Alla rullar kass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla rullar kass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    UT, säger rent ut att rullar som fiskas hårt har kortare livslängd.
    Det hade inte jag gissat på!?!

Skämt och sido, klart att det som används flitigt slits snabbare än det som inte används. Men mycket går ju att hålla liv i med underhåll och utbyte av slitna detaljer. Vem slänger en hel bil bara för att bromsarna är trötta?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Dasiy Visa inlägg
      Sturegon: Det var Abu som var och fiskade med återförsäljare från sverige i mexico.
      Alla fiskade med Abu inshore och conlon 30-65gr, dom pressade allt som gick med spöna och det var inge problem med hållberheten. när jag skrev 10-130m så var det i underkant.. det var uppskattningsvis från deltagarna dom ville inte överdriva, kunde lika gärna vara 200m eller mer..
      Ifrågasätter det inte annat än hjärtligt!

Kan du eller någon annan få fram spec på bromsverkan hos rullen???
      sigpic

Kommentera

Jag fiskar med en ambasaadeur PGS5600 funkar skit bra och sen är den billig far haft den i 2år nu och fiskar ca 150 dagar/år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
          Ifrågasätter det inte annat än hjärtligt!

Kan du eller någon annan få fram spec på bromsverkan hos rullen???
          Om man ska tro www.tackletour.com som testar rullar så har Recorden 13,5lbs i "dragstyrka", som motsvarighet nämner de 16,7 för Calcutta TE. Revo STX o Inshore levererar hela 24lbs i deras test. Inshoren är nog som Recorden, åtminstone verkar de ha exakt samma antal lameller o typ av lameller.

Kommentera

Kasrteknink!
            Underhäll av rullarna. Olja oftare än fett.
            Mina 5601 håller men det krävs auktoriserad service och eget underhåll.
            Har JB, Record och C4. De två sistnämda med inbyggd dubbel backspärr.
            Ring Håkan på ABU och du kan få ovärderliga tips på hur du håller igång rullarna fram till årliga sevicen.
            Hur ofta servar du rullarna.
            Servar man sin bil varje år?
            Jag gör det var 2000:e mil.
            Tror att allt med rörliga delar behöver underhåll och service. Helt säkert är att ABU är helt fantastiska på service biten.
            Dänger du 150-200g hela dagen?
            Fiskar de bättre än beten på 70-130g?
            Tycker personligen att det blivit så hypat med stora beten nu så det finns folk med inbördesbeundran för varandra som bara koncentrerar sig BIG American way!!!!
            Slitsamt för kroppen att dänga sådana beten!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dasiy Visa inlägg
              En polare kom hem från mexico idag, han har varit där med Abu.
              Dom fiska striped marlin med Abu inshore 6500, 0,27 spiderwire och conlon 30-65gr
              Det pumpa dom upp 100kg bitar med detta

Kan vara värt att prova..

Annars har min Calcutta Te 201 klarat sig i två år..
              Det låter som ett skämt att en 100kgs fisk ur varma vatten inte ens "slår" en 20kgs Östersjölax.

Eller handlar det om att köra efter fisken hela tiden och i princip bara veva in slacket?

Som sagts under, det är nog när man börjar kasta, twitcha och jerka stora tunga beten och sätta ordentliga mothugg med styva spön Inshoren kommer visa färg.
              sigpic

Kommentera

Min Calcutta 300TE har överlevet ett helt år, iofs lite smörjande och rengörande då och då. Bromsbrickrona bör nog bytas snart men annars riktigt imponerad, den rulle som överlevt klart längst för mig.

Abu rullarna rasar ju fortare än man hinner fylla dom med lina i regel, men visst är dom lätt mekade. Köp dig ett 4-5st abu rullar och en låda med reservdelar så bör du ju alltid ha någon som är vid liv lagom till fisket.

Anser inte direkt att tunga beten sliter mer än 100g beten inte heller att dom skulle va slitsamma att fiska en hel dag, inte med rätt utrustning men när man börjar komma upp runt 300g börjar det kännas i kroppen efter 8-10h
                Senast ändrad av Uberola; 2008-01-23, 22:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola Visa inlägg
                  Min Calcutta 300TE har överlevet ett helt år, iofs lite smörjande och rengörande då och då. Bromsbrickrona bör nog bytas snart men annars riktigt imponerad, den rulle som överlevt klart längst för mig.

Abu rullarna rasar ju fortare än man hinner fylla dom med lina i regel, men visst är dom lätt mekade. Köp dig ett 4-5st abu rullar och en låda med reservdelar så bör du ju alltid ha någon som är vid liv lagom till fisket.

Anser inte direkt att tunga beten sliter mer än 100g beten inte heller att dom skulle va slitsamma att fiska en hel dag, inte med rätt utrustning men när man börjar komma upp runt 300g börjar det kännas i kroppen efter 8-10h
                  Seriöst, får ni bra med stora gäddor på 300g betena?

mvh

Kommentera

Jag har världens skitrulle. En billig ambassadeur. Den håller dock helt ok för att vara så värdelös. Saken är den att jag tar inte i med full kraft när jag kastar. Ok jag kommer några meter kortare än de som dänger värst, men har inga problem heller. Jag vevar alltid in all slack också innan jag slår till med jerken, vilket gör att det inte slår i rullen. Det tror jag är det som spelar mest roll. Tänk själv på reglerna när man bogserar en bil, man får inte ha det ryckigt och snärtigt, för då brister bogserlinan(kraften blir för stor). Ofta tycker jag många jerkare rycker onödigt hårt också.

Nu vet jag inte hur ni andra här fiskar som har problem, men jag tror att problemet till största del ligger hos er och inte i er utrustning.

Måste tillägga att rullar såklart slits, men t.ex. alla de som sliter ut rullar efter rullar på några få pass bara bör ju ändra på något.
                    Senast ändrad av Guest; 2008-01-23, 23:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
                      Får ni bra med stora gäddor på 300g betena?

mvh
                      Ungefär lika bra som på 200g betena. Oftast har ju 300g+ betena inte mycket större profil än 200g betena utan dom väger bara mer. Viktigaste är väll i slutänden att man tror på sina beten och lär sig när dom ska användas och hur. Har i regel 2-4spön med mig ut laddade för fiske med beten från 20-450g. Allt hänger på förutsättnignarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 792 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B