Jerkbait med haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait med haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mjo, men det jag ville ha sagt var att oddsen för att hitta en haspel som håller lika bra som en multi för jerkfiske, de är väll rätt små? Blir väll nästan dyrare att köpa en haspel då?

Kom gärna med förslag på en billig haspel som håller för jerk!! Han ger ju sig in på lite outforskad mark eftersom de flesta kör med multi...

Det går säkert hitta en haspel som är lika bra som en multi, men jag tror inte du kommer tjäna stora pengar på det!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jujje, jag gissar att du undrar om du kan använda din "vanliga" rulle och ditt "vanliga" spö att jerka med? I så fall blir antagligen svaret nej, då du behöver ett styvt spö, kastvikter på uppemot 100-150gram, för att inte spöt skall "svampa sig" för mycket när du driver jerken.

Ett vettigt nybörjar spö är "Buster Jerk" från BFT, finns i en styvare och en mjukare modell för ca 900 spänn, säkert billigare lite här och var. En bra första-rulle är Ambassadeur TGC 5001, du kan säkert få loss hela kittet för 1500kr. Sedan måste du ha flätlina och en styv tafs också samt några jerkar, Buster och Salmo är lättjerkade nybörjardrag.

Det kostar lite men som Mr Nordberg påpekar kommer du tycka att det är så skoj att det lätt är värt det, rekomenderas varmt!. Skall du hitta ett haspel set som håller för jerk blir det ganska mycket dyrare är jag rädd.

Mycket Nöje!

Kommentera

jag har jerkat med haspelrulle ända fram tills nu iprencip. jag tycker att det har varit ganska bra men det sliter ju på rullen men den har inte gått i sönder, har fiskat med en cardinal 503 eller nåt i nästan ett år nu, tycker det har funkat bra.

Kommentera

Jag känner ett par killar som jerkar/jerkat med haspelrulle och ett styvare haspelspö och det fungerar bra till beten som salmo slider, buster jerk, pig jr typ. Men om du ska använda tyngre beten så tycker jag att du ska satsa på en schyst multirulle och ett jerkspö.

Kommentera

Om man bortser ifrån vlken rullmodell som håller bäst vilken rulle tycker ni har bekvämast grepp för jerkbait fiske, multi eller haspel?

Kommentera

Tja, är du inte van vid multi så spänner du dig lätt. Sen finns det ju alltid risken att mäska med multi om det är kallt ute och man är stel i fingrarna, höll själv på att göra det, drog iväg en fet BD och får tvärtstopp på multirullen, tappar greppet och greppar fort igen, 3 dm längre ner på spöt.
              Haspel håller man bättre tycker jag, man håller ju runt rullfoten.
              Många multirullar tar ju också stryk av jerkning, det är ett fiskesätt som sliter på grejorna vad du än kör med.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Problemet med att använda en haspel vid jerk är väl just att man behöver ha en ganska "grov" sådan - Den blir kanske onödigt stor och otymplig.
                Köp dig en juste Multi (Ambassadeur så klart) med dubbla backsärrar.
                Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Är ni allvarliga!
                  jerktekniken har bedrivits i åratal med haspel vissa har fiskat denna teknik längre än vissa på detta forumet med (expertkunskaper) har levt.
                  Fråga och verka dum
                  Fråga inte och förbli dum
                  Senast ändrad av Chris; 2008-01-20, 07:50.
                  www.monarch-dok.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
                    Är ni allvarliga!
                    jerktekniken har bedrivits i åratal med haspel vissa har fiskat denna teknik längre än vissa på detta forumet med (expertkunskaper) har levt.
                    Fråga och verka dum
                    Freåga inte och förbli dum
                    NEJ!!! Tyst! Klart han skall köpa en AMBASSADEUR!!!
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                      NEJ!!! Tyst! Klart han skall köpa en AMBASSADEUR!!!
                      Jag håller med dig att en multirulle är vårt första val!
                      men alla är inte stöpta i samma form.,

Chris
                      www.monarch-dok.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 780 visningar