Ursprungligen postat av Sturgeon
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alla rullar kass?
Collapse
X
-
Tungt jerkfiske och kombinationen superstyvt spö, tunga beten och stum lina knäcker det mesta. Precis som Hippo skrev fortplantas varje ryck rätt in i rullen och det som inte ger efter riskerar att gå sönder. Kast med tunga beten och styvt spö är rena misshandeln. Spolen rycks igång till max varvtal, som kanske inte är så högt, men det sker på ett par tusendelar då det enda som ger med sig är spötoppen.
Calcutta TE är en vanlig asiatisk multirulle, visserligen en av de bättre, men spolen i den är betydligt vekare upphängd än i Ambisarna, och (som i många asiater) är delar av spolupphängningens ramverk gjort i plast och är flera kritiska delar skruvade med plåtskruvar i plast lite här och där. Värre ihopskruvat än en Porsche 911. Rent av mekanikerfientlig konstruktion. Stativets nitning i rullfoten är nog det mest tydliga beviset för att den inte skall användas till tungjerk.
Men Calcutta TE är en på alla sätt fantastisk rulle ur kartongen för sommarfiskaren utrustad med ett klassiskt mjukt spö, men den funkar lagom illa under +5 grader. Den är inte konstruerad för kallt klimat. Under nollan är den att betrakta som oanvändbar, och det är inte bara en fråga om smörjmedel utan materialval och toleranser.
Ambisarna må vara utskällda, men de är lätta att laga och med rätt smörjmedel och lite förstärkningar brukar de hålla rätt bra, i alla fall ett tag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Abelsson Visa inläggMT... Dina Cabos va bara att plockaisär.. Rengöra.. smörja... TADA... Har funkat klockrent sen dess...
//Abel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggEnligt mina erfarenheter låter 45 minuter som en lagom tidpunkt för en lång fight med en striped marlin på lätta grejjer.
Jag som alltid trott att det var en hyggligt stridbar fisk i klass med andra "varmvattensfiskar". 45 min är ju ingen lång fight i mina ögon. Hur står den sig mot de övriga i marlin familjen?sigpic
Kommentera
-
Saker och ting skall ju användas! Hur snabbt ger de sig? Och hur visar det sig?
/K
Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inläggInte jag heller... Kör mitt St. Croix 6,3 och snipbeten mellan 150-200 gram och skiten håller inte. Det känns som mina krokningar skadar prylarna mest, men, men, men...
Hm, polarna vet hur jag är med mina prylar... jag är nog motsvarande en bögpedant, kanske i dubbel bemärkelse!sigpic
Kommentera
-
UT, säger rent ut att rullar som fiskas hårt har kortare livslängd. Stämmer in på mina haspelrullar.
Semesterfiskare, kort säsongfiskare och lite mera fiskare håller grejerna nog för.
Jerkfiske och jiggfiske verkar döda rullar på tidigare stadium.
Om man valt fel typ av rulle från start.
Än så länge håller min Daiwa Capricorn efter tre säsonger.
Är rekord så långt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Zonker Visa inläggHA HA, MT har ju tummen mitt i handen. Inte f_n kan han mecka med rullar. Kan rekommendera Quantum Hot Sauce Grease och Oil som är korrosionskyddande, bra för er som fiskar i bräckt vatten. Färgen på fettet och oljan är röd så att man ser vart man har smort in.
//Abel
Kommentera
-
Sturegon: Det var Abu som var och fiskade med återförsäljare från sverige i mexico.
Alla fiskade med Abu inshore och conlon 30-65gr, dom pressade allt som gick med spöna och det var inge problem med hållberheten. när jag skrev 10-130m så var det i underkant.. det var uppskattningsvis från deltagarna dom ville inte överdriva, kunde lika gärna vara 200m eller mer..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 792 visningar
1 gilla