Kastbroms: mag vs centrifugal vs mek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastbroms: mag vs centrifugal vs mek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastbroms: mag vs centrifugal vs mek

Hej, jag har en gammal ambassadeur och tänkte skaffa en nyare i lite större storlek (5600-storlek). Då funderar jag på det här med typ av kastbroms.

Det finns rullar med magnetbroms, med centrifugalbroms, och med både och. Om jag förstått saken rätt så bromsar både magnetbromsar och mekaniska bromsar proportionellt mot varvtalet, och centrifugalbromsar mot varvtalet i kvadrat.

Men varför behövs då magnetbroms överhuvudtaget om man har en mekbroms (som väl alla spinnrullar har)? Varför två bromsar med samma typ av "bromskurva"? Man skulle väl lika gärna kunna vrida upp mekbromsen istället för magnetbromsen? Vilka bromstyper är bra när, och varför?

Jag kan föreställa mig att en centrifugalbroms kompletterar en mekanisk broms eftersom de dominerar vid olika tillfällen (centrifugal tidigt i kastet och den mekaniska sent). Jag tycker också att det verkar som att en rent linjär broms borde bli fel eftersom luftmotståndet för beten är (tror jag) proportionellt mot farten i kvadrat.

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta? Mycket tacksam för svar!

"wrek" kör med endast centrifugalbroms men det är beroende på att jag kastar väldigt tunga grejjer lååångt, men det börjar ändra sig beroende på kompistryck, så denna våren blir det vindfångande saker som skall kastas oxå, så till hösten kanske jag kan ge ett svar.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

flummigt svar

varu full när du skrev de där hahaha
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33 Visa inlägg
        Vaddodå, jag tycker det var ett klart och koncist svar. De
        t var väl du som va full när du läste det

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33 Visa inlägg
          Förresten din fegis! Tagit bort det jag svarade på

Kommentera

Fan var ni fulla igår eller. Ni verkar dricka en del, ni två
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Fulla??

va fan pratar du om ..-..
              sigpic

Kommentera

Wreckbender har förklarat för mig hur en magnetbromsad respektive centrifugalbromsad rulle fungerar. På följande sett:

Em "magrulle" är en del av ett större kapslat system där en magnet styr över linspridarens yttre gränser. Detta gör att vid kast i tex nordanvind bromsas veven väl kontrollerat medans kullagret vandrar i sidled. Totalt sett kan kastet bli till en större längd.

Centrifugalen däremot bromsar inte alls vid kast utan bromsar den mekaniska bromsen så hårt att ingen lina vidrörs vid stillastående bruk. Ingen broms är att föredra framför en ytterst hårt ställd mekanisk broms.
                Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                  Wreckbender har förklarat för mig hur en magnetbromsad respektive centrifugalbromsad rulle fungerar. På följande sett:

Em "magrulle" är en del av ett större kapslat system där en magnet styr över linspridarens yttre gränser. Detta gör att vid kast i tex nordanvind bromsas veven väl kontrollerat medans kullagret vandrar i sidled. Totalt sett kan kastet bli till en större längd.

Centrifugalen däremot bromsar inte alls vid kast utan bromsar den mekaniska bromsen så hårt att ingen lina vidrörs vid stillastående bruk. Ingen broms är att föredra framför en ytterst hårt ställd mekanisk broms.
                  Jo, det är en rimlig teori. Allra bäst broms får man dock genom att inte använda någon broms överhuvudtaget. Den linresning som uppstår när du med stort självförtroende saftar iväg en balsawobbler i styv motvind räcker gott och väl för att mycket snabbt bromsa spolen. Som Anti Backlash, fast bättre.

Om jag förstått saken rätt så bromsar både magnetbromsar och mekaniska bromsar proportionellt mot varvtalet, och centrifugalbromsar mot varvtalet i kvadrat.
                  Magnetbromsen bromsar proportionellt mot varvtalet, det är sant. Den mekaniska bromsen verkar däremot linjärt mot varvtalet, dvs den bromsar alltid lika mycket oavsett varvtal.

Kommentera

Tack för svaren. Jag browsade också vidare och hittade mer info, exempelvis här: http://www.japantackle.com/brake_system.htm. Sammanfattning av det och vad några av er skrev:

* Mekanisk broms: konstant bromskraft
                    * Magnetbroms (konventionell): bromskraft proportionell mot farten
                    * Centrifugalbroms (konventionell): bromskraft proportionell mot farten i kvadrat

Jag skriver "konventionell" eftersom det finns specialvarianter som exempelvis med fjäderbelastade magnet- och centrifugalupphängningar.

* Centrifugalbroms är mest lämpad för att ställa in högfartsbeteende
                    * Magnetbroms är mest lämpad för att ställa in mellanfartsbeteende
                    * Mekanisk broms är mest lämpad för att ställa in lågfartsbeteende

Har man exempelvis ingen magnetbroms så kan man behöva överställa antingen centrifugal- eller mekbromsen, vilket ger onödigt mycket broms vid början respektive slutet av kastet.

Och har man ingen centrifugalbroms så kan man behöva överställa magnetbromsen, vilket ger onödigt mycket broms vid mitten och slutet av kastet.

Sedan verkar det finnas en uppfattning att konventionella magnetbromsar i allmänhet har för mycket bromskraft vid låg fart. Men jag har inte hittat någon utförlig beskrivning av hur magnetbromsarna som sitter in C5- och EXT-ambassadeurerna fungerar.

Någon som har testat och kommit fram till något annat?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 787 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B