nordliga vindar?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nordliga vindar??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vind under olika årstiden spelar ju olika roller...? ex. vid pålandsvind samlas det mer partiklar och grumligt vatten, som tar upp solljuset bättre och drar upp temeraturen.
    Detta gäller iaf på våren och har stor påverkan när det handlar om t.e.x. karpfiske och gäddfiske.
    Men om vi ser på pålandsvinden under vintern har väl solljuset ingen tendens att höja vattentemperaturen där vinden ligger på = det grumliga vattnet? utan det råder väl en sk. totaltcirkulation, men det påverkar väl knappast skärgårdsfisket utan större och djupare insjöar.

Flodström: rör sig högtryck åt motsatt håll? alltså medurs och från syd och väst i huvudsak?

Sen att gäddorna blir skygga av att vattnet är klart är ju bara en följd av nordlig vind. visst ser vi mycket fisk ex. vid nordlig vind men ingen som vill hugga en gul vobbler. vet inte riktigt vad jag vill komma , men detta är grymt intressant men svårt! finns det ngn meterolog här?

Kommentera

Höstfisket i insjöar har jag inte märkt någon förändring i huggbeteende, utan flera faktorer spelar in. Notera att de rådande vindarna under hösten ofta är nord-nordväst uppblandat med syd-sydvästvindar. Ostliga och rent västliga vindar förekommer sällan.
      Sommartid kan nordlig vind vara det som triggar igång gäddan under varmare perioder. Jag tror påverkan av nordvind i havsbanden är betydligt mer påtagliga än i insjöar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Joe Visa inlägg
        har både erfarenhet och det sägs generellt att nordliga vindar är dåliga när det handlar om gäddfiske i skärgården. jag tänker då främst på den södra skärgården. men varför?
        Att vattnet blir klart är ju en stor faktor och den förstår jag missgynnar fisket men blir vattnet klart pga att vattenmassorna spolar bort det som färgar vattnet, iså fall borde samma sak gälla västliga vindar i stockholms skärgård, och detta har jag inte hört ngt om...?

Men om det är så teoretiskt borde det kunna gå att fiska på lovartsida (alltså den nordliga sidan) på ngn större ö i den södra skärgården och därför få en pålandsvindseffekt där den nordliga vinden gynnar fisket just på den platsen?
        Förstår ni mitt resonemang? ngn som vet?
        Och dessutom upplever ni (skärgårdsfiskare) att vinden har större påverkan än månfasen?
        Hej Joe; Jag har fiskat i Östersjöns skärgårdar efter gädda längre än vad någon levande gäddfiskare idag tror på. Precis som man kan dela in fiskets framgångar efter årets månader, månståndens alla 30 dagar, vattentemperaturen i trivselgrader (0 - 22 gr. C) och dygnets alla timmar (0 - 24) kan man även dela in fångst- och huggstatistik efter olika vindriktningar (S, SV, V, NV, N, NO, O, SO) för att få fram sina egna och medföljande fiskekompisars gemensamma resultat.

Norra halvklotets dominerande vindriktningar är västliga och sydvästliga. På samma sätt förhåller det sig med våra gemensamma gäddfångster. De flesta och största gäddorna har vi fångat vid sydvästlig och västlig vind. Jämför vi då totala antalet fångade stora gäddor (gäddor över 6 kilos vikt) med dagsfångster per vindriktning kan vi i mina fiskejournaler ganska snabbt avläsa att merparten av stora fångade gäddor också är fångade vid sydlig, sydvästlig och västlig vindriktning. Få stora gäddor per dag har fångats vid rent nordlig vind och allra sämsta fångstresultaten har varit vid nordostlig vind.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Bra skrivet Old F. Svårare än så är det inte egentligen att förklara det hela.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Bra skrivet Old F. Svårare än så är det inte egentligen att förklara det hela.
            Tack Elanen; "Nordanvinden är kall från vilket håll den än kommer!"
            Jag minns året efter att spinnfiskeförbudet 1 maj - 16 juni avskaffats. Vi fiskade 14 semesterdagar i sträck efter gädda i Erstaviken i månadsskiftet maj/juni. De första 8 dagarna blåste det sydsydvästlig vind över området vi fiskade i. Vattentemperaturen varierade mellan +13 och +16 gr.C. Gäddorna högg som vansinniga där vinden låg på. Vi fick ganska många gäddor över 10 kilos vikt och den största låg på 14,8 kilo. Sedan vände vinden tvärt till nordostlig. Vattentemperaturen där vinden legat på sjönk från +15 till +7 gr. C när det kalla bottenvattnet pressades upp mot ytan samtidigt som det tidigare varma ytvattnet följde vinden och försvann ut över djupet.

