Någon som testat ytbeten på Havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som testat ytbeten på Havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Testade...

Storfiskarens Spook i smalare utformning och såpass försett med vikt att betet lägger sig precis under vattenytan. Färgen silver och grönt fungerade bra.

Inget bete som går i vattenytan med andra ord utan mer ett långsmalt spookbete som ligger strax under som går utmärkt att pausa i hemtagning.

Vet inte om det är det roligaste fiskesättet efter havsöring med tanke på den aktiva fiskemetoden. Att kunna halvligga på klipphällen och smårycka hem en Stenungsundsfluga (flugfiske) är ju att föredra he he...

/Storfiskaren
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Jag vet flera som berättat att när dragen har hakat upp sig och går som en propeller i ytan eller precis under ytan så har öringen huggit.
      I ett fall var det flera kast med upphakat drag som en öring högg, men inte då draget gick som det skulle.

Så jag vet inte, kanske skulle ett ytbete fungera. Men som andra sagt, jag skulle vilja ha det precis under ytan så att det kan bryta ytan när jag själv vill att det ska göra det.
      Senast ändrad av JohanPiers; 2007-12-04, 10:06.
      .................................................. ......................
      :popcorn

Kommentera

...jag testade spook junior i våras och hade påslag direkt... Det var också en artikel i någon av tidningarna för ett par månader sedan om just detta, skulle vara högeeffektivt...
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Till er som vill ha ett HÖ drag som går upp till ytan titt som tätt, så har kinnetic en kustvobbler som sticker upp nosen vid varje spinnstopp, iaf för mig. själv så föredrar jag kustvobblers som ligger ca 3dm undre ytan. Så nu ligger dom bara och skräpar i betes asken. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den är ganska kort och bred och kastar grymt långt.

MVH/ Andreas

Kommentera

...höst att danskarna kör torrfluga på havsöring vid höstfisket.

Kommentera

Enligt min erfarenhet kan ytligt fiskade beten vara mycket effektiva då man försöker trigga knepiga fiskar att hugga. Själv har jag mest erfarit detta mellan tidig skymning och gryning. Men jag och mina kompisar har även under kavlugna och ljusa förutsättningar mer regelmässigt haft fint fiske efter småblänkare med 6- och 12 gr Gladsax vobblers som man tar in i ganska högt men oregelbundet tempo och knycker upp i vattenytan så att de skapas mycket störningar. Kan tänka mig att detta skulle fungera minst lika bra eller bättre med 60 mm långa Spöket som väger 10 gram, i synnerhet då ljuset inte är det bästa pga dess rasselkulor. Kustöringen har inte några ädla spärrar för beten som fiskas i ytan, men de låter sig enklast luras av beten som på ett eller annat sätt påminner om en skadad eller skrämd fisk. Rapala Skitter Pop och dylikt är generellt sett ingen höjdare för kustöring, de kastar för illa i de flesta lägena och blir lite väl våldsamma om man drar upp tempot. För hemmafixaren finns det en hel del att jobba på vad som gäller beten för ytfiske efter kustöring, det är en nisch där det helt klart saknas klockrena beten som både kastar bra och som kan fiskas livligt men långsamt i vattenytan.

Kommentera

...för några år sedan när ytbetena "blev heta" testade jag på våröring på kusten och hade två påslag på en halvtimme... fiskade en spook junior, Efter det har jag inte testat... Fick rapporter från Emån där man haft riktigt bra blänkarfiske på äkta korkpoppers på nackar för en tid sedan. Urhäftiga påslag. Visst funkar ytbeten!
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14