Jigga med riktig fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga med riktig fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga med riktig fisk

En tanke som slog mig var att man borde kunna fånga småfisk (ca 5 cm) och sedan trä igenom en jiggkrok. Den "jiggen" borde ju vara dödligt effektiv? Har någon provat?

det är la ungefär det som kallas sink N draw, används flitigt vid abborr och gösfiske
    På jakt efter 15+

Kommentera

Vid VJ kallas det nåt speciellt, typ Blood-war eller ngt liknande, när man har en viss typ av jiggkrok som man apterar en mindre fisk på och jiggar med.

edit; Det står beskrivet i FF-artikeln om VJ vad det heter. Säkert nån som har koll på det. Nåt med "bull" kanske.
      Senast ändrad av cico; 2007-09-13, 07:46.
      BJ@

Kommentera

Har ni nån koll på om det är effektivt? Eller om likstelheten förstör?

Kommentera

Ursprungligen postat av cico Visa inlägg
          Vid VJ kallas det nåt speciellt, typ Blood-war eller ngt liknande, när man har en viss typ av jiggkrok som man apterar en mindre fisk på och jiggar med.

edit; Det står beskrivet i FF-artikeln om VJ vad det heter. Säkert nån som har koll på det. Nåt med "bull" kanske.
          Blood-war??? Nej nej, det kallas fireballs och inget annat. Jag har iofs inte testat det men det borde rimligen vara väldigt effektivt. Däremot har jag testat sink'n'draw vid fiske efter abborre och det var sjukt effektivt. Vi körde med en vanlig enkelkrok och ett päronsänke där avståndet mellan kroken och sänket var ca 50 cm. Man kastar ut och låter det sjunka till botten och sedan är det bara att veva in 2-3 dm och vänta ca 10-15 sekunder osv. Superkul!

EDIT: För att betesfisken (vi körde med löja) inte ska flyga av allt för lätt och samtidigt sitta på ett sådant sätt att det ser hyffsat naturligt ut så rekommenderar jag att kroken träs genom huvudet/överkäken och ner genom underkäken på fisken. Då vi testade att trä kroken tvärtom, underifrån och ut på ovansidan alltså, så flög betesfisken av betydligt oftare och jag har ingen aning om varför.
          Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-09-13, 09:04.

Kommentera

Det går ju att köpa löj i förpackning nu, som är till för trollingfiske, borde funka lika bra vid "jiggfiske" också.

Kommentera

Det borde i alla fall vara grymt effektivt, Funderar på att prova efter abborrarna i nästa helg...

Kommentera

har använts flitigt under sommaren och resultatet har blivit både gädda och gös i klart godkända vikter. körde då en hemameckad drachorigg och tackla med sarv. funkar ofta när annat går bet. lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
                  EDIT: För att betesfisken (vi körde med löja) inte ska flyga av allt för lätt och samtidigt sitta på ett sådant sätt att det ser hyffsat naturligt ut så rekommenderar jag att kroken träs genom huvudet/överkäken och ner genom underkäken på fisken. Då vi testade att trä kroken tvärtom, underifrån och ut på ovansidan alltså, så flög betesfisken av betydligt oftare och jag har ingen aning om varför.
                  Du har inte upplevt att du krokar fisken sämre med denna krokning utav betesfisken? Själv brukar jag trä kroken genom munnen och ut genom näsan på löjan, tycker den sitter kvar bra på detta vis.
                  Pike Vobiscum

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
                    Du har inte upplevt att du krokar fisken sämre med denna krokning utav betesfisken? Själv brukar jag trä kroken genom munnen och ut genom näsan på löjan, tycker den sitter kvar bra på detta vis.
                    Nej, faktiskt inte. När abborren är riktigt på hugget så är man glad om nåt annat än bara linan sticker upp ur svalget så då brukar det inte spela så stor roll.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B