Fanns nog back på båten också.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alla rullar kass?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Mink! Visa inläggJag har världens skitrulle. En billig ambassadeur. Den håller dock helt ok för att vara så värdelös. Saken är den att jag tar inte i med full kraft när jag kastar. Ok jag kommer några meter kortare än de som dänger värst, men har inga problem heller. Jag vevar alltid in all slack också innan jag slår till med jerken, vilket gör att det inte slår i rullen. Det tror jag är det som spelar mest roll. Tänk själv på reglerna när man bogserar en bil, man får inte ha det ryckigt och snärtigt, för då brister bogserlinan(kraften blir för stor). Ofta tycker jag många jerkare rycker onödigt hårt också.
Nu vet jag inte hur ni andra här fiskar som har problem, men jag tror att problemet till största del ligger hos er och inte i er utrustning.
Måste tillägga att rullar såklart slits, men t.ex. alla de som sliter ut rullar efter rullar på några få pass bara bör ju ändra på något.Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
24 lbs är ju i så fall helt okej/ bra för en rulle i den stoleken.
Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggOm man ska tro www.tackletour.com som testar rullar så har Recorden 13,5lbs i "dragstyrka", som motsvarighet nämner de 16,7 för Calcutta TE. Revo STX o Inshore levererar hela 24lbs i deras test. Inshoren är nog som Recorden, åtminstone verkar de ha exakt samma antal lameller o typ av lameller.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggFanns nog back på båten också.....
Ja, det får vi väl utgå ifrån!?!
Har du inte lite input kring marlinsläktet? Avataren din indikerar det i alla fall. Nu stör jag det ursprungliga meningen med tråden, men har blivit nyfiken i och med det som postats. Främst angående hur stridbara de är, då jag ser en stor tjusning i hårda fighter!sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inläggJa, det får vi väl utgå ifrån!?!
Har du inte lite input kring marlinsläktet? Avataren din indikerar det i alla fall. Nu stör jag det ursprungliga meningen med tråden, men har blivit nyfiken i och med det som postats. Främst angående hur stridbara de är, då jag ser en stor tjusning i hårda fighter!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dasiy Visa inläggEn polare kom hem från mexico idag, han har varit där med Abu.
Dom fiska striped marlin med Abu inshore 6500, 0,27 spiderwire och conlon 30-65gr
Det pumpa dom upp 100kg bitar med detta
Kan vara värt att prova..
Annars har min Calcutta Te 201 klarat sig i två år..
Jag tror knappast fiskmässigt att en rulle kan ta mer stryk vid gäddfiske än vid fiske efter stor gråsej, sååå många tioklubbare finns det inte.Senast ändrad av Alessandro; 2008-01-24, 01:21.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inläggKan ju hålla med om att det känns skumt, inte minst pga spöt. Conolon upp till 65 gram, vad klarar det för belastning 2 kg? Tycker det borde till iaf ett par tre gånger högre kraft för att stoppa fiskar i den viktklassen. Samtidigt är 130 meters rusningar rejält korta för marlin med den bromsverkan som det spöt och den rullen kan skapa. Skulle sitta med lite film eller liknaden från fisket!
Men sägs det gå så tror jag på honom absolut.
EDIT: Finns det någon specifikation på bromsverkan hos rullen?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Yapp, det var Anders som berättade att du var ganska nöjd med din TE Uberola.
Zonker, din grisiga olja gjorde susen... Det absolut största problemet jag hade med mina Cabo-rullar var slirbromsen, går ju inte att spänna! Drog bromsbrickorna platta direkt för att få tillräckligt med bromskraft, sedan var det givetvis kört!
/MT
Kommentera
-
Har fiskat med min 401TE i ganska många år, køpte den nær den kom? Den har gått fint tills i høstas, så nu ær den inne på helservice.
Fiskar oftast med beten ca150g, sveper ivæg dom med ganska liten kraft. Med lite medvind kommer jag i stort sett alltid dit jag vill ændå. Min jerkteknik ær också ganska lugn, sliter nog ganska lite på grejorna..
Har en AMB 6501 TC (Trophy Collection) som back up, har fungerat klanderfritt, men har inte anvænt den så mycket heller..Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 792 visningar
1 gilla