Eftersom vi bara hade lov att fiska på ena sidan av fjärden fortsatte vi att kasta i det nu nerkylda vattnet. På fyra dagars ihärdigt spinnfiske efter gädda fick vi bara 18 gäddor och de var små. Ingen vägde över 3 kilo.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Hmmm,
              Intressant läsning helt klart. Tack för alla bra svar

Frågan är om man verkligen ska till kusten nu när det nog blir nordlig till helgen

Kommentera

Ursprungligen postat av Joe Visa inlägg
                Men om vi ser på pålandsvinden under vintern har väl solljuset ingen tendens att höja vattentemperaturen där vinden ligger på = det grumliga vattnet? utan det råder väl en sk. totaltcirkulation, men det påverkar väl knappast skärgårdsfisket utan större och djupare insjöar.

Flodström: rör sig högtryck åt motsatt håll? alltså medurs och från syd och väst i huvudsak?
                Att fisket blir bättre vid pålandsving har troligtvis att göra med att en hel del bottendjur virvlas upp i tillägg till att en del driver in (små yngel och flytande organismer).
                I skydd av det grumliga vattnet simmar större och mindre fisk in för att äta av matfatet, och efter dom, i bakkant kommer de stora predatorerna. Det är nog den största anledningen till det bättre fisket under pålandsvind ("Dit vinden blåser, blåser småfisken")

Det är helt riktigt att i ett högtryck så rör sig vindarna runt i medurs riktning.
                (på södra halvklotet är det tvärt om). Vilken riktning lågtryck och högtryck rör sig kan vara olika, men över scandinavien så kommer de flesta lågtrycken från väster, eller sydväst från, och mellan dom kan högtryck byggas upp. Högtryck har ofta en tendens att ligga stilla och flyttar sig mycket långsammare än vad lågtrycken gör.

Annars tycker jag Old Firehand har sagt allt som är värt att säga. Det visar också nyttan av att skriva "fiskedagbok", om inte så i alla fall notera fångsten med datum, plats, art, vikt etc. Sen är det ju bara att checka upp när man samlat lite erfarenhet och statistik.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Att fisket blir bättre vid pålandsving har troligtvis att göra med att en hel del bottendjur virvlas upp i tillägg till att en del driver in (små yngel och flytande organismer).
                  I skydd av det grumliga vattnet simmar större och mindre fisk in för att äta av matfatet, och efter dom, i bakkant kommer de stora predatorerna. Det är nog den största anledningen till det bättre fisket under pålandsvind ("Dit vinden blåser, blåser småfisken")

Det är helt riktigt att i ett högtryck så rör sig vindarna runt i medurs riktning.
                  (på södra halvklotet är det tvärt om). Vilken riktning lågtryck och högtryck rör sig kan vara olika, men över scandinavien så kommer de flesta lågtrycken från väster, eller sydväst från, och mellan dom kan högtryck byggas upp. Högtryck har ofta en tendens att ligga stilla och flyttar sig mycket långsammare än vad lågtrycken gör.

Annars tycker jag Old Firehand har sagt allt som är värt att säga. Det visar också nyttan av att skriva "fiskedagbok", om inte så i alla fall notera fångsten med datum, plats, art, vikt etc. Sen är det ju bara att checka upp när man samlat lite erfarenhet och statistik.

mvh
                  Tack Flodström; Jag har journalfört alla mina fisketurer och fångade fiskar sedan 1961. Innan dess förde jag sporadiska dagboksanteckningar som senare blev svåra att hitta. I en utförlig fiskedagbok eller fiskejournal bör datum, fiskeplatser, fisketid, beten (fångst och hugg på respektive bete), fiskart,fiskens vikt, fiskens längd, antal av respektive fiskart, högsta vikt, lägsta vikt, fiskedjup, vattentemperatur, vattenstånd, vattnets färg och klarhet, barometerstånd, månstånd uppdelade i 30 dagar med nymåne som dag 1, vindriktning plus vindstyrka i m/sek, trollingfart och -djup (vid trolling) samt en längre anteckningsrad för diverse för fisketillfället betydelsfulla iakttagelser. Lägg gärna till det jag missar! En bra fiskedagbok blir till en vän för livet!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 864 visningar
                  1 gilla