Kastbroms: mag vs centrifugal vs mek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastbroms: mag vs centrifugal vs mek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av panden Visa inlägg
    Men jag har inte hittat någon utförlig beskrivning av hur magnetbromsarna som sitter in C5- och EXT-ambassadeurerna fungerar.
    På t ex C5 och den klassiska lågprofilaren 3000C är det magneter som genom enkel mekanik kan justeras i axiell riktning. Ju närmare spolens sida, desto kraftigare bromverkan.

    EXT har jag inte provat, men magnetbromsen på den rullen är ihopkopplad med mek-bromsen så båda justeras med samma vred. Sök på "smartbrake".

    En sak som kanske kan vara värd att påpeka är att UT-spolen inte fungerar så bra med magnetbromsen pga att det inte finns någon metall där magneterna sitter.

    Kommentera


    • #12
      Kärt ämne.

      Det beror helt på spöet, dvs längd, aktion och styvhet, i kombination med betet, typ, massa och aerodynamiska egenskaper, sen överlagras det hela av linan, en stum flätlina eller en mer eller mindre elastisk nylonsnodd. Det är rätt svårt att krysta fram det slutgiltiga svaret på frågan, men de erfarenheter jag har för maxkastlängder i kast efter havsöring och lax är en avvägd mix av magnet och centrifugalbroms, och mekanisk broms använder jag aldrig.

      Sen finns det en kastbroms till, och det är smörjmedlet i spolaxellagren. En olja med matchad viskositet är rätt bra för att dämpa chockstarten som lätt ger upphov till resonanser när spolen skall ryckas igång. Hur olika oljor lirar ihop med olika lager är en vetenskap för sig, allt beroende på hur lagrets design stämmer överens med oljans viskositet och dess tillsatser. Originallagren beter sig på ett sätt, väldigt olika jämfört med aftermarket keramhybrider som i kan variera enormt mellan olika fabrikat.

      Prestandaoljor, mer eller mindre välmatchade till olika rullar och desslager, är framtagna för ett visst temperaturspann, som ofta ligger kring rumstemperatur. Alla de prestandaoljor jag testat är lite för tjocka för maxprestanda vid temperaturer under +7grader, och då kan man med fördel använda oljor för castingbruk, rapsmetylester (som är ett fantastiskt med kortlivat smörjmedel) eller en normal prestandaolja spädd med lite fotogen. Problemet man drabbas av när man använder de lättaree kolvätena är att de gasar. Frågar man kan ställa sig är ju om 48m eller 54m har någon avgörande betydelse när man står där i 4gradigt vatten upp till magen. Och; en tunnare olja ger ett betydligt sämre korrosionsskydd än en tjockare.
      www.utreel.com

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
        En sak som kanske kan vara värd att påpeka är att UT-spolen inte fungerar så bra med magnetbromsen pga att det inte finns någon metall där magneterna sitter.
        Rätt i sak, men om man kompletterar bryggan med tre magneter till (finns som originaldelar) och kompletterar det med med två blå plastvikter på kopplingsbrickan (alternativt en blå + en svart), funkar även en C5a eller en MagElite hur bra som helst även med UT-spolen.
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
          Rätt i sak, men om man kompletterar bryggan med tre magneter till (finns som originaldelar) och kompletterar det med med två blå plastvikter på kopplingsbrickan (alternativt en blå + en svart), funkar även en C5a eller en MagElite hur bra som helst även med UT-spolen.

          ELFA:s brutalt starka 5mm neodynmagneter (art: 37-520-11) fungerar också, ivart fall till 3000c. Dock kräver de att man karvar bort den plastkant som de platta originalmagneterna vilar mot.

          Kommentera


          • #15
            Tack än en gång för svaren.

            Jag ser inte hur linresning kan vara en användbar broms. Bromsar du en rest lina så fortsätter ju spolen att snurra, med känt resultat?

            Och jag ser inte hur axellagren och dess smörjmedel kan ha någon betydelse. En spole som roterar utan vare sig centrifugal-, magnet-, mek-, eller fingerbroms, skulle väl övervarva i alla situationer och därmed visa lagerbromsens försumbarhet?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av panden Visa inlägg
              Tack än en gång för svaren.

              Jag ser inte hur linresning kan vara en användbar broms. Bromsar du en rest lina så fortsätter ju spolen att snurra, med känt resultat?

              Och jag ser inte hur axellagren och dess smörjmedel kan ha någon betydelse. En spole som roterar utan vare sig centrifugal-, magnet-, mek-, eller fingerbroms, skulle väl övervarva i alla situationer och därmed visa lagerbromsens försumbarhet?
              Min linresningsbroms var bara en "spin on" på Ambassadueur5000:s pårökta svar i inlägget innan. Prat i tomteskägget, med andra ord.

              Det UT menade med smörjmedlet i lagren är att en tjockare olja ger ett ökat bromsmotstånd jämfört med en tunnare olja. I kallt väder blir dessutom oljorna trögare, jämför växellådan i en bil en kall vintermorgon, och då kan man använda en tunnare olja.
              UT menade nog inte heller att en långsammare olja kan ersätta andra bromssystem, snarare komplementera.
              Rullen måste ses som ett system där alla delar (exempelvis spolvikt, lager, smörjning, linmängd, kastbroms, etc) samverkar till slutresultatet. Om du exempelvis minskar linnivån på spolen med ett par millimeter jämfört med en fullproppad spole blir rullen lugnare och du kan minska centrifugalbromsen något. Du kan även använda glidlager av brons istället för kullager, och även där minska den kraft som annars bromsas ner med centrifugalbromsen.

