Jerk eller fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk eller fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok. Ska rekommendera honom det. Personligen har jag en högervevad C3 och ska köpa ett buster stiff tror jag. Men jag är högerhänt och borde ha en vänstervevad egentligen. Funkar en högervevad bra ändå eller måste jag ha vänstervev?

Kommentera

Ursprungligen postat av Finja Visa inlägg
      Ok. Ska rekommendera honom det. Personligen har jag en högervevad C3 och ska köpa ett buster stiff tror jag. Men jag är högerhänt och borde ha en vänstervevad egentligen. Funkar en högervevad bra ändå eller måste jag ha vänstervev?
      Varför skulle man inte kunna ha vänstervev?
      Sen vad som är roligast mellan jerk o fluga beror ju helt på vad man själv tycker.. som att fråga tycker ni Kebab eller hamburgare är godast.

Köp båda två och smaka skulle jag säga!

Kommentera

Ursprungligen postat av MoSsE Visa inlägg
        Varför skulle man inte kunna ha vänstervev?
        Sen vad som är roligast mellan jerk o fluga beror ju helt på vad man själv tycker.. som att fråga tycker ni Kebab eller hamburgare är godast.

Köp båda två och smaka skulle jag säga!
        ...och kebab motsvarar jerk. (Easy bites)
        sigpic

Kommentera

Jag tycker inte att det ena utesluter det andra och jag gillar verkligen jerkfisket men när man vill ha lite lugn och ro så är smygfiske med fluga obeskrivligt.

Är ni med i någon fiskeklubb borde det finnas utrustningar att låna för att prova på. I annan fall om ekonomin tillåter börja med båda.

Vilket din polare än börjar med önskar jag honom lycka till och Skitfiske till er båda.

Chris
          www.monarch-dok.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            ...och kebab motsvarar jerk. (Easy bites)
            Klart det gör!

Kommentera

Ursprungligen postat av Chris Visa inlägg
              Jag tycker inte att det ena utesluter det andra och jag gillar verkligen jerkfisket men när man vill ha lite lugn och ro så är smygfiske med fluga obeskrivligt.

Är ni med i någon fiskeklubb borde det finnas utrustningar att låna för att prova på. I annan fall om ekonomin tillåter börja med båda.

Vilket din polare än börjar med önskar jag honom lycka till och Skitfiske till er båda.

Chris
              Exactemente! Du har så rätt så Det är ju två helt olika saker. Det ena är ju verkligen finlir medans Jerk lite mer rock´n roll
              Att lägga ut (presentera) en fluga på rätt sätt är såååå gött. Själva kastet är skönt i sig.

Man kan väl säga att flugfiske kan vara lite mer krångligt och kräver mer ,iaf i början medans Jerk kan vara lättare att komma igång med.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Det är självskrivet Flugfiske, finns inget som slår det

flugfiske är det mer känsla i , jerk är både stumt o ingen direkt känsla i alls.
                Senast ändrad av Landlax; 2007-08-24, 21:26.
                Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

OK, tack alla. Han kan låna jerkspö av mig sen när jag har köpt det.

Men när det gäller flugfiske, vad tycker ni är roligast att fiska efter? Jag tänker på spöklasser och sånt. antingen så får man ju fiska med lite lägre klasser efter abborre och öring och sånt. eller så för man fiska gädda med lite grövre spön. Ni som flugfiskar vad föredrar ni? Endast ett spö ska köpas, så det gäller att välja något roligt fiske.

Ska gärna vara något med lite motstånd. gädda är kanske inte så dumt, eller jag vet inte.
                  Personligen så tänkte jag att det skulle vara gött med ett spö till regnbåge och havsöring. Men som sagt, vad tycker ni är roligt att fiska?

Kommentera

Tja, ska du skaffa flugspö och fiska gädda, hö och båge skulle jag nog gå på typ en 10" lr 11" #8. Mest bara för att du ska kunna kasta tyngre flugor, visst funkar det med en #6/7 men är lite klen på stora gäddflugor. Har haft ruggit roligt fiske med mitt 8" #4 när man fiskat torrt på båge. Men som sagt ju högre klass desto lättare är det att dänga stora flugor. På havsöring brukar en #6/7 räcka ganska bra med en storspolerulle. Mitt tips är att gå på ett #8 ändå just för gäddfisket som förövrigt kan vara riktigt trevligt det med.

Skitfiske på dig!
                    http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Ok, så det går att fiska både gädda Hö och båge med ett o samma spö?
                      Har kollat på abus diplomat 78, är det något sånt du menar?
                      I den prisklassen är väl lagom tror jag. vill helst ha en del pengar kvar ifall jag ska testa jerk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 785 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B