Vertical jiggning=trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jiggning=trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om jag klipper av linan innan tillsynsmannen hinner fram när jag trollar går jag väl fri?

Kommentera

jorå

Handredskap definieras i fiskelagen (1993:787) som spö, pilk, och annat liknande redskap som är utrustat med lina och högst tio krokar. I fiskelagen talas inte bara om handredskap utan även om fiskemetoden handredskapsfiske som i vissa enskilda vatten är en tillåten metod för allmänheten. De vatten som omfattas av allmänhetens rätt till handredskapsfiske är kuststräckan från Östhammars kommun i norr t.o.m. Blekingekusten i söder samt de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland. Allt fiske med användning av handredskap är emellertid inte liktydigt med handredskapsfiske. Undantag görs nämligen för fiske som kräver användning av båt. Det medför att en fiskemetod som innebär att redskapet släpas efter båten, exempelvis trolling, dörjning och dragrodd inte utgör handredskapsfiske, även om redskapet i sig är ett handredskap. Däremot är det tillåtet att fiska med handredskap från en stillaliggande båt.

det blir väl inte klarare än så, som metod VJ om man inte driftar antingen med motor eller för vind så är det pimpel vilket givetvis är tillåtet. men hel grejen med vj är väl just att man rör sig med båten och då krävs båt för att utföra fiske alltså inte tillåtet. Med din argumentation KG? kan man säga att trolling är tillåtet eftersom det inte kräver båt du kan ju gå längsmed vattnet.
      Senast ändrad av Dask; 2007-06-20, 22:44.

Kommentera

Vad är dörjning?

Man kanske kan komma undan med att vid VJ så släpas inte betet bakom båten utan under/brevid.?
        Ola

Kommentera

[QUOTE=KG?;273199]
          Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg

Det står inte riktigt så, det står att fiskemetoden inte får kräva båt. Jag hänvisar till tidigare inlägg, pimpel, vertikaljiggning och vanligt spinnfiske är metoder som inte kräver båt.
          Tyvärr hittar jag inte lagtexten om fria fisket just nu, den ligger som bilaga till Fiskelagen (1993:787). Men läser man den så klarnar det en del...
          Driftfiske från en båt är en fiskemetod som du måste ha en båt att kunna bedriva, eller kan du driftfiske från land eller du använder en elmotor för att kunna förflytta dig medans du spinnfiskar eller metar är också en fiskemetod som behöver en båt för att kunna bedrivas.
          Det är så enklet så fort båten rör sig på vattnet i endra riktningen (fart över grund) så är det en förbjuden fiskemetod, det innebär ju att du måste använda en båt för att bedriva ditt fisksätt, men om du därimot ankrar upp och sedan spinnfiskar eller metar som du även kan göra från land så är det en tillåten metod. Jag har inte sagt att pimpel är förbjudet från båt eller någon annan metod som kan bedrivas från en stillastående båt är förbjuden, bara när fiskemetoden kräver att båten rör sig som det är förbjudet.
          Vet ej hur vertikaljiggning går till, men kräver metoden att båten rör sig är är den förbjuden på det såkallade fria fisket.
          Tumlare
          trolling är livet

Kommentera

varför inte?

Ja varför inte Ola, vi kan väl alla inse att vi inte har en anning eftersom allt är tolkningar, jag kommer iallfall testa vj och jag skiter i om det är laglit eller inte verkar vara en rolig metod.

Så istället för dynga på varanda kan vi väl fiska på som vanligt och ta det sen med eventuell tillsynsman.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
              det blir väl inte klarare än så, som metod VJ om man inte driftar antingen med motor eller för vind så är det pimpel vilket givetvis är tillåtet. men hel grejen med vj är väl just att man rör sig med båten och då krävs båt för att utföra fiske alltså inte tillåtet. Med din argumentation KG? kan man säga att trolling är tillåtet eftersom det inte kräver båt du kan ju gå längsmed vattnet.
              Nu är ju inte "gå längsmed vattnet" nån metod jag känner till...däremot vet jag att trolling och dragrodd är metoder som kräver båt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
                Ja varför inte Ola, vi kan väl alla inse att vi inte har en anning eftersom allt är tolkningar, jag kommer iallfall testa vj och jag skiter i om det är laglit eller inte verkar vara en rolig metod.

Så istället för dynga på varanda kan vi väl fiska på som vanligt och ta det sen med eventuell tillsynsman.
                Självklart så tycker jag du ska på prova på det, men det är ju alltid bra att veta om man ska smyga med det man gör eller om man kan göra det helt öppet på rätt sida om lagen.

Vid en eventuell diskussion med lagens väktare så har man ju en liten fördel ifall man har kunskap i ämnet.
                Ola

Kommentera

Titta igenom mitt inlägg med länkar tidigare i tråden(nr 52) Finns fler rättskällor än lagtext att tolka.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Nu är ju inte "gå längsmed vattnet" nån metod jag känner till...däremot vet jag att trolling och dragrodd är metoder som kräver båt...
                    Ju men om du går med draget i vatnnet längs med stranden eller på en bro blir det ju trolling samma logik som du använder för att säga att vj inte kräver båt.

Sen var det någon som skrev att flötesTROLLING tillhörda det fri handreskapsfisket, det hörs väl på namnet att det inte gör flötetrolling kräver båt.
                    Senast ändrad av Dask; 2007-06-20, 23:29.

Kommentera

[QUOTE=Tumlaren;273204]
                      Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg

Driftfiske från en båt är en fiskemetod som du måste ha en båt att kunna bedriva, eller kan du driftfiske från land eller du använder en elmotor för att kunna förflytta dig medans du spinnfiskar eller metar är också en fiskemetod som behöver en båt för att kunna bedrivas.
                      Det är så enklet så fort båten rör sig på vattnet i endra riktningen (fart över grund) så är det en förbjuden fiskemetod, det innebär ju att du måste använda en båt för att bedriva ditt fisksätt, men om du därimot ankrar upp och sedan spinnfiskar eller metar som du även kan göra från land så är det en tillåten metod. Jag har inte sagt att pimpel är förbjudet från båt eller någon annan metod som kan bedrivas från en stillastående båt är förbjuden, bara när fiskemetoden kräver att båten rör sig som det är förbjudet.
                      Vet ej hur vertikaljiggning går till, men kräver metoden att båten rör sig är är den förbjuden på det såkallade fria fisket.
                      Tumlare

"Driftfiske" är ingen fiskemetod.
                      Exempel på fiskemetoder är Spinn, mete, pimpel, flugfiske, trolling, dragrodd, slantning osv..

Hur gör man på platser där det råder ankringsförbud men ej båtfiskeförbud?
                      Gör jag mig skyldig till brott om jag ankrar med en 50m. lång lina på 5m djup? Antagligen kommer jag driva fram och tillbaka..

Lägg ner det där om att det är förbjudet att fiska från drivande båt!
                      Senast ändrad av prylis; 2007-06-21, 00:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57