Bästa Ambassadeuren för havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa Ambassadeuren för havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa Ambassadeuren för havsöring?

Så då var det snart dax att köpa ännu en Ambassadeur. Funderar över vilken rulle som är bäst för kustfiske efter exempelvis havsöring (långkastare med lättare drag). Om det är en ny rulle eller om den har några år på nacken spelar ingen roll. En rulle som nämns ofta med respekt är 2500c. Finns det någon konkurrent till denna? Misstänkar att det finns olika uppfattningar om vilken rulle som är "bäst".

Min personliga favorit vid öringfiske är Ambassadeur i 4000 storlek. Klart 2500 är fin för detta ändamål, men jag föredrar en 4500.
    Jag gjorde ett test vid mitt förra besök i min hemmasjö. (Gissa dess namn?!) En UT astrimmad 25'a mot en 45 Pro Rocket, direkt ur lådan. Å jag hävdar fortfarande att raketen "vann".

UT's trim är ju av många lovbesjunget. Å jag kan hålla med om att har rullen(arna) varit i hans vård, så är det kastkanoner.

Detta är mina högst personliga uppfattningar. Det bästa är ju naturligtvis att du skaffar en av varje sort...

När jag var nere i Blekinge sist, hade jag med en gammal 45'a (70/80-talare) med glidlager. Hippo är mitt vittne, när jag hävdar att jag "nästan" tömde spole på lina.

Min rekommendation är alltså, gack åstad och handla dig en 4500 Pro Rocket. En ny 2500 kan vara svår att få tag på. Dessutom tenderar dom att kosta betydligt mer än en ny raket...

Kommentera

En rullnörds försvarstal

Små rullar är känsliga och kan lätt bromsas ihjäl.

Jag levererade mycket riktigt en "toktrimmad" 25a till Herr Åsunden för 1,5 år sedan. När en "toktrimmad" rulle levereras har jag ett åtagande att uppgradera rullen med alla förbättringar som berör rullfamiljen inom de närmaste tre åren. Jag skickade därför under vintern en ny lätt spole till Herr Åsunden, men glömde (ve och fasa) att berätta att det är nödvändigt att kalibrera om rullens centrifugalvikter. Om rullen tidigare typiskt behövde 2 av de strörsta vikterna behör den efter spolbytet typiskt en av de minsta och en av de mellanstora. Detta är naturligtvis klandervärt av undertecknad. Helklantigt för att prata ren svenska, och jag kan bara berätta som det är och be alla berörda om ursäkt.

Men för att svara på tråden:
      Beroende på var du fiskar kan det behövas mer eller mindre lina beroende på storlek på fisk och mer eller mindre grov lina pga av stenskravel mm.

För Gotland och sydkusten där rätt fina laxar ibland drar förbi en bit ut, har jag en egentrimmad 6500a med 180m PowerPro 0.23. Med det klarar jag (hårfint) även smalspolade blankingingar. I stockholmstrakten på våren kör jag mest med en 25a, som Åsundens, och på den har jag 135m Ppro 0.19. För höstfisket har jag en egenvässad 5500a med 1:5,3 utväxling men med kort enkelvev för att bekvämt hålla uppe farten på betet, på den ligger 150m Ppro 0.19. Om inget annat funkar har jag en liten 1500a med 0.15lina för att med 5g småttingar locka till hugg, och inte sällan har det varit helt utslagsgivande. Fast 0.15 och stenskravel är inget att rekommendera.

Jag har trots flera uppriktiga försök aldrig blivit vän med 45orna (de har heller inte varit rullar "direkt ur kartongen") så min rekommendation bland kartongambisar måste bli 2500. ABU kommer att ta upp produktionen igen under hösten och vintern och den kommer i några olika färgalternativ. Lyckan ler!!!
      www.utreel.com

Kommentera

Jag levererade mycket riktigt en "toktrimmad" 25a till Herr Åsunden för 1,5 år sedan. När en "toktrimmad" rulle levereras har jag ett åtagande att uppgradera rullen med alla förbättringar som berör rullfamiljen inom de närmaste tre åren. Jag skickade därför under vintern en ny lätt spole till Herr Åsunden, men glömde (ve och fasa) att berätta att det är nödvändigt att kalibrera om rullens centrifugalvikter.

