ULSpinnfiske, multiplikatorrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ULSpinnfiske, multiplikatorrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ULSpinnfiske, multiplikatorrullar

Hej!

På senare tid så har jag börjat intressera mig för UL/lätt spinnfiske med multiplikatorrullar. Har en Ambassaduer 5500 C3 samt ett Abu Garcia Agenda 6 fot. Som bekant är multiplikatorrullar mycket populära på den nordamerikanska kontinenten. Har aldrig sett någon i Sverige som fiskat med lätta drag, här dominerar haspelrullen då det gäller UL/lättare fiske. Multiplikatorrullen kommer fram när det gäller gädda. Mycket svårt att hitta spinnspön i butiker också, finns bara monsterspön i 8-11 fots klass! Lågprofilrullar finns bara i ett par olika utföranden i våra fiskeaffärer.

Någon mer som fiskar UL/lätt med multiplikatorrulle? Kommer den amerikanska trenden att komma hit? Eller borde jag putsa glasögonen?

Vet inte riktigt om det kommer bli någon hit i Sverige för om man ska kasta riktigt lätta beten under 4-5g så krävs bra rullar som kostar därefter.

Själv har jag varit inne på det mycket nu när jag skulle beställde mina spön ifrån japan men det slutade med ett UL haspelspö istället bra mycket lättare att kaste 2-4g beten med det. Men visst är det möjligt..

Kolla tex på..

Daiwa Pixy
    Daiwa Presso
    Conquest 50
    Alphas
    ect..

Nu är det ju så att rullen måste matchas med rätt spö om det ska funka att dänga UL beten.

Det finns nog inga lågprofil rullar i Sverige för UL men spön ska det nog finnas men oftast special beställas. Ta tex shimano lesath nästan alla säljer haspel varianten av spöt men det finns i spinn variant med men ingen som har dom u butik.

För mig slutade med att jag beställde detta..

STEEZ KINGBOLT STZ 6.8 fot "Ett UL haspelspö med kastvikt 1.7-10.5g och total vikt 104g"

STEEZ MACHINEGUNCAST type-II 6.6 fot "Spinnspö med 5-28g kastvikt och totalvikt på 113g"

STEEZ 100HL

Finns bra mycket rolligt att importera enda problemet är att frakten är grymmt dyr om man ska ha odelade spön men rullarna kan man få fraktfritt. Nu får jag bara vänta några månader innan jag får mina saker blah

Kommentera

hoppas att "bass-trenden" med ul-spinnfiske kommer hit, jäkligt mycket skönare att fiska med spinnutrustning,

lågprofilare går ju att få tag på lite här och där i butikerna men inga direkt Ul, lundgrensfiske har ju ett par shimano och nån daiwa multi som kan passa, eller en ambassadeur 2500 som fått en uppgradering kan nog med passa också utmärk.
      spön är värre, de jag har tittat lite på är: Quantum Hypercast Bass, rst/lf Cobra ul, sjöbjörnen ltj-push up och bft walker light. inga direkt "lätt lätt" grejer men de kan funka

själv har jag ett Broman spinnspö 6ft -15g kastvikt som jag köpte billigt på en mässa, och en lågprofilare från Basspro.com, som jag köpte begagnad av en här på forumet,
      det funkar bra hittils.

hoppas handlarna vågar ta in lite mer lättspinn, i usa kryllar det ju av dem
      Senast ändrad av bakos; 2007-11-06, 20:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr.Kitch Visa inlägg
        Någon mer som fiskar UL/lätt med multiplikatorrulle? Kommer den amerikanska trenden att komma hit? Eller borde jag putsa glasögonen?
        Jag fiskar endast med ambassadeurrullar, men för att en multi skall funka under 8 - 10g krävs i regel en hel del "kirurgi".
        Om du företrädesvis fiskar med beten över 8g och någon enstaka gång går ner till 5g kan du faktiskt använda en ombyggd 5500a.
        Om du typiskt vill fiska med beten under 10g men sällan eller aldrig under 4g är en ombyggd 1500a det bästa.
        Är det under 6g som gäller och inget annat går det att bygga om en 1500a så det funkar klockrent (jag har en sån), men det blir inte billigt och den kräver sitt underhåll.

Det sägs att det finns färdiga rullar i kartong som funkar utmärkt med beten under 7g, men jag har ännu inte sett någon.
        www.utreel.com

Kommentera

Har både Shimano Calais 200DC och ABU Revo Premier som jag kör UL spinn med.
          Har ett 7" Otterrods customspö på Loomisklinga som var ett klockrent köp och en billighetsvariant; 6" Perseus.. en Jaxonhistoria som jag inte är alltför het på.

Kan egentligen bara säga att Calaisen är värd den extra slanten, verkligen.
          Mjukare, längre kast och en mycket mer gediged känsla.

Kommentera

Kul med svar! Skönt att jag inte är den enda som går i dessa tankar. Blev så sjukt sugen igår så att jag spontanköpte en "Quantum Bill Dance DS 300" på ebay. Quantum verkar göra bra rullar och Bill Dance är en sådan skön gubbe så det kan förhoppningsvis inte gå fel.

bakos: Kollade in sjöbjörnen, verkar vara ett mkt bra spö. Svensk design också. Men tyvärr ett delat vilket lätt blir två eller tredelat... Annars så är det sådana spön jag är ute efter.

Dalcar: Tack för tipsen, skall kolla upp rullarna. Spöna verkar vara svåra att få skickade till Sverige. Hoppas nu att någon fiskehandlare tar in nya spön!

UT: Bygga om? Förklara gärna!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 785 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B