Vertical jiggning=trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jiggning=trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kg?

Det verkar vara du som inte kan läsa. I den länk du själv la upp är det ju glasklart Fiske Metoden får inte kräva båt, jag skiter om andra skrivit om motor och så vidare, vj kräver båt för att genom föra den på rätt sett. Sen går det att pimpla från land eller is men det är inte vj utan pimpel.

Så sluta använda argument som du själv förklarar genom lagtext är fel.

Du säger själv att du vet att trolling inte är tillåtet och att det kräver båt men trolling kräver faktiskt inte båt om du går på land eller över en bro. Samma argument lika fel. Så det du gör nu är ju att du själv förhindra för oss övriga sportfiskare genom att snäva till reglerna för ska man tolka den lagen stenhårt så är allt fiske från icke ankrad båt förbjudet för är båten inte fast kräver metoden du håller på med båt.

Kommentera

Jag kastar mig in i debatten lite lätt genom att påpeka att rörelse är relativ. Man rör sig ju knappast mer i förhållande till gps positionen när man håller sig stilla mha elmotor än när man ankrar upp. Däremot så rör man sig ju i förhållande till de vattenmolekyler man paddlar bak mha propellerbladen...

Det känns lite fånigt att leta efter folk som gör ett tekniskt fel sådär, när det finns så mycket andra problem, folk som trollar gös med 16 spön utanför TDA vattnen som ett ex. Eller folk som tar upp all bonusgädda för att ge till katten osv osv

Jag är ute på djupt vatten nu och har inte riktigt koll på vad jag pratar om men jag tänker att det finns en aspekt av trafiksäkerhet i TDA kortet, att man inte får trolla med för mycket skit för det blir strul med segelbåtar osv i mälaren tex. Det kan jag förstå, den är det ju en effektiv metod och det känns som restriktioner i antalet fiskar man får ta upp borde vara ett effektivare styrmedel än ja.. att ba förbjuda trolling. Jag tänker, lite naivt kanske, men att tillsynsmännen/kvinnorna har som uppgift att säkerställa kvallan på fisket under längre tid. Inte vara nån polis och jaga folk som skulla kunna tänkas falla utan för ramarna. Känns lite som att gnälla på folk som läger en extra jordgubbe i jordgubbsförpackningen på ica, SNATTERI! osv...

Den stora frågan tänker jag är om vertikaljiggning är ett problem som sänker kvaliteten på vattnet, eller stör andra gäster (segelbåtar och sånt). Stör det fisken? Skulle va intressant att höra ett resonemang varför det bör vara förbjudet snarare än att 'det verkar som att man kan tolka lagtexten på ett sätt så att det blir förbjudet'.

Peace!
      När drar vi?

Kommentera

Sant

Så är alla trådar här på fs ingen bryr sig om fisket bara om att ha rätt och vara bättre än andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg

Istället för att använda elmotor är alternativet att du känner med handen längst upp på dig själv så hittar du hårbotten.....Blir liksom enklare..

upps
          Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Det pratas mycket om Vertical jiggning i dessa dar . Antar att många inte vet att om man gör som man ska å använder elmotor till jiggningen , så räknas det som trolling . Så fort fiskemetoden kräver användandet av båt så ingår det inte i det fria handredskapsfisket.

Däremot om man driftar med vinden är det ok så länge du inte sätter upp segel.
            Så nu vet ni vad ni gjort för fel om fiske tillsyningsmannen kommer å knackar er på ryggen .

Mvh Fredrik

Kurs etta på fisketillsyn våren 2007.
            Att trolla med elmotor, ro med åror, paddla eller drifta med vinden kräver normalt användande av båt eller annat flytetyg. Jag undrar vad lagen säger om att framföra en Kontikiflotte med en elektrisk fiskemotor med några drag hängande på släp? Ibland är lagar och regler så luddigt utformade att en vanlig lekman har svårt att tyda eller begripa texten.
            Trevlig midsommar alla Fiskesnackare!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Att trolla med elmotor, ro med åror, paddla eller drifta med vinden kräver normalt användande av båt eller annat flytetyg. Jag undrar vad lagen säger om att framföra en Kontikiflotte med en elektrisk fiskemotor med några drag hängande på släp? Ibland är lagar och regler så luddigt utformade att en vanlig lekman har svårt att tyda eller begripa texten.
              Trevlig midsommar alla Fiskesnackare!
              Old Firehand
              Ungefär som att förstå sig på kvinnor...
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
                Det verkar vara du som inte kan läsa. I den länk du själv la upp är det ju glasklart Fiske Metoden får inte kräva båt, jag skiter om andra skrivit om motor och så vidare, vj kräver båt för att genom föra den på rätt sett. Sen går det att pimpla från land eller is men det är inte vj utan pimpel.

Så sluta använda argument som du själv förklarar genom lagtext är fel.

Du säger själv att du vet att trolling inte är tillåtet och att det kräver båt men trolling kräver faktiskt inte båt om du går på land eller över en bro. Samma argument lika fel. Så det du gör nu är ju att du själv förhindra för oss övriga sportfiskare genom att snäva till reglerna för ska man tolka den lagen stenhårt så är allt fiske från icke ankrad båt förbjudet för är båten inte fast kräver metoden du håller på med båt.
                Men snälla...trolling är väl en metod? Det finns det prejudikat på från rättsväsendet så även om man kan springa längs en brygga med ett drag efter så trollar man inte, man beter sig nog mest korkat...Jämförelsen är inte relevant, det sitter inte idioter i våra domstolar.

Spinnfiske, pimpel och flugfiske är också metoder. Skillnaden mellan trolling och de andra är att de sistnämnda metoderna inte kräver båt. Det är inte min egen tolkning utan dom från rättsväsendet så det behöver man inte ens diskutera.
                Huvudfrågan är egentligen om vertikaljiggning är trolling eller pimpelfiske . Jag hävdar bestämt att det är mest likt pimpelfiske och den metoden kräver inte båt.
                Man får ju diskutera och hävda vad man vill, men det är ju bättre om man utgår från bef. fiskelag och tidigare domar och försöker läsa och tänka lite än att häva ur sig allt möjligt konstigt bara för att vara motvalls.

Men nu struntar jag i den här diskussionen ett tag, nu är det semester.

Kommentera

Nu har det gått ett tag sen tråden skapades så jag tänkte höra om det är någon fisketillsyningsman på forumet som har förbjudit/anmält någon som V-Jiggat.
                  Eller om någon V-jiggare har blivit tillsagd/anmäld för att ha bedrivit V-jiggning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sander L. Visa inlägg
                    Nu har det gått ett tag sen tråden skapades så jag tänkte höra om det är någon fisketillsyningsman på forumet som har förbjudit/anmält någon som V-Jiggat.
                    Eller om någon V-jiggare har blivit tillsagd/anmäld för att ha bedrivit V-jiggning.

Nähä, ingen som har gett/fått förbud.

Mao. så fastnade KG?:s sunda förnuftinlägg hos några av förbudsivrarna.
                    De förstod nog att det verkar jävligt konstigt att vissa sportfiskare vill förbjuda andra sportfiskare att fiska.
                    När inte ens vattenrättsägarna hade någon åsikt alls.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                      Nu är ju inte "gå längsmed vattnet" nån metod jag känner till...däremot vet jag att trolling och dragrodd är metoder som kräver båt...
                      gångtrolling sker i gavleån och säkert på fler platser där man utnyttjar kajer broar mm för att för att få betet att passera över tänkta fiskeplatser

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 009 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B