Alla rullar kass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla rullar kass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tyckte det rasslade kraftigt i den redan hösten 06 David!!!!
    Som någon skrev innanså är det lite förnuft vid användet som gälle också.
    Det går lätt att köra sönder en H2 i öknen också!!!!
    Beundransvärt UBER att du orkar stå dänga sådana beten i 8-10 timmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
      Det hade inte jag gissat på!?!

Skämt och sido, klart att det som används flitigt slits snabbare än det som inte används. Men mycket går ju att hålla liv i med underhåll och utbyte av slitna detaljer. Vem slänger en hel bil bara för att bromsarna är trötta?
      Sturegon, det verkade inte många förstå här på Fiskesnack. Då speciellt när mina Shimano haspelrullar rasade en för tidig död.
      Då i frågasattes det hur det kunde gått till. Du kanske var en av dom också om man går tillbaks.
      Sen att reparera och underhålla en 1000-1500 kr haspel med nya delar.
      Vad menar du då. Byte av vev, och ny spole, Nåt annat är ju inte lönsamt. Dom kroknar ju på att dom blir glappa till tusen, kuggen blir utslitna, och slirbromsen ruttnar.
      Inte Fagerlund byter du ut nåt sånt.
      Är ju inte lönsamt. Om du ens får tag i delar.
      Skillnad kanske på en dyr haspel eller multirulle.
      Men rullar upp till 1500 kr är keff när dom gjort sitt jobb.
      Sen att det finns sådana som vill pillra i skrotet är ju nåt annat.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Sturegon, det verkade inte många förstå här på Fiskesnack. Då speciellt när mina Shimano haspelrullar rasade en för tidig död.
        Då i frågasattes det hur det kunde gått till. Du kanske var en av dom också om man går tillbaks.
        Sen att reparera och underhålla en 1000-1500 kr haspel med nya delar.
        Vad menar du då. Byte av vev, och ny spole, Nåt annat är ju inte lönsamt. Dom kroknar ju på att dom blir glappa till tusen, kuggen blir utslitna, och slirbromsen ruttnar.
        Inte Fagerlund byter du ut nåt sånt.
        Är ju inte lönsamt. Om du ens får tag i delar.
        Skillnad kanske på en dyr haspel eller multirulle.
        Men rullar upp till 1500 kr är keff när dom gjort sitt jobb.
        Sen att det finns sådana som vill pillra i skrotet är ju nåt annat.
        Beror väl lite på vad för rulle man har, men till en Ambassadeur kostar slitdelarna oftast inte speciellt mycket, några tior..

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
          MT... Dina Cabos va bara att plockaisär.. Rengöra.. smörja... TADA... Har funkat klockrent sen dess...

//Abel
          krävs ju att man gör det med

Kommentera

Ursprungligen postat av seolahan Visa inlägg
            Tyckte det rasslade kraftigt i den redan hösten 06 David!!!!
            Som någon skrev innanså är det lite förnuft vid användet som gälle också.
            Det går lätt att köra sönder en H2 i öknen också!!!!
            Beundransvärt UBER att du orkar stå dänga sådana beten i 8-10 timmar!
            OK, men det gick att fiska med den, och efter att jag fyllde den med fett, så blev den førhållandevis tyst..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Jag har provat flertalet märken och modeller och ingen rulle har, precis som för MT, klarat sig särskilt länge.

Tilläggas bör att jag sällan jerkar med tunga jerk och kraftig jerkstil, rullarna håller inte ändå. Framförallt vintertid så går det hårt åt rullarna.

Jag har senaste åren kört med 2 rocket rullar kompletterade med UT stuff.

Dom håller heller inte, men det jag gillar är att dom är väldigt lätta att reparera.

Fett, olja och en och annan reservdel så är dom som nya igen. Gillar skarp den enkla konstruktionen på rocket rullarna + att man efter några isärplockningar kan hela rullen och alla reparationer är lätt att utföra.

Så mitt råd till dig MT är att du bestämmer dig för en rulle du gillar att fiska med, trimma upp den med hjälp av Uffe T, och köp på dig ett reservdelslager.

Sen är det bara att tokfiska som du brukar!

Kör hårt!

/Danne

Kommentera

Fattar inte riktigt vad ni gör med rullarna? Känns mer som handhavandefel om man pajar en rulle var 5:e tur.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg
                  Fattar inte riktigt vad ni gör med rullarna? Känns mer som handhavandefel om man pajar en rulle var 5:e tur.
                  ...jag kan inte låta bli att hålla med!

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                    Vad skall jag köpa? Körde skiten ur det dyraste (vill ej namnge)... körde skiten ur en Cardiff, körde skiten ur en 5601JB, körde skiten ur 2st Cabo, körde skiten av en Record 61:a på 3 turer... vad skall man köpa?

Har inte provat en Calcutta TE, håller denna rulle några turer?

/MT
                    Hej Muskytracker; Jag har samlat på mig ganska många multirullar genom åren. Favoritrullarna används ofta och de andra är med som reserv. De som klarat att drilla drygt 10.000 av mina fångade gäddor sedan inköpsåren 1953 - 1955 är två, vanliga mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 med raka gavlar. Visst har jag fått byta knivbultar, evighetsskruvar, glidlager, fjädrar, revspridare och andra slitdelar hos dessa rullar några gånger. Det är som att vid behov byta stift och filter hos en bil.

Verklig otur har jag haft vid vanligt spinnfiske med mina Shimano Calcutta 250 och 400 när jag kastat med 30 - 50 grams wobbler och krokat lite större gäddor. Det har bara rasslat till i rullarna och sedan kopplade de inte in längre. Troligtvis ren otur, men efter några missöden blir man extra försiktig. Generalagenten Normark Scandinavia liksom ABU är jag mycket nöjd med. Fem stjärnor av fem möjliga! Blixtsnabb och bra service! Många års erfarenhet har lärt mig att liksom att ha olika beten att presentera för gäddan är det lika viktigt att ha några extra fiskerullar och spön med sig på varje fisketur.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg

Nja. i mitt fall är det nog snarare var 50:e tur, men MT skall ju alltid vara värst......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 791 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B