ockerpriser på tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ockerpriser på tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
    Knyta tafsen är helt överlägset, hylsornas vassa kanter är inte bra för tafsen. Sen tror jag att singeltrådiga titantafsar är för hala för hylsor.
    Skickar med en länk till en bra beskrivning och bild på knut. Tänk bara på att inte dra åt för hårt, börjar tafsen att "kinka" är det för hårt och då går den avv lättare

http://www.finafisken.net/index.php?...2_articleid=59
    Har kört med den knuten och visst funkar det. Tycker dock att den ser ut att kunna gå upp (även om jag inte varit med om detta).

Anledningen till att jag frågar är att BFT´s färdiga tafsar är monterade med hylsa. Ser mycket snyggare och säkrare ut (även om det kanske inte är det.) Jag har även kört en del med dessa och aldrig varit med om att hylsan orsakat brott.

Mvh Danne

Kommentera

BFT's titantafsar tycker jag verkar mycket bra. Inte varit ute på så många gäddpass sedan jag köpte jerkbait grejor men de känns verkligen stabila och reklamen verkar inte ljuga vad gäller att de rätar upp sig... Fast 75-90 kr/tafs känns ju lite i plånboken!!
      Speciellt om man sätter något bete ordentligt eller får backslag och har av linan...
      Min blogg

Kommentera

Jag hoppas ni som tycker att BFT tiatan tafsar är bra menar den styva "pianotråd". Den mjuka är rena dyngan håller allt från en dag till knappt en veckas fiske. Går av i öglan eller vid hylsan. Nej tacka vet jag Patriot by shakespear mjuka titantafsar överlägsen BFTs. Öglan samt hylsan är doppade i nån plast efter tillverkning. Hittar ni sådana så köp.

Kommentera

45-cm Titanium tycker jag är den absolut bästa tafsen, håller för många attacker. BFT har ju även två stycken för 45:- Men vad jag har förstått så håller inte dem för allt för många gäddattacker!
          ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
            45-cm Titanium tycker jag är den absolut bästa tafsen, håller för många attacker. BFT har ju även två stycken för 45:- Men vad jag har förstått så håller inte dem för allt för många gäddattacker!
            Ja har sett några som ser ut som pianotråd värdelöst blir ju sne direkt när lyfter upp gäddan å lippgrippen börjar snurra .
            Sen 45 cm är tok för kort när man fiskar med Hell tail som 8 gånger av 10 är slackhugg på.

Kommentera

Tja Jerklimpan

Efter att ha sumpat en svindyr, mjuk BFT titantafs tillsammans med en Hell-Tail tröttnade jag.

Nu köper jag nedanstående grejor och gör mina egna tafsar. Det blir inte bara billigt utan otroligt starkt och smidigt. Visst, någon tafs kan få ett veck, men big deal, man gör en ny.

Tafsmaterialet jag använder är Mustard 49 strands "Steel for teeth" 30kg som kostar 129kr för 10m. Därtill kommer wirelås och cross-lock beteslås.

Wirelåsen skadar inte tafsmaterialet om man klämmer åt en bit in på låset och inte ute i kanten. Jag använder en eltång till detta. Har aldrig haft ett tafsbrott..

Har däremot gjort ett ofrivilligt hållfastighetstest och där vek sig fjäderringen på betet som kom upp till ytan utan bakre krok.
              Senast ändrad av TailRunner; 2007-09-04, 18:35.

Kommentera

Kan tillägga att titantafsen inte gick av utan linan..

Kommentera

Tooth Proof Steel Leader 69kr för 9,2 meter blir sisådär en 30tal taffsar. Räcker för dom flesta ett helt år.

Litar inte på knytbar titan då det har smällt av ett par gånger.

Kommentera

BFT:s tafs för en knapp hundring i kombo med deras Strike Wire är enligt min åsikt kanon håller för riktiga attacker backslag mm

Chris
                    www.monarch-dok.se

Kommentera

Är det någon som testat denna titanwire, http://tinyurl.com/yw8mtz ? Är på jakt efter ett material som är bra till mjuka jerkbaittafsar.
                      Pike Vobiscum

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B