Gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske

Jag håller på att bli deprimerad!!! Har testat fiska gös med jigg några gånger den här veckan. Vi började vid typ 21.00 och höll på till kanske 23.30 eller 24.00 utan en enda gös...till saken hör att vi var på ett ställe där det finns BRA med gös....måste tydligen göra nåt fel....blir inte gladare av att läsa om typerna som sitter o hivar upp 50-100 på en kväll :/ har också prövat köra med diverse vobblers utan framgång...så snälla lär mig fiska NÅN

Jag tycker inte du ska jigga om du är ute efter gös... Gösfiske e de fiske jag alltid fiskat å blivit "uppfostrad" med. När de gäller storlek på fisk så är mete med betesfisk lätt bäst. Men när de gäller mängd så ger trolling bäst i mitt tycke. Att försöka trolla av så mkt hot spots som möjligt med "rätt" wobbler på. dvs, rätt djup, storlek, gång färg mm. Jigga är lite roligare eftersom man håller i spöt och det är ens känsla som är huggutlösande. Men de ger sällan riktigt stor fisk. Och trolling ger ofta mer enligt mig.

Så mitt råd är om du vill fånga gös är att du inskaffar sjökort, använd gärna ekolod så du vet att du är rätt. Och sen att du trollar med lagom fart. 0.6-1.5 knop brukar vara bra. Och sen att du som sagt trollar med "rätt" wobblers. Om du inte vet vad som funkar för dagen så testa dig fram med bra wobblers på olika djup. När du fått de att hugga så byt de flesta spöna till de djupet... Sen finns de många trollingknep som kan locka till sig gös av vibrationer lr dyl. t ex djupriggsvajrar, länger (som används till rödingfiske), yelowbirds (om de är lättskrämda). Gösen är oftast inte så skygga som de sägs. Wobbler som brukar funka nu när de är lite varmare i vattnet är t ex rapala orginal 18 cm, rapala magnum, rapala husky och husky jerk. Cotton cordell, bomber 15 och 16a. Djupgånde wobblers som walley diver, walley diver magnum ch mann strech tycker jag går bättre tidigare på året men kan även funka.

skitfiske!

Kommentera

Vet inte om jag håller med professorn här riktigt. Om man är nybörjare på gös så är det nog inte rätt taktik att börja trolla.

Det absolut största nybörjar felet när man jiggar efter gös är att man fiskar för fort, och för långt från botten. Jigga hem långsamt. Du kan till och med låta jiggen ligga på botten 5-10 sekunder mellan rycken.

Jiggfiske ger mycket gös, men som sagt, oftast inte de stora.

Om du inte vill jigga prova meta med levande bete. Då är det svårt att misslyckas om det finns gös i närheten.

/SMaster

Kommentera

vad är det för jiggar du kör med? vad ska man köra med?
        /Lazinko

Kommentera

Jiggen tycker jag slår wobblern när gösen står still på botten, men på aktivt jagande gös sommartid é wobblern wobblern bäst.....men om du skall ta din första gös så tycker jag du skall gå efter Qvarnis exempel!!!
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Rätt P-U. Men vid sådana tillfällen bottemetar jag hellre. Eller kör typ med walley divers som går i botten. (fiskar inte i sjöar i storlek och djup som mälaren precis). Men de dära e nog personligt...

Kommentera

Normalt kör jag med vanliga shad jiggar. Men på senare tid har jag börjat fiska mer och mer med Storm Jiggar. Den gulvita 10 cm stormen har snabbt blivit en favorit.

Håller med Push-Up om att vobblern är effektivare på sommaren, men där jag bor tycker fisken inte att det är sommar än

Kommentera

Lazinko: De ggr jag jiggar gös, vilket inte är sååå ofta men. Då tycker jag shadjiggar i olika former och storlekar funkar bäst. En viktig aspekt ä att de är mjuka och rörliga!!! Storlekar mellan 8 och 12 cm brukar vara bäst. Gärna ljusa färger som gul, vit, grön, gul/grön, orange mm.. Fiska som sagt inte in den för snabbt. Du kan testa att köra med bombsänke på ca 10 gram kanske 30-40 cm framför jiggen och sen ett flouthead (ursäkta ev. felstavning) på kroppen. De gör att du kan fiska hem den riktigt sakta. Testa gärna att smaksätta...

Kommentera

vad är ett Flouthead?
                  /Lazinko

Kommentera

Ett flytande huvud istället för ett sjunkande. Ser typ exakt likadant ut. Finns i alla affärer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 787 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B