nordliga vindar?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nordliga vindar??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nordliga vindar??

har både erfarenhet och det sägs generellt att nordliga vindar är dåliga när det handlar om gäddfiske i skärgården. jag tänker då främst på den södra skärgården. men varför?
    Att vattnet blir klart är ju en stor faktor och den förstår jag missgynnar fisket men blir vattnet klart pga att vattenmassorna spolar bort det som färgar vattnet, iså fall borde samma sak gälla västliga vindar i stockholms skärgård, och detta har jag inte hört ngt om...?

Men om det är så teoretiskt borde det kunna gå att fiska på lovartsida (alltså den nordliga sidan) på ngn större ö i den södra skärgården och därför få en pålandsvindseffekt där den nordliga vinden gynnar fisket just på den platsen?
    Förstår ni mitt resonemang? ngn som vet?
    Och dessutom upplever ni (skärgårdsfiskare) att vinden har större påverkan än månfasen?
    Senast ändrad av Joe; 2007-12-09, 14:27.

jag kan inte så mkt om vindar, men så mkt vet jag att nordliga vindar är kalla vindar som gör vattnet kallare, och då kanske fisken blir slöare, speciellt när det redan är kallt i vattnet innan.

Kommentera

jo och då är det temperaturfallet som gör gäddan slö och inte själva temperaturen i sig oavsett om det är 20 grader eller 4 grader...

Kommentera

Min erfarenhet från 20 års fiske i Blekinge Skärgård är precis som du säger
        att nordliga vindar är en dödare för fisket.
        Vad gubbarna säger är att vinden skickar ut näringen i havet och
        bytesfisk skulle sticka med.
        Men jag tror precis som ni att det har med temperaturfallet att göra.

Kommentera

En fisk reagerar ju på en 10-dels grad. Då är det inte konstigt att den blir ganska tam. Tänk bara på sommaren när ni badar. När det legat 20 grader i en badvik eller badplats och softat.
          Sen drar det in en kall nordvind och på samma badställe blir det 11 grader.
          Har själv varit med om det i skärgården. Från ena dagen till den andra.
          Fisken simmar inte i 100 bort nånstans.
          Den rör sig möjligtvis lite djupare där det finns lite varmare bottenvatten.
          Däremot blir det ju att leta efter just andra platser. Där nordvinden inte tagit död på allt det tidigare varmare vattnet.allt
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det sista allt vart nåt knas.

Kommentera

men du har inte heller hört ngt om att fiska på en "nordlig lovartsida" och få ngn fördel av detta? t.ex. fiska mot salttärnas nordsida och dra ngn fördel av den nordliga vinden? bara tanke som har slagit mig, eller snarare ett önsketänkande vid dåligt fiske...

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
              Min erfarenhet från 20 års fiske i Blekinge Skärgård är precis som du säger
              att nordliga vindar är en dödare för fisket.
              Vad gubbarna säger är att vinden skickar ut näringen i havet och
              bytesfisk skulle sticka med.
              Men jag tror precis som ni att det har med temperaturfallet att göra.

Kommentera

Jag har under hösten haft bra fiske trots nordan. Var i sthlmsskärgård och fiskade med en kompis, snöade hela natten och tempen låg runt en minus 10ms raknordan på morgon vi fick två över tio den dagen med största på 15,8. Kan ju vara grymt mkt flax men den dagen var ju värd att åka ut trots nordan.
                Varning: Fiske är beroendeframkallande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Joe Visa inlägg
                  men du har inte heller hört ngt om att fiska på en "nordlig lovartsida" och få ngn fördel av detta? t.ex. fiska mot salttärnas nordsida och dra ngn fördel av den nordliga vinden? bara tanke som har slagit mig, eller snarare ett önsketänkande vid dåligt fiske...
                  Har aldrig hört talas om det.
                  Tror mera det är önsketänkande. Är det dåligt så är det dåligt,
                  lovart eller inte. Jag talar av erfarenhet.
                  Låter oxå lite för enkelt för att det skulle funka.

Kommentera

Fiskaren 2, kanske var så att nordan hade legat på ett par dagar. Och då stabiliserat det hela med jämnare temperatur. Det är ju skillnad på nordvind i en skärgård där det är massa öar och vikar.
                    En ett öppet vatten. I skyddade skärgårdar finns det ju alltid chans för fisken att hitta varma skyddade ställen fortfarande. Sen kan ju nordvind vara helt rätt. Beror på hur fiskeplatsen ser ut. Haft jätte bra fiske i skärgården vid nordvind. Men i sjöar med mindre vattenmassor är det i regel döfött.
                    Fast gädda är ju inte den mest känsliga för tryck eller kallare vatten generellt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 840 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B