Hej, jag har en gammal ambassadeur och tänkte skaffa en nyare i lite större storlek (5600-storlek). Då funderar jag på det här med typ av kastbroms.
Det finns rullar med magnetbroms, med centrifugalbroms, och med både och. Om jag förstått saken rätt så bromsar både magnetbromsar och mekaniska bromsar proportionellt mot varvtalet, och centrifugalbromsar mot varvtalet i kvadrat.
Men varför behövs då magnetbroms överhuvudtaget om man har en mekbroms (som väl alla spinnrullar har)? Varför två bromsar med samma typ av "bromskurva"? Man skulle väl lika gärna kunna vrida upp mekbromsen istället för magnetbromsen? Vilka bromstyper är bra när, och varför?
Jag kan föreställa mig att en centrifugalbroms kompletterar en mekanisk broms eftersom de dominerar vid olika tillfällen (centrifugal tidigt i kastet och den mekaniska sent). Jag tycker också att det verkar som att en rent linjär broms borde bli fel eftersom luftmotståndet för beten är (tror jag) proportionellt mot farten i kvadrat.
Kan någon hjälpa mig att reda ut detta? Mycket tacksam för svar!
Det finns rullar med magnetbroms, med centrifugalbroms, och med både och. Om jag förstått saken rätt så bromsar både magnetbromsar och mekaniska bromsar proportionellt mot varvtalet, och centrifugalbromsar mot varvtalet i kvadrat.
Men varför behövs då magnetbroms överhuvudtaget om man har en mekbroms (som väl alla spinnrullar har)? Varför två bromsar med samma typ av "bromskurva"? Man skulle väl lika gärna kunna vrida upp mekbromsen istället för magnetbromsen? Vilka bromstyper är bra när, och varför?
Jag kan föreställa mig att en centrifugalbroms kompletterar en mekanisk broms eftersom de dominerar vid olika tillfällen (centrifugal tidigt i kastet och den mekaniska sent). Jag tycker också att det verkar som att en rent linjär broms borde bli fel eftersom luftmotståndet för beten är (tror jag) proportionellt mot farten i kvadrat.
Kan någon hjälpa mig att reda ut detta? Mycket tacksam för svar!
Kommentera