Bäste hr UT, ingen ursäkt behövs. Du har mer än väl kompenserat din imaginära fadäs. Nya bromsklossar kom i ett kuvert. Det kanske är jag som ska be att få korrigera min ytterst vetenskapliga test... jag glömde nog fan att byta ut klossarna...nåja mitt minne har en släng av Altzheimers Light...

. ABU kommer att ta upp produktionen igen under hösten och vintern och den kommer i några olika färgalternativ. Lyckan ler!!! [/QUOTE]

Detta besked är både trevligt och fasansfullt. Trevligt att ABU tar upp tillverkningen av dessa småttingar. Fasansfullt därför där ryker lätt en semestervecka i fjällen för hela familjen... men va fan med denna klimatförsämring så blir det ändå ingen snö....

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
          Små rullar är känsliga och kan lätt bromsas ihjäl.

Jag levererade mycket riktigt en "toktrimmad" 25a till Herr Åsunden för 1,5 år sedan. När en "toktrimmad" rulle levereras har jag ett åtagande att uppgradera rullen med alla förbättringar som berör rullfamiljen inom de närmaste tre åren. Jag skickade därför under vintern en ny lätt spole till Herr Åsunden, men glömde (ve och fasa) att berätta att det är nödvändigt att kalibrera om rullens centrifugalvikter. Om rullen tidigare typiskt behövde 2 av de strörsta vikterna behör den efter spolbytet typiskt en av de minsta och en av de mellanstora. Detta är naturligtvis klandervärt av undertecknad. Helklantigt för att prata ren svenska, och jag kan bara berätta som det är och be alla berörda om ursäkt.

Men för att svara på tråden:
          Beroende på var du fiskar kan det behövas mer eller mindre lina beroende på storlek på fisk och mer eller mindre grov lina pga av stenskravel mm.

För Gotland och sydkusten där rätt fina laxar ibland drar förbi en bit ut, har jag en egentrimmad 6500a med 180m PowerPro 0.23. Med det klarar jag (hårfint) även smalspolade blankingingar. I stockholmstrakten på våren kör jag mest med en 25a, som Åsundens, och på den har jag 135m Ppro 0.19. För höstfisket har jag en egenvässad 5500a med 1:5,3 utväxling men med kort enkelvev för att bekvämt hålla uppe farten på betet, på den ligger 150m Ppro 0.19. Om inget annat funkar har jag en liten 1500a med 0.15lina för att med 5g småttingar locka till hugg, och inte sällan har det varit helt utslagsgivande. Fast 0.15 och stenskravel är inget att rekommendera.

Jag har trots flera uppriktiga försök aldrig blivit vän med 45orna (de har heller inte varit rullar "direkt ur kartongen") så min rekommendation bland kartongambisar måste bli 2500. ABU kommer att ta upp produktionen igen under hösten och vintern och den kommer i några olika färgalternativ. Lyckan ler!!!

Kommer 25orna börjas tillverkas igen? :O Då måste jag bara köpa en i julklapp åt mig själv
          Fish On!

Kommentera

Bästa amben måste vara en Shimano
            http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
              Kommer 25orna börjas tillverkas igen? :O Då måste jag bara köpa en i julklapp åt mig själv

...en??? läs vad karlaskrället skriver, "... i flera färgalternativ!!!"

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
                ...en??? läs vad karlaskrället skriver, "... i flera färgalternativ!!!"
                Ok, två i varje färg då! För att lösa vevproblem mm
                Fish On!

Kommentera

Oooooh Fy fan! då måste man ju bara köpa Tänk en röd, en blå eller kanske en grön
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg

...ABU kommer att ta upp produktionen igen under hösten och vintern och den kommer i några olika färgalternativ. Lyckan ler!!!

Har du någon mer info ang detta? Hur dom kommer vara utrustade samt när dom når butik tex?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B