abu jb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abu jb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abu jb

hej, var ute och invigde min Abu JB i helgen, är rätt ny på de hela spinnfisket men har ett förargligt problem. När jag kastar så mitt i kastet utan förvarning så tar de stopp av någon anledning... Vet inte om det är som linan är trasslad men märker inget särkillt om man drar ut den för hand. Kastet innan har gått bra och har vevat in linan bra. Det kan hända precis när man bytat bete men också efter man har kastat en 30ggr. Verkar alltså inte ha något system.

Iaf så har de hänt 5 ggr och betet bara flyger iväg... 2 beten har ja lyckats fånga upp men 3 beten var av ett sprillans nytt ligger o rostar på sjöbottnen. Varit ute både lördag och söndag men de här me jerkbait verkar vara dyrt i drifT!

Har provat me kastbromsen något... Tycker ja har den hårt ställd men inte så att den håller uppe betet frikopplat... Då kommer man ingen vart tycker ja... Kan det vara fel på rullen eller linan... Tror det är en Powerpro... Inte fireline iaf, fick den påspolad i affären...

Alla svar tacksamma

Mvh Hans

Du får " proffesional overruns" med andra ord så har spolen för hög hastighet jämtemot hur kastet är???

Enda sättet är att träna dig fram, börja med hård broms för att sen släppa mer och mer på bromsen. Och glöm inte att hålla tummen på spolen innan draget landar.

Jag kör med 0,36 flätlina. Du verkar köra med lägre dimension. Jag tappar aldrig drag när får proffesionals.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

okej... jag håller tummen på linan och de har hänt när jag har kastat i medvind, men de e kanske de...

Kommentera

Det kan vara svårt om du fått ganska tunn flätlina påspolad i affären. När man är "nybörjare" på multi så är det bättre att köra nylon eller grov flätlina i början.

Kommentera

Håll tummen precis ovanför spolen och linan i kasten, så direkt när linan reser sig lite lägger du tummen lätt på spolen och drar ner hastigheten.
          Kör MINST 0.36mm på linan i början,om den är under 0.36mm så gå in till butiken igen och be dom spola på en ny grövre.
          Good luck !
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Det kan vara svårt om du fått ganska tunn flätlina påspolad i affären. När man är "nybörjare" på multi så är det bättre att köra nylon eller grov flätlina i början.
            Vad du gör, kör inte på nylon, det kommer bara ge dig ännu mera trassel och framförallt trasseltid på sjön, något man gärna undviker.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Vad du gör, kör inte på nylon, det kommer bara ge dig ännu mera trassel och framförallt trasseltid på sjön, något man gärna undviker.
              Det där förstår jag inte riktigt. En nylonlina trasslar mindre än flät på multi, det är min erfarenhet. Men det gäller även där att inte köra onödigt tunn lina på en rulle i 5000-storlek.

Kommentera

Ett par tips för att undvika trassel är.

-Kasta inte i höga "bågar", höga bågar ger lättare trassel. (enligt mig)
                -Ställ in kastbromsen varje gång du byter bete (vikt)
                -Det är svårare att kasta i motvind än i medvind (enligt mig)
                -Håll tummen över spolen så du känner när linan reser sig! Precs så som jimmiee sa!
                -Spänn upp linan på något sätt, exempelvis genom att dra ett tungt bete efter båten och veva in.
                -Ta inte i allt vad du orkar utan lär dig hur din rulle uppför sig först!
                -Svårare att kasta små (lätta beten), även de som har stor "yta" är svårare ett kasta! Dvs Belly Buster är svårare än The Pig att kasta!
                -Bromsa spolen försiktigt precis innan betet slår i vattenytan.

Man behöver ju självklart inte göra alla dessa saker varje kast/gång men de kan vara tänkvärda om man är nybörjare!
                Kommer inte på mer nu.. kanske något som är fel då kan ju någon kanske rätta mig! Lycka till!
                Senast ändrad av Grävlingen; 2007-11-05, 07:32.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

okej tackar för svaren... Brukar ni ha kastbromsen som det står i manualen att den skall hålla betet uppe frikopplat... ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
                    okej tackar för svaren... Brukar ni ha kastbromsen som det står i manualen att den skall hålla betet uppe frikopplat... ?
                    Jag fiskar aldrig med någon kastbroms utan jag ställer den bara såpass så att inte spolen glappar i sidled, drar man åt bromsen och kastar stora jerks så sliter man fort ut lagren i spolen. All tänkbar parering som skulle kunna behövas sköter tummen.
                    Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 815 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B