abu jb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abu jb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag kastar oftast en bit längre en vad polaren gör men jag tar ofta i för kung och fosterland och jag får fler owerrun än han men jag kör 0,36 så änsålänge har jag inte snärtat iväg något bete. jag parerar allt med tummen. bara öva och kör tjockare lina så blir du säkert en hejare på spinnfiske ;-)

Kommentera

okej men overruns i er mening, blir det inte trassel av detta? För jag tycker att det jag menar händer nästan direkt och verkar väldigt svårt att bromsa + att det blir näst intill inget eller inget trassel alls på rullen ?

Kommentera

Eftersom inget annat ger sig en mm blir det spöets flex under extrem momentan belastning som sätter "spool up tiden" eller accelerationen för spolen. Du är nere på under 1/100 sek. Spolen är förhållandevis tung och lagringarna har lagom mycket motstånd och då gräver gärna linan ner sig i de undre lagren under accelerationen.

Tre saker att göra, 1 är lätt och billigt 3 kostar vad rullen kostade ny:
        1. Lagom mycket lina på spolen, riv av 10m så minskas tröghetsmomentet förvånansvärt mycket, rullen säkert snällare.
        2. Se över lagringarna i allt som roterar fort och smörj dem med avsedd olja, friktionsreduktion är vad det handlar om.
        Vaaaaaring för reklaaaaaam:
        3. Byt ut alla former av "svänghjul" i högfartssystemet mot lättare komponenter, byt spolaxellagringarna mot lager av sintrad oljebrons och byt ut knivbulten mot en keramisk. Smörj alla ytor med Rocket Fuel Red Label. UT Pike Performance innehåller allt det där och det funkar.
        www.utreel.com

Kommentera

Se till att linutföraren är synkad med hur linan ligger på... så skär den inte när den ligger snett så att säga
          ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 821 visningar