Alla rullar kass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla rullar kass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
    Kan ju hålla med om att det känns skumt, inte minst pga spöt. Conolon upp till 65 gram, vad klarar det för belastning 2 kg? Tycker det borde till iaf ett par tre gånger högre kraft för att stoppa fiskar i den viktklassen. Samtidigt är 130 meters rusningar rejält korta för marlin med den bromsverkan som det spöt och den rullen kan skapa. Skulle sitta med lite film eller liknaden från fisket!

Men sägs det gå så tror jag på honom absolut.
    Enligt mina erfarenheter låter 45 minuter som en lagom tidpunkt för en lång fight med en striped marlin på lätta grejjer.

Kommentera

är väl så att spöt ska styra betet mestadels och inte rullen? hörde att man kan knäcka vilken rulle som helst relativt fort om man fiskar "fel" inte för att nervärdera dina fiskekunskaper muskytracker men något fel måste det vara...

Kommentera

Tungt jerkfiske och kombinationen superstyvt spö, tunga beten och stum lina knäcker det mesta. Precis som Hippo skrev fortplantas varje ryck rätt in i rullen och det som inte ger efter riskerar att gå sönder. Kast med tunga beten och styvt spö är rena misshandeln. Spolen rycks igång till max varvtal, som kanske inte är så högt, men det sker på ett par tusendelar då det enda som ger med sig är spötoppen.

Calcutta TE är en vanlig asiatisk multirulle, visserligen en av de bättre, men spolen i den är betydligt vekare upphängd än i Ambisarna, och (som i många asiater) är delar av spolupphängningens ramverk gjort i plast och är flera kritiska delar skruvade med plåtskruvar i plast lite här och där. Värre ihopskruvat än en Porsche 911. Rent av mekanikerfientlig konstruktion. Stativets nitning i rullfoten är nog det mest tydliga beviset för att den inte skall användas till tungjerk.

Men Calcutta TE är en på alla sätt fantastisk rulle ur kartongen för sommarfiskaren utrustad med ett klassiskt mjukt spö, men den funkar lagom illa under +5 grader. Den är inte konstruerad för kallt klimat. Under nollan är den att betrakta som oanvändbar, och det är inte bara en fråga om smörjmedel utan materialval och toleranser.

Ambisarna må vara utskällda, men de är lätta att laga och med rätt smörjmedel och lite förstärkningar brukar de hålla rätt bra, i alla fall ett tag.
        www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
          MT... Dina Cabos va bara att plockaisär.. Rengöra.. smörja... TADA... Har funkat klockrent sen dess...

//Abel
          HA HA, MT har ju tummen mitt i handen. Inte f_n kan han mecka med rullar. Kan rekommendera Quantum Hot Sauce Grease och Oil som är korrosionskyddande, bra för er som fiskar i bräckt vatten. Färgen på fettet och oljan är röd så att man ser vart man har smort in.

Kommentera

Tror inte att ett set från ut reels kommer att hjälpa om du sliter ut rullarna på det sättet du gör nu. rullarna pajar för eller senare, speciellt om man har dom till jerkbait.. fast i den mängden du kör slut på, så får du nog bygga en egen.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              Enligt mina erfarenheter låter 45 minuter som en lagom tidpunkt för en lång fight med en striped marlin på lätta grejjer.
              Då tar jag det svaret som att frågan är avgjord!

Jag som alltid trott att det var en hyggligt stridbar fisk i klass med andra "varmvattensfiskar". 45 min är ju ingen lång fight i mina ögon. Hur står den sig mot de övriga i marlin familjen?
              sigpic

Kommentera

Saker och ting skall ju användas! Hur snabbt ger de sig? Och hur visar det sig?

/K

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                Inte jag heller... Kör mitt St. Croix 6,3 och snipbeten mellan 150-200 gram och skiten håller inte. Det känns som mina krokningar skadar prylarna mest, men, men, men...

Hm, polarna vet hur jag är med mina prylar... jag är nog motsvarande en bögpedant, kanske i dubbel bemärkelse!
                sigpic

Kommentera

UT, säger rent ut att rullar som fiskas hårt har kortare livslängd. Stämmer in på mina haspelrullar.
                  Semesterfiskare, kort säsongfiskare och lite mera fiskare håller grejerna nog för.
                  Jerkfiske och jiggfiske verkar döda rullar på tidigare stadium.
                  Om man valt fel typ av rulle från start.
                  Än så länge håller min Daiwa Capricorn efter tre säsonger.
                  Är rekord så långt.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zonker Visa inlägg
                    HA HA, MT har ju tummen mitt i handen. Inte f_n kan han mecka med rullar. Kan rekommendera Quantum Hot Sauce Grease och Oil som är korrosionskyddande, bra för er som fiskar i bräckt vatten. Färgen på fettet och oljan är röd så att man ser vart man har smort in.
                    Japp, den heta såsen och fettet har funkat fint...!

//Abel
                    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Sturegon: Det var Abu som var och fiskade med återförsäljare från sverige i mexico.
                      Alla fiskade med Abu inshore och conlon 30-65gr, dom pressade allt som gick med spöna och det var inge problem med hållberheten. när jag skrev 10-130m så var det i underkant.. det var uppskattningsvis från deltagarna dom ville inte överdriva, kunde lika gärna vara 200m eller mer..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 792 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B