Det blev en riktigt intressant tråd, något för rulltillverkarna att analysera! Det finns helt klart en marknad för den som vill/kan utveckla multirullar av bättre kvalité! Tackar för många bra kommentarer...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alla rullar kass?
Collapse
X
-
Jag kan inte rekomendera 401TE, köpte en när dom kom 2001 som rasade tre ggr på ett år. Fick den utbytt och samma sak igen, och då hade jag inte ens fiskat dom hårt(jerk). Av någon anledning har det varit mer problem med vänstervevade än höger. Har hört om minst 10 st vänster som inte hålligt måttet men ingen höger...prova Luna 300 som verkar mer gedigen.
Kommentera
-
Luna från Muskyshop har du hemma för runt 2k.
Tror nästan att jag också behöver en sådan...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Muskytracker; Jag har samlat på mig ganska många multirullar genom åren. Favoritrullarna används ofta och de andra är med som reserv. De som klarat att drilla drygt 10.000 av mina fångade gäddor sedan inköpsåren 1953 - 1955 är två, vanliga mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 med raka gavlar. Visst har jag fått byta knivbultar, evighetsskruvar, glidlager, fjädrar, revspridare och andra slitdelar hos dessa rullar några gånger. Det är som att vid behov byta stift och filter hos en bil.
Verklig otur har jag haft vid vanligt spinnfiske med mina Shimano Calcutta 250 och 400 när jag kastat med 30 - 50 grams wobbler och krokat lite större gäddor. Det har bara rasslat till i rullarna och sedan kopplade de inte in längre. Troligtvis ren otur, men efter några missöden blir man extra försiktig. Generalagenten Normark Scandinavia liksom ABU är jag mycket nöjd med. Fem stjärnor av fem möjliga! Blixtsnabb och bra service! Många års erfarenhet har lärt mig att liksom att ha olika beten att presentera för gäddan är det lika viktigt att ha några extra fiskerullar och spön med sig på varje fisketur.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Höll dom och var dom lättkastade när man väl ställt in dom?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik S Visa inläggFattar inte riktigt vad ni gör med rullarna? Känns mer som handhavandefel om man pajar en rulle var 5:e tur.
Inse att fiskerullar inte är nån evighetspryl.
Slit och släng precis som med bilar.
Skrotas när det är dags.
Sen kan man pilla igång dom ett par varv till.
Om man har ork och lust.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggNu börjas det igen. Henrik S, börja jigga eller jörka ofta. Då kanske du upptäcker nåt nytt i ditt liv.
Inse att fiskerullar inte är nån evighetspryl.
Slit och släng precis som med bilar.
Skrotas när det är dags.
Sen kan man pilla igång dom ett par varv till.
Om man har ork och lust.
Go for the Monster Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Old F, gamla Ambassadeur är ju fina grejer. Men dessa senare snitt av Hong-Kong klass ger jag inte mycket för. Har själv ägt en röd 5000 ambis från sent 50-tal. Och en Ambis 1100 FL
som jag tror den hette.
Krängde bort bägge i utbyte mot ny haspelrulle hos Berras.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Old F, gamla Ambassadeur är ju fina grejer. Men dessa senare snitt av AmbisarDet var av Hong-Kong klass ger jag inte mycket för. Har själv ägt en röd 5000 ambis från sent 50-tal. Och en Ambis 1100 FL tror jag den hette.
Köpte den senare nån gång på 80-talet. Fiskade 2-3 gånger med den.
Sålde bort bägge ganska snart. Inte för att den var dåliga grejer mekaniskt.
Men fattade inte vitsen med att ha en rulle ovanpå ett spö.
Där man måste hålla balansen på dito.
Man får väl vara salig i sin tro.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Med tanke på att många skriver att deras rullar går sönder stup i kvarten så undrar jag vad använder de vid muskie fiske i staterna? Kör de med samma som vi här? ABU Shimano och Daiwa. Och deras pajar också. Eller har de efter många års fiskande lyckas utveckla något som håller??
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 791 visningar
1 gilla