              Det finns många vägar att gå. Frågan är vilken som är rätt? Om det ens finns någon rätt väg?


              Därmed är det slutfilosoferat för ikväll. God natt!

              Kommentera


              • #17
                Bra beskrivet ob!
                Ingen tvekan om att smörjoljan (allt annat oförändrat) påverkar rullens kastegenskaper.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
                  Min linresningsbroms var bara en "spin on" på Ambassadueur5000:s pårökta svar i inlägget innan. Prat i tomteskägget, med andra ord.

                  Det UT menade med smörjmedlet i lagren är att en tjockare olja ger ett ökat bromsmotstånd jämfört med en tunnare olja. I kallt väder blir dessutom oljorna trögare, jämför växellådan i en bil en kall vintermorgon, och då kan man använda en tunnare olja.
                  UT menade nog inte heller att en långsammare olja kan ersätta andra bromssystem, snarare komplementera.
                  Rullen måste ses som ett system där alla delar (exempelvis spolvikt, lager, smörjning, linmängd, kastbroms, etc) samverkar till slutresultatet. Om du exempelvis minskar linnivån på spolen med ett par millimeter jämfört med en fullproppad spole blir rullen lugnare och du kan minska centrifugalbromsen något. Du kan även använda glidlager av brons istället för kullager, och även där minska den kraft som annars bromsas ner med centrifugalbromsen.

                  Det finns många vägar att gå. Frågan är vilken som är rätt? Om det ens finns någon rätt väg?


                  Därmed är det slutfilosoferat för ikväll. God natt!
                  Aha då förstår jag linresningsbromsen

                  Javisst, frågan är vad som är "rätt", och visst är det inte enkelt. Men det hindrar ju inte att man försöker förstå.

                  Även med en "tjockare" olja så måste väl oljebromsen vara i storleksordningen 1/1000 av de andra bromsarna? Och när du då rattar på de andra bromsarna så motsvarar det hundratals oljebromsar i taget så att säga. Och, om nu lageroljan ändå skulle ge ett mätbart motstånd, så är väl det motståndet konstant eller svagt fartberoende. Och då blir ju ändå resultatet bara att du drar upp mekbromsen eller exempelvis magbromsen en promille eller så. För du ställer ju in en viss behövd kastbromsverkan. Du flyttar ju då bara bromsning från lagret till någon av kastbromsarna.

                  Nåväl, nu ska jag väl ge mig om det. Jag menar inte att vara påstridig - vill som sagt bara förstå.

                  Det lutar åt en C5 verkar det som. Kul med tre, förlåt fyra, bromsar Någon som har kastat med en sådan och upplever att magbromsen tar för mycket vid låg fart? Jag tänker på teorin jag läste om på länken högst upp om att magbromsar tar för mycket i slutet av kastet hur man än vrider ner dem?

                  Kommentera


                  • #19
                    Tjena Panden, köp C5.an och kasta och experimentera med olika bromsinställningar och olika kastvikter och olika spön och olika vind så kommer du att lära dig multins egenskaper. Och kasta inte med nån haspel emellanåt!
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av panden Visa inlägg
                      Aha då förstår jag linresningsbromsen

                      Javisst, frågan är vad som är "rätt", och visst är det inte enkelt. Men det hindrar ju inte att man försöker förstå.

                      Även med en "tjockare" olja så måste väl oljebromsen vara i storleksordningen 1/1000 av de andra bromsarna? Och när du då rattar på de andra bromsarna så motsvarar det hundratals oljebromsar i taget så att säga. Och, om nu lageroljan ändå skulle ge ett mätbart motstånd, så är väl det motståndet konstant eller svagt fartberoende. Och då blir ju ändå resultatet bara att du drar upp mekbromsen eller exempelvis magbromsen en promille eller så. För du ställer ju in en viss behövd kastbromsverkan. Du flyttar ju då bara bromsning från lagret till någon av kastbromsarna.

                      Nåväl, nu ska jag väl ge mig om det. Jag menar inte att vara påstridig - vill som sagt bara förstå.

                      Det lutar åt en C5 verkar det som. Kul med tre, förlåt fyra, bromsar Någon som har kastat med en sådan och upplever att magbromsen tar för mycket vid låg fart? Jag tänker på teorin jag läste om på länken högst upp om att magbromsar tar för mycket i slutet av kastet hur man än vrider ner dem?
                      Jag har fiskat en hel del med min 4500CS Heritage med enbart magnetbroms, och det fungerar bra. Magnetbromsen är väldigt lättkastad och trygg, även om man sätter spöet i handen på någon som aldrig har kastat med en multi förut.

                      Jag tror inte att du kommer ha några problem med att den alltid bromsar för mycket. Du kan ju förslagsvis börja prova med lätt centrifugalbroms och sedan ratta på magbromsen tills grejerna känns bra.

                      Känns rullen orolig är det ett bra tips att minska linnivån något; om du lägger exempelvis en penna rakt över spolen är det lagom om du har ett par millimeter luft mellan pennan och linpaketet.

                      Lycka till!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 787 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      69 svar
                      14 204 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      786 svar
                      67 403 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Herrlin
                      av Herrlin
                       
                      Arbetar...
                      X