Jerkrulle, Ännu en gång.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle, Ännu en gång..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

C3 skulle jag satsa mina pengar på, den nya C3an är verkligen skitfin och fískar väldigt bra.
    Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Nej, kaitelabb...
      Hej igen Alex; "kaitelabb" var åtsminstone vänsterhänt när jag för första gången som tvångsrekryterad gallrade betor i Autsarve sommaren 1947, fem år innan ryssarna sköt ner Catalinan och DC3:an!
      Go for the Big Ones!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Kimbow; Jag har också några flitigt använda Ambassadeur 5500CS PRO ROCKET och 6500CS ROCKET multirullar som jag tycker lämpar sig bättre för vanligt spinnfiske än hårt och knyckigt jerkfiske. Mitt senaste tillskott bland jerkbaitrullar ABU´s TGC5000C är en extraförstärkt vidareutveckling av klassiska C3:an och verkar hålla vad den lovar. Den är speciellt anpassad för krävande jerkbaitfiske. En rulle som jag varmt kan rekommendera!
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Ps. Högervevade multirullar är för vänsterhänta spinnfiskare. Ds.
        Ok, tack skall du ha, men ditt påstående om vevsideval, låter lite korkat, inte ofta du säger korkade saker.

Man spinner med den handen som känns bra, punkt slut.
        Senast ändrad av Bowen; 2007-06-16, 19:43.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
          Funderar på en jerkrulle till i fall i fall, så man inte står utan om den ena knasar.
          Den jag har nu är en 5600cl rocket, gillar den skarpt!

Jag kör högervevat, så det är ett krav, dessutom så vill jag ha minst samma utväxling som det är på den.
          Kommer inte ihåg exakt vilken det är, men det är högre än jb:n, polaren har nämligen en sån och vi har jämfört, det är ganska stor skillnad.

Kollar in 5600 d5, men det verkar vara den lägre utväxlingen tror jag, sen så är jag lite skeptisk till, som dom så fint uttrycker det:"Bromssytemet är helt unikt. Du justerar magnetbromsen och den mekaniska kastbromsen samtidigt vilket ger dig fullständig kontroll över rullen och ditt fiske. "

Således, vilken rulle har:
          • Hög utväxling
          • IAR
          • Backspärrsstift
          • Högervevad
          • Tillräckligt kraftig för ovarsamt fiske (jerk)

Nån rullguru som kan detta på rak arm?
          Det finns ju en ny Rocket 5500 den är mässingsfärgad å säljs av sportfiskeboden bla . Den tänkte ja köpa i höst . Fint att det finns fler högerhänta som vevar med Höger .

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Det finns ju en ny Rocket 5500 den är mässingsfärgad å säljs av sportfiskeboden bla . Den tänkte ja köpa i höst . Fint att det finns fler högerhänta som vevar med Höger .
            Japp okaj, ja jag får kolla runt lite!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Sportfiskeboden säljer åt UT, så det är "bara" att öppna plånboken och äta blodpudding ett tag...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Köp en 5000 av nån snygg modell på tradera som har rätt pris och sätt i det som önskas, utväxling, carbontex el smoooothie broms lameller, bussningar el rostfria lager, lagrad linspridare osv osv el ett komplett kit från UT. Och sköt om den. Så får du en fin rulle som du kan hålla på att utveckla och trivas med resten av ditt fiskarliv. Och du kommer att bli medlem i en liten skara nördar som tycker rullen är viktigare än fisken du får
                Senast ändrad av Wreckbender; 2007-06-16, 23:10.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
                  Ok, tack skall du ha, men ditt påstående om vevsideval, låter lite korkat, inte ofta du säger korkade saker.

Man spinner med den handen som känns bra, punkt slut.
                  Hej igen Kimbow; Tack för komplimangen! Mer eller mindre korkad har jag väl alltid varit. Låt mig förtydliga mina synpunkter beträffande vevens placering på höger eller vänster sida av rullen.

Om du fiskar havsöring eller gädda, som ganska ofta hugger ögonblicket efter det betet träffat vattenytan, då bör du kunna kroka fisken sekunden efter. Är du högerhänt kastar du både helst och bäst med höger hand. Sitter veven på höger sida av din multirulle kastar du troligtvis som högerhänt med din både starkare och och mera övade höger hand och flyttar sedan över spöt till vänster hand för att kunna spinna in betet med höger hand. Samtidigt hugger den blixtsnabba och uppmärksamma fisken! Du hinner inte kroka fisken eftersom du just då flyttar över spöt från höger till vänster hand.

Är du vänsterhänt kastar du både helst och bäst med vänster hand. Sitter veven på höger sida av din multirulle och fisken hugger direkt när betet tar vatten hinner du kroka fisken i nästa ögonblick.

Den högerhänte spinnfiskaren bör med andra ord kasta med sin starkare och mer tränade högra hand och spinna in betet med vänster hand och med veven på vänster sida av rullen.

För den vänsterhänte spinnfiskaren sitter veven redan från början hos de flesta multirullar på rätt sida av rullen, dvs på höger sida.

Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Man flyttar ju inte över spöt förrän man tänker börja veva... dvs när betet tar i vattnet och även om man låter det sjunka ett tag så har man ju spöt i höger handen med tummen på spolen. inga problem att kroka snabbt! :-]
                    Dessutom skönare att veva hem med "rätt" hand sen också. ;-]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 815 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B