Jigghjälp!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigghjälp!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigghjälp!!

Tja alla fiskesnackare!!

Behöver lite hjälp angående jiggning. Har inte gett jiggning speciellt mycket tid förut, men nu på sista tiden har jag börjat ge det lite mer tid, men det är så att jag aldrig har fått upp någon fisk med hjälp av jigg, inte en enda!
    Men däremot har jag tappat ett par stycken, senaste turen tappade jag 2 gäddor, och en fin borre, sen gav jag upp.

Nu undrar jag vad jag gör för fel, jag lyckas kroka dom, jag känner dom ordentligt, från den senaste turen tog samtliga väldigt tidigt, och jag han få in dom till endast några meter från land.

Jag har spänd lina, krokarna är vassa, däremot är jag lite osäker på hur jag ska ha slirbromsen, nu har jag som vid vanligt spinnfiske. Men det är ju tyvärr ingen jätte storlek på fiskarna jag tappade, max 2-3 kg, så jag vet inte om det verkligen är slirbromsen som är felet.

Vad kan felet vara?

Har försökt söka, men utan lycka, men om någon annan hittar någon liknande tråd så är det ju bara att länka!

Tacksam för alla svar jag kan få!!(Nästan)

Du har otur som tappar. Tror du gör ganska rätt. Kan ju vara så att gäddorna är hårda i käftn och borren var ren otur.
    Nöt, nöt och nöt. Det kommer. Jag kan ingenting om jiggning, men jag bara kastar och rycker lite med spöt samtidigt som jag vevar. Låter den sjunka innan jag börjar veva.
    Tog 30 borrar i måndags förra veckan.

Men som sagt, jag tror du har otur och att det kommer .

Kommentera

Ursprungligen postat av ElJohan Visa inlägg
      Tja alla fiskesnackare!!

Behöver lite hjälp angående jiggning. Har inte gett jiggning speciellt mycket tid förut, men nu på sista tiden har jag börjat ge det lite mer tid, men det är så att jag aldrig har fått upp någon fisk med hjälp av jigg, inte en enda!
      Men däremot har jag tappat ett par stycken, senaste turen tappade jag 2 gäddor, och en fin borre, sen gav jag upp.

Nu undrar jag vad jag gör för fel, jag lyckas kroka dom, jag känner dom ordentligt, från den senaste turen tog samtliga väldigt tidigt, och jag han få in dom till endast några meter från land.

Jag har spänd lina, krokarna är vassa, däremot är jag lite osäker på hur jag ska ha slirbromsen, nu har jag som vid vanligt spinnfiske. Men det är ju tyvärr ingen jätte storlek på fiskarna jag tappade, max 2-3 kg, så jag vet inte om det verkligen är slirbromsen som är felet.

Vad kan felet vara?

Har försökt söka, men utan lycka, men om någon annan hittar någon liknande tråd så är det ju bara att länka!

Tacksam för alla svar jag kan få!!(Nästan)
      Hej El-Johan; Kroka hårt och snabbt när du känner att gäddan tagit jiggen. Sedan kan du lugnt drilla in gäddan eller gösen. Väl krokad så sitter hon. Har du svårt att få gäddan att fastna ordentligt på jiggkroken kan krokspetsen vara trubbig och slö. Ett botemedel är att slipa krokspetsen nålvass. Ett annat botemedel är att på några centimeters tafs montera en "Stinger Hook", dvs en liten kemvässad trekrok bakom eller under ordinarie jiggkroken. På en "Stinger Hook" brukar även en försiktigt nafsande gös eller gädda fastna.
      Fisket består till 95 % av envishet och till 5 % av tur! Glöm inte att den rutinerade fiskaren är envis som synden!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej El-Johan; Kroka hårt och snabbt när du känner att gäddan tagit jiggen. Sedan kan du lugnt drilla in gäddan eller gösen. Väl krokad så sitter hon. Har du svårt att få gäddan att fastna ordentligt på jiggkroken kan krokspetsen vara trubbig och slö. Ett botemedel är att slipa krokspetsen nålvass. Ett annat botemedel är att på några centimeters tafs montera en "Stinger Hook", dvs en liten kemvässad trekrok bakom eller under ordinarie jiggkroken. På en "Stinger Hook" brukar även en försiktigt nafsande gös eller gädda fastna.
        Fisket består till 95 % av envishet och till 5 % av tur! Glöm inte att den rutinerade fiskaren är envis som synden!
        Old Firehand
        Så sant!

Kommentera

okok...antar att det bara är otur, eller eventuellt dåliga krokar, men vetefan om det var dåliga krokar, jag tyckte inte det innan i alla fall!!

"Stinger hook": Jag har en sån liggandes i lådan, försökte även få på den, men jag körde mest med små shadjiggar, så det gick inte så bra, förstörde gången ganska rejält tyckte jag. Men om jag kör med relaxjiggar så har jag den, fast inte fått något med dom ännu! Men ska fortsätta nöta!!

Tack så mkt för svaren!

Kommentera

Tja johan!

Sett på en liten trekrok därbak på jiggen. Jag gjorde det och drillar upp nästan alla gäddor nu när jag kör med jigg. Inte allt för ofta dock... kan visa IRl Någon gång.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Oflyt. Har själv tappat en del gös under sommaren trots att jag krokat bra och dom varit på ett bra tag. Själv kör jag med gamakatsus jiggskallar som verkligen är sylvassa. Det som kan göra att man tappar fisk är när fisken hugger i vevstoppet/när jiggen dyker. Oftast ser du bara en sträckning i linan och då måste man dra till, är man för sen där så kan dom hinna spotta ut den. Jag brukar därför veva otroligt sakta, knappt märkbart, så att jag under hela "dyket" har linan sträckt. Om bromsen är för hård så brukar fisken gå upp i ytan och ofta kan den då bjuda på ett hopp, då kan det vara bra att lossa bromsen lite eller ta in fisken lite lugnare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
                Oflyt. Har själv tappat en del gös under sommaren trots att jag krokat bra och dom varit på ett bra tag. Själv kör jag med gamakatsus jiggskallar som verkligen är sylvassa. Det som kan göra att man tappar fisk är när fisken hugger i vevstoppet/när jiggen dyker. Oftast ser du bara en sträckning i linan och då måste man dra till, är man för sen där så kan dom hinna spotta ut den. Jag brukar därför veva otroligt sakta, knappt märkbart, så att jag under hela "dyket" har linan sträckt. Om bromsen är för hård så brukar fisken gå upp i ytan och ofta kan den då bjuda på ett hopp, då kan det vara bra att lossa bromsen lite eller ta in fisken lite lugnare.

okej! ska tänka på de!!

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                  Tja johan!

Sett på en liten trekrok därbak på jiggen. Jag gjorde det och drillar upp nästan alla gäddor nu när jag kör med jigg. Inte allt för ofta dock... kan visa IRl Någon gång.
                  Tjena!

Om du menar en såndär med en wire med en trekrok så försökte jag med det! Men eftersom jag siktade in mig på borre mestadels så körde jag med en liten shadjigg tror jag dom hette, och den förstörde gången på den... men om jag kör med större jiggar så kör jag med en sån!!

Men du kanske menar något annat, inte vet jag men du kan ju kanske visa någon gång, skulle vara trevligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 777 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B