtliga skett i låga temperaturer.
3. Stativen juckas upp i nitningen och börjar flexa. De med aluinnergavlar (ej kromade) är sämst och tål minst, de i mässing (Rocket, JB, Record) är betydligt bättre, men jag har stött på en hel del måndagsnitningar där med.
Jag har byggt en prototyp med hårdlött stativ, extra förstärkt backspärr med dualstoppernitning som inte kan vika sig, Med tryckknapp, bussningar och ihopsatt med riktiga smörjmedel. Sen har varit i trafik hos en taktlös och erkänd matrielmisshandlare (han är medlem i decitonklubben och har temprament som en italienare), den har hållit sen i midsomras. Om den håller över vintern bygger jag nog några till, men jag tror inte det går att bygga rullen som "tål allt", utan att den antingen blir för tung, för klumpig eller för tungjobbad.
Många har undrat om förstärkta Calcuttor, men det är det är tyvärr ett hopplöst projekt.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
-
Firehand, att UT är en av Sveriges absoluta rulldoktorer skriver jag inte under på utan mer vetenskaplig fakta, men att han har extrema kunskaper om hur prestanda, kvalité och resurser används för att skapa den perfekta multirullen kan jag skriva under på med en gång. Det skadar heller inte att han är detaljerad, kommunicerbar och har ett väldigt gott kundbemötande! Hans nuvarande uppdrag är att create the monster real for Swedish extreme Pike Fishing! (jag hoppas i alla fall att han tuggar fragma för att skapa en sådan rulle)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inläggVerkar ändå som om den nya Amban är ett steg framåt. Saxat fråm Outdoors hemsida:
”Magnus Filipsson, Skene Järn är åter på hemmaplan, fylld med makalösa fiskeminnen från Cabo San Lucas i Mexico. Han berättar att ABU- gänget - 13 fiskare - under fem dagars fiske fångade 54 strimmiga marlin plus guldmakrill, gulfenad tonfisk och en makohaj. Själv fick Magnus fem marlin i vikt mellan 50 kg och 80 kg. - Vi tog merparten av fiskarna på ordinär spinnfiskeutrustning från Abu Garcia berättar Magnus. Och jag vågar säga, att både vår svenska utrustning och vi som sportfiskare var mycket framgångsrika ambassadeurer i detta världsberömda storviltfiskecentrum, från vilket dagligen ca 120 st välutrustade sportfiskebåtar drar ut till mycket närliggande Stilla havet. - Vi trollade, kastade och metade efter fiskarna från fyra olika båtar i storlek 28 fot till 31 fot. Ownerkrok gömd i levande makrill var det mest gångbara betet. - Vår utrustning i övrigt handlade om Ambassadeur 6500 Classic Inshore laddad med ca 300 m Spiderwire superlina (0,25 mm) toppad med 20 m - 30 m monolina i grovlek 0,70 mm - 1,00 mm. Rullarna satt på åtta (8) fots Conolon Classic-spön, pallande för kastvikter mellan 30 g och 65 g. - Våra marlin, som alla fick friheten åter vid bordläggningen, låg i vikt mellan 40 kg och 100 kg. Fighterna varade oftast 15 min. - 90 min. Och nog hände det att rullgavlarna blev heta när ett par hundra meter lina blixtsnabbt försvann från spolen. - Dock, allt fungerade perfekt under en oförglömlig resa till ett sportfiskecentrum, som man bara måste återvända till än en gång i livet, slutar Magnus. Nu packar Magnus för Båtmässan i Göteborg 2-10 feb. där Skene Järn som vanligt ställer upp med både attraktiva båtar, motorer och sportfiskeutrustningar”.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 791 visningar
1 gilla