ockerpriser på tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ockerpriser på tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ockerpriser på tafsar

Det var dags å fylla på med nytt tafs matreal till gäddfisket . Ja har kört Boa sen hösten 2005 . Ja är väll inte helt nöjd dom håller länge å är relativt raka . Men helt plötsligt så pang så går tafsen sönder . Matrealet känns inte genom tänkt tanke på att det kan brista så lätt . Tanke på att Jerkbaites inte är speciellt billiga så är det ju inte så kul å se 250 spänn plus tafs flyga i väg . Nu händer det här väldigt sällan . Men bara det att det händer tycker ja är till räckligt. Men ja har inte hittat nå annat som verkar lika bra . Köpte Boa i dag 42 kr metern . Väldig eloge till sundbybergs sportfiske som sålde Boa per meter , fick 1 meter extra .
    Sen kolla ja även på färdiga tafsar ,bft hade nån för 100 spänn för 1 tafs.
    Ursäkta mig men va är det frågan om .
    Bästa vore ju å inte köpa det så dom fattar att så här mycket är ju inte rimligt å ta betalt . Klart att butiken lägger väll på 100% men dom ska väll leva dom också.
    Åkte till Hi sport å köpte fireline för 130 kr det var allafall rimligt pris

/Fredrik

brukar köra med pro leader till trolling,mete mm men till jerk kör jag bft titanium.. de håller nästan en hel sesång för mig. köpte prologic 3st för typ 40 spänn.. de böjde sig och efter ca 200 kast sa det smack så flög jerken jäävligt långt.. som tur var det en flytande så åkte och hämtade upp den med båten.. har inte hittat något alternativ till bft änsålänge..

Kommentera

Gör egna jerktafsar istället. Jag kör med 0.8 mm rostfri pianotråd och har aldrig kastat av en tafs under tiden jag har fiskat. Blir tafsen lite böjd så klipper jag lös beteslåset och slänger tafsen.

Jag håller med om att 100:- för en tafs är helt sjukt dyrt. Snärtar man av linan och ett bete för 200:- flyger iväg så ska man dessutom räkna med 100:- i tafs som också for åt pipan.

Jag gör sedan 5 år alla mina tafsar själv.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

titanium toothproof från American Fishing Wire som finns på b.la. Attitudebaits är riktigt bra. Lika följsamt som Boa men jag har inte snärtat av nån tafs än, har däremot hänt med Boan för mig med.
        Är grövre än boan så 50 eller 75 poundarn räcker bra, däremot är 100 poundarn lite grov och svårknuten.

Finns även på Pastikas.com till bra pris

Kommentera

Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
          titanium toothproof från American Fishing Wire som finns på b.la. Attitudebaits är riktigt bra. Lika följsamt som Boa men jag har inte snärtat av nån tafs än, har däremot hänt med Boan för mig med.
          Är grövre än boan så 50 eller 75 poundarn räcker bra, däremot är 100 poundarn lite grov och svårknuten.

Finns även på Pastikas.com till bra pris
          Polarn har kört med 50 pound titanium toothproof den håller men han fiskar iof inte lika mycket som mig. Å ja har ju alltid kört med 60 pounds boa så den borde ju va tjockare . Ja jämförde dom upplevde ingen större skillnad . '
          Ja tror att efter att ha blivit visad hur lät 20 Pounds boa går av . Så tror ja att ju grövre man har ju säkrare är man , men sen ska ju den gå å hantera också . Ja får hålla utkick när 75 poundarn kommer in i sortimentet i gen ,om nu 7 kg skulle göra sån stor skillnad .

/Fredrik

Kommentera

Jag har sett 0.30 PP snärtas av med en köpetafs a 100 spänn tillsammans med en Big Punnisher (300 spänn?). Han blev inte särskilt glad och helt plötsligt kändes 0.36 rätt befogat för egen del även om jag helt klart är en bättre svingare

//K
            BJ@

Kommentera

Dyr, men Titanium toothproof håller jäkligt länge. 75-pundaren tycker jag är i grövsta laget och har därför beställt 50 Lb..

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                Dyr, men Titanium toothproof håller jäkligt länge. 75-pundaren tycker jag är i grövsta laget och har därför beställt 50 Lb..

Gillar inte riktigt att knyta Titantafsar, även om det håller så ser det ju helt galet ut.

Kan man köra med vanliga "hylsor" eller skall det vara speciella till titantafsar?

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Sen kolla ja även på färdiga tafsar ,bft hade nån för 100 spänn för 1 tafs.
                  Ursäkta mig men va är det frågan om .
                  Bästa vore ju å inte köpa det så dom fattar att så här mycket är ju inte rimligt å ta betalt . Klart att butiken lägger väll på 100% men dom ska väll leva dom också.
                  /Fredrik
                  Tycker att BFT's tafsar för ca 100 svenska dollars, är värda det. Hur bra som helst!
                  Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Knyta tafsen är helt överlägset, hylsornas vassa kanter är inte bra för tafsen. Sen tror jag att singeltrådiga titantafsar är för hala för hylsor.
                    Skickar med en länk till en bra beskrivning och bild på knut. Tänk bara på att inte dra åt för hårt, börjar tafsen att "kinka" är det för hårt och då går den avv lättare

http://www.finafisken.net/index.php?...2_articleid=59

Ursprungligen postat av Danne Johansson Visa inlägg
                    Gillar inte riktigt att knyta Titantafsar, även om det håller så ser det ju helt galet ut.

Kan man köra med vanliga "hylsor" eller skall det vara speciella till titantafsar?

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B