Jerkbait Tillverkning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait Tillverkning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait Tillverkning

Jag vet att det redan finns massor av trådar om detta men skapade ändå en egen.

Jag har börjat (med nöje) att göra mina egna jerkbaits och använder mig av lövträd såsom Ek, bok m.m.. Jag har ännu inte gjort ett färdigt bete och jag tar gärna emot tips.

Jag har sågat ut ett par jerkbaits och jag har också ett tjog mallar till olika Jerkbaits. Jag vill ha lite hjälp med behandling m.m som jag ska göra innan jag lackar med E-tex... Jag har runt 10 st jerkbaits som jag har sågat ut, raspat/filat + slipat, och smält bly i så de är så pass färdiga.. Nu undrar jag då om jag ska behandla träet med något? och sedan hur jag ska göra med lacken?
    Jag hade tänkt att lägga på ett lager epoxi nu och sedan slipa och måla på det för att sedan lägga ytterligare 3-4 lager epoxi (e-tex) utanpå. Man har läst om en del saker som snidarna här på FS gör innan färg och lack.. Men jag undrar vad jag ska göra eller rättare sagt vad som krävs för att betet ska hålla? Jag vet att epoxi är stenhårt speciellt då man har en farsa som jobbar med kompositmaterial och då givetvis också epoxi
    Alltså kan jag måla direkt på träet, lacka med 4 lager e-tex och ha ett bete som pallar trycket från många grisar eller måste jag förbehandla mitt jerkbait?

Sen har jag ytterligare en fråga... Jag ska börja med att måla mina jerkbaits med sprayburkar och sedan skaffa en Airbrush.. Jag har kollat på några olika men jag vet inte riktigt vilken jag ska skaffa och man vill inte heller skaffa en för ett par tusen direkt då det svider i plånboken...

Om de första jerkbaitsen blir misslyckade (gången då alltså) gör inte mig något utan det känns som det viktigaste är att lära sig principerna och lära sig att måla bra

Jag hoppas att jag har skrivit läsbart nog i min tråd annars får ni bara fråga på

Tackar på förhand

Mvh//Fille
    Senast ändrad av Pike-Buster; 2007-11-06, 20:30.

Jag är också ny på den fronten o tänkte göra som du (måla med sprayflaskor) fast jag har doppat mina beten 4 ggr. i vit snickargrundfärg utspädd med ca 30% lacknafta för att få färgen att fasta bra och bli av med lite ådringar i träet.

Airbrush har jag hör att biltema ska ha en som är fullt funktionsduglig och prisvärd (Ca 400 kr har jag för mej) åtminstone när man är i nybörjarstadiet.
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Jag skulle nog rekommendera dig att förbehandla träet med ex. terpentin/linolja. För när det väl går hål (om det gör det) och träet suger vatten, så är risken rätt stor att det spricker, trots ett par vändor epoxy.

Kommentera

Jag använder mej av teak än så länge iaf och det är ju ett ganska fett träslag suger det vatten ändå?

Det används ju mycket på båtar o dylikt så jag tycker det borde stå emot relativ bra.

Kommentera

men fäster verkligen epoxin/färgen direkt på linoljan då?

Kommentera

nej

nix, du låter terpentin/linolja torka helt innan du fortsätter, skönt, du får paus i många veckor ifall betena tar länge på sig att torka...

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
            men fäster verkligen epoxin/färgen direkt på linoljan då?
            Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
              nix, du låter terpentin/linolja torka helt innan du fortsätter, skönt, du får paus i många veckor ifall betena tar länge på sig att torka...
              Så länge orkar man väl inte vänta man vill ju ha dem isjön också innan isen kommer

Kommentera

då får man börja planera vårens bete ju! :P

Kommentera

Är det någon som vet var man kan få tag på ca 1,5-2 cm tjocka eller, lagom tjocka plankor i Ek, Bok eller något annat hårt löv träd? Gärna nära Landskrona
                  Alla andra tips är välkommna

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
                    Är det någon som vet var man kan få tag på ca 1,5-2 cm tjocka eller, lagom tjocka plankor i Ek, Bok eller något annat hårt löv träd? Gärna nära Landskrona
                    Alla andra tips är välkommna
                    Sök på några byggbutiker eller liknande typ beijer mm. och se om det finns någon butik i närheten av dej.

Jag kommer tyvär inte på några fler företag nu som kan finnas i hela landet, men några jag känner till är
                    Torgnys trä och Byggmax, men jag vet inte om det finns i övriga landet.

Lycka till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 867 visningar