Utrustning för havsöringsfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för havsöringsfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för havsöringsfiske!

Hejsan!
    Har efter många års sommarfiskande efter gädda och abborre bestämt mig för att satsa på havsöringsfiske då jag råkar ha tillgång till ett hus på gotland.
    vadarbyxor har redan inhandlats och utprovats i våras då jag lyckades knipa två öringar på lika många dagar.
    Vad jag behöver är dock främst ett nytt spö och rulle som passar havsöringsfiske från kusten. (det gamla ABU spöt och rullen har börjat falla sönder. bokstavligen)
    har redan ett par modeller i tankarna...

Rulle: Shimano Stradic 2500 FA eller Technium 2500 FA

Spö: Berkley series one 10' 8-32g eller Sjösländan SS 10' 5-30g

Vad tycker ni? någon som har erfarenhet av dessa grejer eller kanske har andra grejer att tipsa om?

Tacksam för alla typer av råd!

Vill du ha ett hållbart spö rekommenderas http://shop.lundgrensfiske.com/produ...ct=6770&sub=74
    Ugly stik nio fots, alla som har halkat omkring runt kalkstenskusten vet att det är lätt att slå av ett spö.
    Själv är jag ingen större havsöringsfiskare (tomma tunnor skramlar mest), men det har blivit ett antal här runt ön sedan 1980-talet.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Vill du ha ett hållbart spö rekommenderas http://shop.lundgrensfiske.com/produ...ct=6770&sub=74
      Ugly stik nio fots, alla som har halkat omkring runt kalkstenskusten vet att det är lätt att slå av ett spö.
      Själv är jag ingen större havsöringsfiskare (tomma tunnor skramlar mest), men det har blivit ett antal här runt ön sedan 1980-talet.

Tycker du inte 26 i minivikt är lite för mkt? skulle hällre gå ner till 15-45 eller något sådant, kolla in bromans selected www.fishit.com
      blaah

Kommentera

Man skall inte stirra sig blind på kastvikterna och neråt så är det oftast inte något problem, minsta dragen jag kör på HÖ är minsta gladsaxen 16 gram.
        Problemet är när man gör tvärtom kör med för tunga beten på lätta spön, inga bra kast och ingen bra känsla i gången på draget.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

kan nog hända att spöt kommer till användning för en del abborrfiske också så jag vill kunna kasta beten på runt 10gr

Kommentera

OK, det går ju bra med att fiska med lättare utrustning också efter HÖ, problemet är främst igen isade spööglor och om man vurpar med spöt vid vadning.

Kommentera

Berkley Signa Salmon är ett riktigt bra HÖspö för beten 10 - 30 gram, i alla fall multivarianten. På spöt använder jag en Amb 2500, 5500 eller 6500 beroende på mängd vassa stenar, krav på invevningsfart och hur mycket lina som kan behövas som när exvis lax förekommer. Rullarna är förvisso allt annat än standard men de funkar kanonbra tillsammans med spöet inom 10-30g registret.

Det finns anledning att tro att haspel-klingan är densamma, men det är inget som någon insatt velat bekräfta. Sen är Series One spöna utmärkta de också, men ta den övre viktergränsen som anges med en stor nypa salt. 15-40g borde klassats 10-30g och 15-50g borde varit 15 - 35g.

Sen har jag börjat med att alltid ha en ~5m flourocarbon leader som är klassad något under flätlinan på rullen, vilket både räddat fångster och humör när fisken kommer in och dammar runt på grundvattnet. Jag har fått intrycket att fisken lättare tar betet med FC-leader men det kan lika gärna vara jag som blivit mer rutinerad. Det är inte samma känslan av direktkontakt som med ren flätlina, men det är å andra sidan väldigt sällan HÖ-huggen är försiktiga heller.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                OK, det går ju bra med att fiska med lättare utrustning också efter HÖ, problemet är främst igen isade spööglor och om man vurpar med spöt vid vadning.
                hahaha, nej det är ju aldrig kul att paja spöt p.g.a. klantighet.. redan lyckats med det en gång...
                dock lär jag nog inte fiska i minusgrader... nej fy attan! januari-februari sitter jag nog hellre framför brasan och dricker glögg eller nått.

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                  Berkley Signa Salmon är ett riktigt bra HÖspö för beten 10 - 30 gram, i alla fall multivarianten. På spöt använder jag en Amb 2500, 5500 eller 6500 beroende på mängd vassa stenar, krav på invevningsfart och hur mycket lina som kan behövas som när exvis lax förekommer. Rullarna är förvisso allt annat än standard men de funkar kanonbra tillsammans med spöet inom 10-30g registret.

Det finns anledning att tro att haspel-klingan är densamma, men det är inget som någon insatt velat bekräfta. Sen är Series One spöna utmärkta de också, men ta den övre viktergränsen som anges med en stor nypa salt. 15-40g borde klassats 10-30g och 15-50g borde varit 15 - 35g.

Sen har jag börjat med att alltid ha en ~5m flourocarbon leader som är klassad något under flätlinan på rullen, vilket både räddat fångster och humör när fisken kommer in och dammar runt på grundvattnet. Jag har fått intrycket att fisken lättare tar betet med FC-leader men det kan lika gärna vara jag som blivit mer rutinerad. Det är inte samma känslan av direktkontakt som med ren flätlina, men det är å andra sidan väldigt sällan HÖ-huggen är försiktiga heller.

Men hur kan berkley ha gjort en sån miss angående viktklassningen.
                  Är berkley series one 10' 8-32g för klent för havsöringsfiske då?
                  Men...
                  Den där sigma salmon lät ju onekligen intressant... hört namnet tidigare men utgått från att det vait frågan om nått otympligt laxspö för fiske i norska älvar... men det funkar alltså lika bra till HÖ fiske? kastar det långt då?
                  nån här på forumet som har haspelvarianten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
                    hahaha, nej det är ju aldrig kul att paja spöt p.g.a. klantighet.. redan lyckats med det en gång...
                    dock lär jag nog inte fiska i minusgrader... nej fy attan! januari-februari sitter jag nog hellre framför brasan och dricker glögg eller nått.

Va är du för fiskare? på med flytoverall och vadare så fryser du inte i första taget + att det är oftast varmare att stå i vattnet än uppe på land
                    blaah

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta