Nybörjare på multirulle behöver råd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på multirulle behöver råd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare på multirulle behöver råd

OK idag fick jag min Ambassadeur EON Sport och jag spolade genast på 0.25 nylonlina och skruvade på den på mitt nya 9 fots Berkley Lightning Rod 15-40g.

Jag stack ner till sjön och började testa, jag följde alla nybörjarråd för multi och skruvade på ganska mycket på kastbromsen och valde ett tungt drag ca 40 g med lite luftmotstånd.

Allt gick bra men speciellt långt kastade man inte, man känner hur kasted bromsas för mycket under hela kastet.
    Så jag sänkte successivt bromsen och visst, lite längre blev det.
    efter ett 30-tal kast bytte jag till en medeltung wobbler (ca 15g).
    Jag ställde in kastbromsen enligt instruktionsboken, längden blev patetisk, ca en tredjedel av mitt gamla haspelspö.

Djärv som man är så provade jag att minska kastbromsen rejält och vips så hade jag mitt första "skatbo".

Jag fortsatte hela kvällen att träna med 20g kastponton på torra land och efter 10 skatbon ytterligare är observationerna följande:

* Jag kan kasta längre med mit 20 år gamla 6 fots haspelspö med i stort sett alla drag såvida inte jag kör helt utan kastbroms.

* Om jag kör utan kastbroms lyckas jag inte kasta överhuvudtaget, detta är naturligtvis en träningssak men just nu förefaller det orimligt att en normal människa kan bemästra denna frikoppling.

Så nu är jag tacksam för tips på hur jag kan förbättra min kastteknik.
    Mina skatbon har jag lyckats få både i slutet av kastet och genom övervarvning i början av kastet.

Jag är även allmänt nyfiken på era erfarenheter av multirullar och dess eventuella problem och hur man undviker dem.
    Har jag för stora krav på rullen eller på mig själv?

Jag är en mycket van spinn och flugfiskare men ambassadeuren håller på att bli min överman!!!

Kolla in hur bromsvikterna på gaveln med bajonettfattning ligger. Det styr en hel del. Oftast kastar man normalt längre med haspel än med multi. Skillnaden märks i antalet hakade wobbler vi utkastet och känslan när man får fisk. Kolla även aktionen på ditt spö. Ett spö med toppaktion gör det mycket svårare att kasta med multirulle. Långsam helaktion på spöt gör det fisket mycket lättare. Sen kan 0.25 vara väl tunnt som nybörjarlina. Ju tunnare lina desto större chans för trassel.

Sen är man inte van spinnfiskare om man inte fiskat med multirulle. Man är möjligen van haspelfiskare.(jag vet att det var petigt, men så är det)
    Senast ändrad av KG?; 2003-07-04, 23:58.

Kommentera

Håller med Cello där, aktionen i spöt tycker jag verkar göra allt, är också rätt kass på multirulle f.ö. Har ett likadant spö som dig som jag inte alls kan kasta särskilt bra med, men även ett 11 fots som det går fint att kasta rätt lätta wobblers med. Kör med en pro rocket som jag har i stort sett obromsad, och bara man får en hygglig timing i kastet så brukar det inte bli några skatbon.

Du får öva i helgen Mas, nu drar jag till Ammerån och lurar storharren

Kommentera

jag fick ju en shimano multirulle och ett daiwa 6 fots spö, och jag lyckades utan problem att kasta faktiskt, inga jätte längder, men fullt tillräckligt för första gången, sen måste jag säga att det är MYCKET lättare att kasta multi med sidokast och inte över huvudet....känns som man måste hålla koll på spö o drag helatiden o de går ju inte med överhuvudkast.
        Allt går med de Tre V:na, Våld, Vilja och Vaselin.

Kommentera

Hej
          Gör som cello rekommenderar - byt till en tjockare lina, du kan gå ner i diameter när du både behärskar kasten och kommer långt.
          Annars kan du testa att bara ta av en del lina, så att nivån sjunker på spolen.
          Nu vet inte jag vad du fiskar efter, men det är nog också lättare att få flyt i kastningen om du kan köra med mer strömlinjeformade drag till att börja med - typ Gladsax, Sandgrävlingen mfl.
          Lycka till / Fisho.

Kommentera

Tack för alla era synpunkter, jag ska definitivt gå upp i lintjocklek, frågan är om jag ska gå ända till 0,35 eller nöja mig med 0,30.

Grejen är den att den är mycket liten och specifikationen är att Eon Sport klarar 200 m 0,20 lina.

Sen är frågan, hur påverkas kastlängden av lintjockleken på en multirulle, påverkas den alls?
            På en haspel är ju val av lintjocklek kritisk för kastprestandan.

Frågan är ju även om jag ska passa på att byta mitt nya spö till ett styvare Berkeley, t ex deras Series one eller vad den heter?

Kommentera

Träna mer innan det att du börjar modifiera utrustning m.m.
              Kasta är inget som man lär sig på en dag.
              sigpic

Kommentera

Som Sturgeon sa så kräver det lite träning. Sen kan man ju se till att inte kasta beten lättare än 60 gram, det underlättar

//K
                BJ@

Kommentera

Vet ej om det står i instruktionsboken, men tummen på spolen spar många skatbon. Lennox Lewis blev inte världsmästare på en dag, fortsätt träna hur tråkigt det än låter. Ska du fiska gädda är multirulle överlägsen, tycker jag=)
                  Storleken har betydelse...

Kommentera

Hej
                    har använt multi i ett antal år nu o endast haft ett par skatbon...har autobromsen ganska löst inställd och bromsar alltid med tummen (som Saizen påpekar) strax innan draget slår ner i vattenytan..kastar en aning kortare med multi än med haspel men skönare att drilla fiskarna..
                    "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
                    Länka till min är helt ok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 914 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B