Jerkbait med haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait med haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait med haspel

Hej, har en fråga, går det fiska jerkbait med haspelrulle?
    Eller måste man köpa ett helt set för att man ska kunna testa detta?

Som ajg förstått det är det väl speciella jerkbait drag? Själv rycken måste du väl kunna göra med ett vanligt spö+haspelrulle?

Mvh

Det är inte optimalt men det funkar väl..............

Kommentera

Sure you can, and it works quite well. But for casting large baits, a setup with a multiplier reel is easier to control and it gives another rhythm to your retrieve.

For smaller jerks, a setup with a spinning reel will do just fine. So perhaps you should with buying a few jerks below 40-50 gram, and se how that goes. Then if you feel for it (you most likely will), you can go all the way and get “the real thing”.
      //Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Funkar OK men det är ingen höjdare att dänga iväg tyngre beten. Dessutom är utbudet av spön mycket tunnt, iaf här i Sverige. Om du ska börja jerka tycker jag att du ska satsa på multigrejer från början även om det kanske innebör lite större inköp för att komma igång. Grejen är den att du kommer tycka det är skitkul med jerkfiske så det är lika bra att satsa på vettiga prylar direkt eftersom att det blir billigare i längden. Det finns säkert en hel del bättre begagnade grejer på Blocket, Tradera och här på Fiskesnack så det ska nog inte vara några problem att hitta nåt ganska omgående.

Kommentera

Humm, många säger ju att det går bra med haspel jerk... Jag säger att det funkar vad gäller teknik, men en haspelrulle håller inte... Jag började min jerkbait karriär med ett ABU-enforcer spö 500g <-- ja det stämmer ... och en stor haspelrulle med 0.36 flätlina.. Rullen höll bara en månad, ca 10 fiskepass, jag slängde inte beten större än Buster!

Testa du men jag råder dig att hitta något bättre begagnat, du blir bara ledsen när din haspelrulle går sönder!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Humm, många säger ju att det går bra med haspel jerk... Jag säger att det funkar vad gäller teknik, men en haspelrulle håller inte... Jag började min jerkbait karriär med ett ABU-enforcer spö 500g <-- ja det stämmer ... och en stor haspelrulle med 0.36 flätlina.. Rullen höll bara en månad, ca 10 fiskepass, jag slängde inte beten större än Buster!

Testa du men jag råder dig att hitta något bättre begagnat, du blir bara ledsen när din haspelrulle går sönder!
            Å andra sidan är det inte allt för ovanligt att backspärren på amb. ryker efter en kort tid när man jerkar. Min amb.6500 C backspärr rök efter kanske 6-7 jerkpass. Men det stämmer säkert att haspel är ännu klenare.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Du behöver nog en fet haspel, inga problem egentligen att jerka med haspel,
              gäller bara att ha anpassade grejor. Multi är bekvämare, men inget måste tycker jag.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                Ja det går , farsan har haspelljerk
                alla beten fungerar inte så bra tex manta
                blir lite konstigt att kasta tunga beten ,men sätt en gräns på ca 80g
                Buster och Slider går jättebra och popprar
                betena får lite annan gång än när man jerkar med multirulle
                jag ska själv skaffa ett haspelljerkspö, jätte bra om man står på land i buskar och liknande
                kanske kan vara bra med haspelln i minusgrader också (tror jag)

Jag vet att det finns dom som jerkar med 9 & 10 ft haspellspön ! med stor framgång
                Hmm, hur kan gången på betena bli annorlunda med ett haspelspö??

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg

Det går visst att skaffa sig ett haspel jerk som håller och skaffar du flätlina med gummiminna kan du dänga tunga dra. Frågan är varför? Stora big game rullar väger mycket mer och är otympliga. Dessuom blir det klart dyrare än att köpa ett muti-set.

Ända fördelen jag ser med ett jerkspö (billigare allternativ) är om man har "vänner som promt ska låna ett spö och de inte är vana med multirullar, och att ens favorit sysselsättning inte är att nysta med andras skatbon.

//Ivman

Kommentera

Jag har ett Savagerar 7´ Pro Extreme spin upp till 150g och en Stradic 4000FB till det.....Tycker det har funkat helt okej med standard jerkar typ Busterjerk och även lite tyngre mjukbeten tex. Bull Dawg! Så klart det funkar att jerka med en haspel utrustning men jag tror man får satsa på ganska schyssta rullar som tål mycket stryk annars går dom nog ganska snabbt isönder.....Men blir det mycket tyngre jerkfiske så tycker ja du ska satsa på ett set med en schysst multirulle.......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 780 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B