Vertical jiggning=trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jiggning=trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder elmotor vid mitt jerk-, popperfiske för att lägga båten i position.

Om det blåser mycket blir användningen av motorn ganska frekvent.

Är det då ett användande av motor vid fiske?

Håller med KG! att regeltolkningen säger att fiskemetoden måste innebära att man ALLTID har motor för att det ska kallas trolling.

Jerk, pimpel, vertikaljiggning, flötestrolling m.m. klarar den regeltolkningen.

MVH Scanner

Kommentera

KG och scanner överens !!!!

.................................................. ......................
      :popcorn

Kommentera

Jag tycker att man borde förbjuda "Rügenjigging" istället för att utövarna ser ut som hjon.
        Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com

Kommentera

inte värt att lägga mer tid på detta..

KG, ring Bernd på Sportfiskarna och fråga om sjöpolisen som håller i kurserna om du verkligen vill prata med kursledaren (kommer inte ihåg hans namn).

slipper alla svar från mig, eller inlägg på fs i fortsättningen då det inte mig något längre
          (har aldrig varit mitt egna mål att driva förbud eller leka paragrafryttare eller så, bara få reda på vad gäller, har inte heller någon som helst vinning i vilket fall)
          fip
          Senast ändrad av hmm; 2007-06-20, 20:27.

Kommentera

Löjligt

Ni är så jävla löjliga på denna sida allt handlar om jag kan mer än dig. riktig sandlåda... Det är bara domstol som kan tolka lagen, vad vi tror gäller har ingen betydelse utan predjukat(eller hur det nu stavas). Men med tanke på alla nitiska tillsynsmän lär vi få ett snart på vertikal jigging och fram till dess så är det faktiskt ingen som vet hur lagen ska tolkas efter denna nya fiske metod.
            Det är två tolkningar av samma lag och båda kan vara rätt så släpp och börja fiska.

Och om det är någon som kollar mina inlägg har jag också vissat mig duktig i vissa inlägg så bespara er den tiden.

Kommentera

Intressant!

Ja, kollar jag med fiskerättsägarna som jag företräder säger dom trolling och ett svindyrt trollingkort direkt! Tänker jag på vad trolling egentligen är så blir VJ inte trolling! Men å andra sidan kan jag hålla med första talman att som tillsyningsman så klassas det som trolling OM jag använder en motor när jag framför en båt för släpfiske! Hmmm ska nog ut och testa på en annan sjö bara för att se vad som tillsyningsman kommer att säga! :-) Z

Kommentera

[QUOTE=KG?;273044]
                Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg

Det är inte på det viset. Det är en feltolkning. Kastfiske och pimpel från drivande båt är hur tillåtet som helst. Iofs gör jag också en tolkning, men den är grundad på lagtexten.
                ´

Jag kan då inte drifta utan båt, kan du?

Alltså är diftfiske ej tillåtet för det kräver ju något flytetyg för att fungera, men jag skulle se den åklagare som tar upp detta till domstolen.
                K.G. läs lagen som den skall läsas så står det vid allt fiske som kräver båt är olagligt.
                Men som jag har sagt innan det är ingen som bryr sig om detta, det är mest om du trollar som du kan åka fast.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

Om man nu drar det till sin spets och lyckas kroka en 13kilos gös på VJ.

Kan jag bli innehavare av svenskt rekord då?

Detta borde ju verkligen fiskejournalisterna och sportfiskarna och framförallt de som säljer in metoden och betena ta reda på och ha full koll på.

Jag skulle ju bli riktigt sne om det visade sig att rekordet ogillas p.g.a. fiskemetoden (tjuvfiske).

Och ni som hävdar att det tillhör det fria fisket, finns det någon hastighet när det övergår ifrån spinn till trolling.

Vad mycket enklare det hade blivit ifall trolling ingått i det fria fisket.
                  Ola

Kommentera

I betänkandet 1992/93:JoU23 till Fiskelagen (1993:787) så nämns det s.k. trollingförbudet. Det man kan tolka av betänkandet är att det är trollingfiske som åsyftas med det i bilagan tillagda förbudet mot att använda metoder som som kräver båt. Förbudet är dock inte generellt.
                    I SOU 2001:82 s.54 definieras användandet av båt ytterliggare. Här går utredarna så långt som att säga att fisket visserligen får ske från båt, men inte får framdrivas av motor, åror eller liknande under själva fisket. Det är däremot tillåtet att fiska under drift.

Ett betänkande är en rättskälla och förarbete. Med det menas att man vid tolkning skall ta hänsyn vad som står där och då framförallt vad som är motivet med lagen/paragrafen. Statens offentliga utredningar(SOU) är likväl det en rättskälla som man skall ta hänsyn till vid tolkning av lagar. Förmodligen så finns ytterliggare relevanta saker att finna i Propositionen 1992/93:232 till Fiskelagen.

Min slutsats är att om man släpar ett bete bakom båten så innefattas det av det s.k. trollingförbudet. En driftande båt borde ej omfattas då det knappast ens under den mest extensiva lagtolkningen kan vara trolling.

Betänkande finns här http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...2/93&bet=JoU23

SOU 2001:82 http://www.regeringen.se/content/1/c...0/c7c5d7dc.pdf

Margareta Winbergs (och hennes sakkunnigas) uppfattning om fiske som kräver båt. http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...998/99&bet=124
                    Senast ändrad av nostra; 2007-06-20, 22:55.

Kommentera

[QUOTE=Tumlaren;273189]
                      Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                      ´

Jag kan då inte drifta utan båt, kan du?

Alltså är diftfiske ej tillåtet för det kräver ju något flytetyg för att fungera, men jag skulle se den åklagare som tar upp detta till domstolen.
                      K.G. läs lagen som den skall läsas så står det vid allt fiske som kräver båt är olagligt.
                      Men som jag har sagt innan det är ingen som bryr sig om detta, det är mest om du trollar som du kan åka fast.
                      Tumlaren
                      Det står inte riktigt så, det står att fiskemetoden inte får kräva båt. Jag hänvisar till tidigare inlägg, pimpel, vertikaljiggning och vanligt spinnfiske är metoder som inte kräver båt.
                      Tyvärr hittar jag inte lagtexten om fria fisket just nu, den ligger som bilaga till Fiskelagen (1993:787). Men läser man den så klarnar det en del...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57