Ursprungligen postat av hmm
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertical jiggning=trolling
Collapse
X
-
man behöver ju inte motor till trolling heller, använder man inte denna så är det helt lagligt överallt, bara kasta i betena och veva hem igen.
"Det borde INTE klara sig igenom om man änvänder motorn.. "
Läs -om man använder motorn
btw, skriver efter fisketillsyningskursen, detta är alltså vad jag kommer gå efter.. Och jag tror alla andra också.. Sen om det går utan så kommer inte jag och klagar på nån om det bedrivs. Men i de senaste artiklarna om detta så verkar ju elmotor vara själva grejjen för epitet vertical jigging, och inte som det hetat hittills; pimpel.Senast ändrad av hmm; 2007-06-19, 23:03.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hmm Visa inläggman behöver ju inte motor till trolling heller, använder man inte denna så är det helt lagligt överallt, bara kasta i betena och veva hem igen.
"Det borde INTE klara sig igenom om man änvänder motorn.. "
Läs -om man använder motorn
Nu får du nog tänka igenom vad du skriver. Trolling och dragrodd är metoder som kräver båt. Pimpel och vertikaljiggning gör det inte. Du får kasta och veva in från drivande båt eftersom metoden (kasta och veva in) inte kräver båt. Det är inte svårare än så.
Kommentera
-
För att köra trolling behövs en drivande kraft framåt, dvs en motor. Trolling och dragrodd är 2 sådana fiskesätt där det behövs. Verticaljigging är ett fiskesätt där man jiggar sitt bete. Samma som att pimpla egentligen fast från båt.
Så fiske från båt är inte tillåtet i det fria handredskapsfisket?
Kommentera
-
Om jag förstått vertikaljiggandet rätt så använder man motorn för att få betet till gösen och det är väl samma med trolling.
Om jag rycker lite i linan när jag trollar så blir det väl inte handredskapsfiske?
OT: Min åsikt är att alla "sportfiske"-sätt bör vara tillåtna, men med en maxbegränsning av uttag av fisk samt möjligtvis en begränsing till antalet fiskeredskap t.e.x. 5st. Så om folk trollar eller hur de försöker få upp fisk gör det mig inget bara de släpper tillbaka merparten. Självklart så tycker jag att nätfiske inte bör vara tillåtet.Ola
Kommentera
-
Jaja, får kanske gå om kursen om jag missuppfattade en så stor grej som trollingen.
Ska kolla med länstyrelsen imorrn. Återkommer om jag hinner på kvällen.
ps. tänker på vad jag skriver, gör detta för att informera och lära, inte bråka eller peka finger
du får inte heller meta med motor under fria handredskapsfisket, fast det går från land
/ trollingkommentaren tidigare var just pga detta. det mesta går från land, men får ett annat namn i annan form.
till johanp: alltså man kan säga att framförandet av båten för att få fisk är problemet, inte båten i sig.Senast ändrad av hmm; 2007-06-19, 23:48.
Kommentera
-
Ja exakt, men det jag menar är att man ej för fart utan man bromsar ju farten med elmotorn. Om man åker medvind dvs. Typ en kontrollerad drift. Går att göra samma sak med drivankare också och få samma effekt.Ursprungligen postat av hmm Visa inläggtill johanp: alltså man kan säga att framförandet av båten för att få fisk är problemet, inte båten i sig.
/Johan
Kommentera
-
Med drivankare börjar man närma sig den luddiga biten, men att styra båten konstant med elmotor medans man fiskar med andra handen känns som ett solklart fall av fiske som kräver båt. Vare sig man bromsar i medvind eller gasar i motvind.
Men återkommer om tid med länstyrelsens kommentarer imorrn annars övermorgon om ingen lyckas få till en punkt här under tiden
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 857 visningar