Kraftigt spinnspö för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kraftigt spinnspö för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Adexa, mycket prisvärt...
    Storleken har betydelse...

Kommentera

David- han lägger in dessa för att, som han skrev, hamnar de inlägg där en oregistrerad har postat senast, inte på förstasidan

Kommentera

Håller med jenk. Det är bara i Sverige och kanske stela England man fiskar med stenåldersspön på 10 fot. I USA hittar du inga längre än 8.5 fot. De fyller ingen funktion och ja! jag äger både Furusund med Fordham klinga och Adexa Tempest. Så våga prova något nytt. Vet många duktiga fiskare som till och med kör zalt på jerk spöt bl. a en lirare med 212 10+ i fångst journalen.

Fiskpinne

Kommentera

212 st 10+ ???? Det är till att ligga i......

Det funkar väl säkert bra att köra med typ 8 fot spön till att kasta tyngre beten. Med Jerk-spöt man har idag och en Amb. 4601 så kastar man ju en Pig eller en Leo till världens ände(nästan).

Men hur funkar ett så kort spö till att kasta vobbler eller jiggar på t.ex. 20 gr? Är det samma bra känsla i de kortare spöna?

Och var kan man hitta ett sådant? Att importera från USA själv är ju ingen ide eftersom ett odelat spö på 8 fot förmodligen bara kommer att vara smulor när det kommer fram.
          Kikade lite på Bass Pro´s hemsida och spöna du nämner är ju inte helt billiga. Men något på 8,5 fot hittade jag inte, men en massa på mellan 6 och 7 fot.

Kommentera

Pete Maina spö!

Jag har det 2-delade 8.6 fotaren av detta Maina spö. Hur skönt som helst för 60-150gram. http://tinyurl.com/ji74 1-4 oz men som så många andra USA spön pallar det för mycket mera. Bra pris i och för sig IM6 grafit bara, men istallet för IM 8 och mycket lim så har det bara IM6 med desto mindre lim. 210 över 10 pannor kan bara vara Anders Forsberg eller Bröderna Anden?

Lättare grejor kör jag på ett 7.6 fot spinnerbait spö med en Eon Sport. Smaken är ju delad men en grej är klar, tror inte många som kör 11 fotare har provat lite kortare spön. Hur som helst i USA är 8.6 fots det längsta muskie spöt som finns. Det ska dock sägas att allt fiske sker från båt här.

MVH
            Jenk

Kommentera

Originally posted by Unregistered
              Håller med jenk. Det är bara i Sverige och kanske stela England man fiskar med stenåldersspön på 10 fot. I USA hittar du inga längre än 8.5 fot. De fyller ingen funktion och ja! jag äger både Furusund med Fordham klinga och Adexa Tempest. Så våga prova något nytt. Vet många duktiga fiskare som till och med kör zalt på jerk spöt bl. a en lirare med 212 10+ i fångst journalen.

Fiskpinne
              Funktion och funktion, vilket e skönast att drilla gädda med, Furan eller en kort jerkpåk?

Men alla kan ju inte tycka lika. Själv ser jag jerkspöt mer som ett nödvändigt ont iom att det är ett kul fiske.

//K
              BJ@

Kommentera

Jepp, att drilla med ett 6-fots jerkspö...tja inte är det någon feeling i det hela. Jerkfiskets stimulans ligger på andra områden som häftiga hugg och ett mer aktivt fiske. Min favoritlängd på spön oavsett kastvikt osv är 10 fot....just den längden verkar pass mig. Ang. 212 10+ så har jag för mig att Forsberg ligger där nånstans..

Kommentera

Re: GLOOMIS

Originally posted by Jenk
                  Köp ett manligt jenkar rod istället. 7.6- 8 fot 1-4 oz inget jävla klumpigt 3.30 m spö. Gloomis, Lamiglass, St Croix. Pa med en fet bulldawg och kör bara!
                  Brist på feeling i de där påkarna Jenk.

Förresten, blir det nåt Sverigebesök till hösten med inplanerad Jenkträff?

//BJ@
                  BJ@

Kommentera

BJ

Tjena BeeJay, Kör UL spö om du är ute efter känsla Jag funtar på att åka hem i slutet av oktober. Ska försöka anordna lite seriösare tävling nästa år.

Kommentera

Re: BJ

Originally posted by Unregistered
                      Tjena BeeJay, Kör UL spö om du är ute efter känsla Jag funtar på att åka hem i slutet av oktober. Ska försöka anordna lite seriösare tävling nästa år.
                      Hehe, då får man använda en väldigt liten och lätt bulldawg.

Låter kul med ett ordentligt gäddrace, sign me up!

//BJ
                      BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 826 visningar
                      1 gilla