Vertical jiggning=trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jiggning=trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hmm Visa inlägg
    Det borde INTE klara sig igenom om man änvänder motorn.. Alltså, jerklimpan skrev det först: Så fort fiskemetoden kräver användandet av båt så ingår det inte i det fria handredskapsfisket.

Det är inte trolling, men går inte under det fria pga av båtkravet. Står i klartext i lagboken.
    Så det går inte att vertikaljigga från is?

Kommentera

jävligt jobbigt med elmotor

(drifta är nog svårt att sätta dit nån för, även om det kan gnällas)

Kommentera

Fast man behöver ingen elmotor för att vertikaljigga. Man kan som jerklimpan skrev utöva metoden från bro eller som jag skrev från is. Alltså kräver inte metoden båt.

I rest my case...

Kommentera

man behöver ju inte motor till trolling heller, använder man inte denna så är det helt lagligt överallt, bara kasta i betena och veva hem igen.

"Det borde INTE klara sig igenom om man änvänder motorn.. "

Läs -om man använder motorn

btw, skriver efter fisketillsyningskursen, detta är alltså vad jag kommer gå efter.. Och jag tror alla andra också.. Sen om det går utan så kommer inte jag och klagar på nån om det bedrivs. Men i de senaste artiklarna om detta så verkar ju elmotor vara själva grejjen för epitet vertical jigging, och inte som det hetat hittills; pimpel.
          Senast ändrad av hmm; 2007-06-19, 23:03.

Kommentera

man behöver ju inte motor till trolling heller, använder man inte denna så är det helt lagligt överallt, bara kasta i betena och veva hem igen.

"Det borde INTE klara sig igenom om man änvänder motorn.. "

Läs -om man använder motorn

Nu får du nog tänka igenom vad du skriver. Trolling och dragrodd är metoder som kräver båt. Pimpel och vertikaljiggning gör det inte. Du får kasta och veva in från drivande båt eftersom metoden (kasta och veva in) inte kräver båt. Det är inte svårare än så.

Kommentera

För att köra trolling behövs en drivande kraft framåt, dvs en motor. Trolling och dragrodd är 2 sådana fiskesätt där det behövs. Verticaljigging är ett fiskesätt där man jiggar sitt bete. Samma som att pimpla egentligen fast från båt.

Så fiske från båt är inte tillåtet i det fria handredskapsfisket?

Kommentera

Om jag förstått vertikaljiggandet rätt så använder man motorn för att få betet till gösen och det är väl samma med trolling.

Om jag rycker lite i linan när jag trollar så blir det väl inte handredskapsfiske?

OT: Min åsikt är att alla "sportfiske"-sätt bör vara tillåtna, men med en maxbegränsning av uttag av fisk samt möjligtvis en begränsing till antalet fiskeredskap t.e.x. 5st. Så om folk trollar eller hur de försöker få upp fisk gör det mig inget bara de släpper tillbaka merparten. Självklart så tycker jag att nätfiske inte bör vara tillåtet.
                Ola

Kommentera

Jaja, får kanske gå om kursen om jag missuppfattade en så stor grej som trollingen.

Ska kolla med länstyrelsen imorrn. Återkommer om jag hinner på kvällen.

ps. tänker på vad jag skriver, gör detta för att informera och lära, inte bråka eller peka finger

du får inte heller meta med motor under fria handredskapsfisket, fast det går från land / trollingkommentaren tidigare var just pga detta. det mesta går från land, men får ett annat namn i annan form.

till johanp: alltså man kan säga att framförandet av båten för att få fisk är problemet, inte båten i sig.
                  Senast ändrad av hmm; 2007-06-19, 23:48.

Kommentera

till johanp: alltså man kan säga att framförandet av båten för att få fisk är problemet, inte båten i sig.
                    Ja exakt, men det jag menar är att man ej för fart utan man bromsar ju farten med elmotorn. Om man åker medvind dvs. Typ en kontrollerad drift. Går att göra samma sak med drivankare också och få samma effekt.

/Johan

Kommentera

Med drivankare börjar man närma sig den luddiga biten, men att styra båten konstant med elmotor medans man fiskar med andra handen känns som ett solklart fall av fiske som kräver båt. Vare sig man bromsar i medvind eller gasar i motvind.

Men återkommer om tid med länstyrelsens kommentarer imorrn annars övermorgon om ingen lyckas få till en punkt här under tiden

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 857 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57