Dyra hasplar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyra hasplar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Är väl inte helt nöjd med svaren. Var ute efter att få reda på VARFÖR folk väljer att fiska med haspel. Inte att vi alla är olika och en del väljer haspel.
    Det vet jag redan. Med vad är det som ni inte gillar med multi som ni tycker en hapel gör bättre???? Jag kan ge massa anledningar varför jag tycker en multi är bättre.
    Vill inte kritisera någon utan det är bara intresant att veta vad det är som gör att folk väljer som de gör.......................
    För mig är det en bekvämlighetsfaktor. Vid lätt fiske tycker jag haspel är lättare att kasta med. När betena börjar komma upp mot 50 gram och där över väljer jag multi.

Edit: Sen så tycker jag nog att du får mer rulle för pengarna om du köper en haspel för samma peng.
    Senast ändrad av Guest; 2008-01-17, 14:29.

Kommentera

Ok som tidigare Multi fantast som nu sitter med en Stella skall jag försöka bena ut hur jag tänker...

Jag slog till på en billig haspel för några år sedan bara för det allra lättaste fisket.

Rullen var inge vidare men enkelheten var överlägsen och efter några dagars fiske kastade man lika långt och med samma precision som med en multi.

Det som saknades var känslan av precision/kvalitet men kanske framför allt känslan att veva i "smör" som en Calcutta har. Köpte en lite finare haspel rulle som i butiken kändes klockren, ett halvår senare var den lika "glapp" som den billigare rullen.
      Jag tröttnade på detta och slog till på en Stella, rullen är så nära multi känsla man kan komma i fråga om precision i tillverkning/konstruktion och är 1 år senare precis lika "tight" som den dag jag köpte den

En haspel kommer alldrig komma ikap en multi ifråga om beteskontakt, men en dyrare haspel rulle är defenitivt ett steg i rätt riktning.
      Min åsikt är att haspelns övriga fördelar ifråga om driftsäkerhet och problemfri hantering gör den vidare överlägsen multin.
      Beviset är att min Calcutta nu ligger hemma oanvänd sedan 2 år tillbaka

Jag fiska iofs i princip endas HÖ och lättare gädda/abbore.

/Johan

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Finns väl endå ingen som köper dyra hasplar till gäddfisket?

Bortsett från BRunners då.
        det var det dummaste jag har hört, men jag hoppas du var ironsik

den korta tiden jag har jobbat i fiskebutik, 6 år som anställd och ca 2 år som egen har jag i alla fall lite koll tror jag. 90 % haspel säljs till gäddfiske och 5 % är multirullar. lägg där till några inkapslade så klart... sedan jerk-boomen kom har dock multirullarna ökat. men max till 10 %. så ser det nog ut på de flesta ställen idag... multi är mycket bättre vid tungt fiske än haspel men haspel är så mycket enklare och mer problemfritt. så är det bara
        Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Intressant......
          Nu börjar det komma in lite intressanta inlägg..
          Tänkte förklara varför jag tycker multin är överlägsen. Konstruktionen, direktkontakten med linan är det jag menar med en helt annan känsla. Hur fin haspel du än har så får du alldrig den kontakten. Det andra är kasten. Man kan kontrollera kasten på ett annat sätt. Med tanke på att man kan stoppa spolen blixtsnappt med tummen kan man presisions kasta mycket lättare.
          Det är väl de stora fördelarna tycker jag, haspelns ända fördel verkar ju vara problemfria kast.. Men efter många år som multifiskare så brukar det också lösa sig.. Men som sagt alla är vi olika.....

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Intressant......
            Nu börjar det komma in lite intressanta inlägg..
            Tänkte förklara varför jag tycker multin är överlägsen. Konstruktionen, direktkontakten med linan är det jag menar med en helt annan känsla. Hur fin haspel du än har så får du alldrig den kontakten. Det andra är kasten. Man kan kontrollera kasten på ett annat sätt. Med tanke på att man kan stoppa spolen blixtsnappt med tummen kan man presisions kasta mycket lättare.
            Det är väl de stora fördelarna tycker jag, haspelns ända fördel verkar ju vara problemfria kast.. Men efter många år som multifiskare så brukar det också lösa sig.. Men som sagt alla är vi olika.....
            Du kan kasta precist med en haspel också. Man behöver inte ta i allt vad man kan hela tiden : )

Det där med att kontakten är bättre tycker jag spelar mindre roll. Du måste ju nämligen ändå hålla koll på linan hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarboden Ab Visa inlägg
              det var det dummaste jag har hört, men jag hoppas du var ironsik

den korta tiden jag har jobbat i fiskebutik, 6 år som anställd och ca 2 år som egen har jag i alla fall lite koll tror jag. 90 % haspel säljs till gäddfiske och 5 % är multirullar. lägg där till några inkapslade så klart... sedan jerk-boomen kom har dock multirullarna ökat. men max till 10 %. så ser det nog ut på de flesta ställen idag... multi är mycket bättre vid tungt fiske än haspel men haspel är så mycket enklare och mer problemfritt. så är det bara
              Under den korta tiden (6år) jag till och från jobbat i en fiskebutik har jag nog inte sålt en "dyrare" haspel till en endaste gäddfiskare när jag tänker efter.

Det som köper hasplar till gäddfisket än Svenssonfiskare och där säljer man inte en rulle över 1000spänn, snarare runt 300-600kr.

Dom som inte kan kasta precist och "bromsa" kast med en haspel skulle jag vilja utfärda som sopor
              Senast ändrad av Flodebanan; 2008-01-17, 15:12.
              sigpic

Kommentera

Fiskar bara haspel och ser inga nackdelar med det.
                Kontrollera kast och stoppa med tummen med multi, hur svårt är det med en haspel?
                Tunga beten? Undra hur vi karpfiskare lyckas med perfekta utlägg med tunga vikter vid långa kast (80m+) vi kör ju med haspel.

Drillar man fisk så är det ju spöet som ger kännslan och inte rullen, räknar givetvis med att man har en redig haspel med bra broms.

Körde lite havsöring i söndags, Berkley series one med en tio år gammal shimano super aero gt 3000 rulle som har "riktigt" många fisketimmar funkade klockrent riktigt bra kännsla.

Tror rullval är en smaksak.

Multi kan vara ett plus om man kör beten som har en förmåga att hänga upp sig när man fiskar haspel, med multi så kan man nästan utesluta att betet hänger upp sig, dvs. man får ett mer effektivt fiske det är väl den fördelen jag kan komma på med en multi.

Kommentera

Jag fiskar mycket med multirulle men då vid fiske i vikter över 50 gram, där är den helt överlägsen både i bekvämlighet och kastlängd.

För kustöring med drag på 10-25 gram kör jag endast haspel. Speciellt i stark motvind är det betydligt enklare att kasta en 15-grammare med haspel än multi. Det går med multi också men jag ser verkligen ingen anledning då en liten haspel känns betydligt smidigare än en liten multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andersson1;
                    Tunga beten? Undra hur vi karpfiskare lyckas med perfekta utlägg med tunga vikter vid långa kast (80m+) vi kör ju med haspel.
                    Jo, men vid karpfisket gör du ju bara några få kast. Blir lite jobbigt för pekfingret att dänga tunga jerkbaits en hel dag.

Kommentera

Andersson 1, har ju helt rätt. Att spöet ger det mesta av känslan. Precisa kast gör ju bara den som är erfaren. Och då är haspel lika bra. Sätt en 5000 kr:ers multirulle på en nybörjare så blir dom garanterat inte precisa i nån vassglugg.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 860 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57