Vilken flätlina syns minst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken flätlina syns minst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken flätlina syns minst?

Har bland annat provat Gul och det går bra när man kastar men provade den flera gånger att använda på kastmete men det var gick väldigt dåligt i jämnförelse med det rullar med blå grå nylon lina.

Nu har Fireline Crystal Clear kommit såg jag. Sugen att byta till den på mina rullar.

Det borde finnas något test angående hur linor syns i vatten, någon som vet var man kan hitta det.

Ursprungligen postat av Octavia RS Visa inlägg
    Har bland annat provat Gul och det går bra när man kastar men provade den flera gånger att använda på kastmete men det var gick väldigt dåligt i jämnförelse med det rullar med blå grå nylon lina.

Nu har Fireline Crystal Clear kommit såg jag. Sugen att byta till den på mina rullar.

Det borde finnas något test angående hur linor syns i vatten, någon som vet var man kan hitta det.
    Hej Octavia RS; Vid fiske efter abborre, gädda,. gös och havsfiske som torsk och sej är flätlina (spectra eller dyneema) att föredra framför dacron eller nylon. Fiskar du med fluorgul flätlina kan du måla den 2-3 meter närmast betet med svart, grön eller blå spritpenna och du skrämmer inte fisken längre.
    Vid fiske efter lax, röding, öring och annan laxfisk använder jag helst glasklar nylonlina som Silver Thread, Excalibur Silver Thread eller motsvarande Berkleylina.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Skall den dag att komma då vilda gäddor, abborrar eller gösar förstår vad en lina, tafs bete eller krok är?

Om svaret är ja, lär dig hypnotisera fisken, så den kommer till dig när du vill! Om svaret är nej, locka dem med den ändamålsenliga sportfiskeutrustning som är lättast att hantera för dig!

Jag tror inte vanliga frilevande predatorer fattar vad t.ex linor är. Möjligen kan fiskar som lever ett dammliv med mängder av förhoppningsfulla fiskare längs stranden lära sig att det är något lurt med allt det där som dras, släpas, rycks eller flyter runt i pölen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vid mete efter tex spätta har jag upptäkt att fluoflätlina kan skräma fisken men det hjälper att färga den nedre biten som OF skrev. Anväder sällan flätelina vid flötmete om det inte handlar om gädda/gös eller hö. När jag gör det skarvar jag alltid ditt en bitt FC sissta metern.
        Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2007-06-13, 11:39.

Kommentera

Den röda PowerPro (ny för i år) syns minst. Det är ganska enkel fysik. Har med ljusets våglängd att göra. Rött ljus har längst våglängd på färgskalan och rött är den färg som först "försvinner" i djupet i takt med att mängden solljus minskar. Det är samma fysikaliska logik som gör att röda beten syns betydligt sämre än tex gula eller fluorgröna beten.

Enligt fysikens lagar är det därmed den gula linan som syns bäst i vattnet!
          Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Jag kör med gul lina och har inte upplevt några problem. Jag var ute senast i söndags på en trollingtur med sproilans ny knallgul Spiderwire Stealth och nöp två PB så jag tror att linans färg spelar mycket liten roll vad det gäller fiskeresultat. Däremot tycker jag att det blir enklare för mig själv med en lina som syns bra så därför kör jag med gula linor.

Kommentera

Har hört mycket om vilken lina som ska synas minst i vattnet, men tror inte att det spelar någon större roll. Möjligen om det är glasklart i vattnet och det är en riktig gammal räv till fisk som lurar, men bara kanske. Jag har testat Firelines rosa lina som dom sa skulle "försvinna" i vattnet. Tycker att den funkar bra men inte så att jag får mer fisk. Det är som sagt också först efter ett par meters djup som du kan avgöra om linan är mindre synlig än andra, inte vid vågskalpet.

Men hur som helst tror jag inte att linans färg spelar någon som helst roll. Det viktiga är att du ser den, då är färger som rosa gul mm kanon. Kan man få fisk på ett gult drag på 22 cm så tror jag inte att de skyggar för en tunn gul lina. Det kan tom vara tvärt om! Jag tror att fiskar är väldigt nyfikna. Att det är därför som bla "icke-naturliga" färger fiskar bra. Eller trolling i vågskalpet bara några meter från propellerns gurglande, eller varför får så många följare?

Så varför inte testa vilken lina som syns bäst och väcka fiskens uppmärksamhet med hjälp av detta. Om några år kanske fisketidningarna skriver om hur du på bästa sätt ska göra din lina så synlig som möjligt.

Kommentera

Pröva mete med flätlina efter tex mört eller små borre. Knyt linan direkt i mycket fisk som skyggar. Anledningen till at prova så är att för då kan du ju se hur mycket fisk som vänder, det gör du ju tex inte vid spinfiske

Kommentera

Kanske inte alltid man fiskar så djupt att den röda försvinner.. Tror nya crystal syns minst av flätlinorna, kollat underifrån mot himmlen. Blir mer diffust än en röd/svart eller grön..

Men ska man gå långt så syns nog olika typer av linor olika beroende på djup, vattenfärg och vinkel till fisken kontra annat camo som typ land, himmel etc..

en vit lina mot vita moln är sällan fel Ljusblå till fint väder? Och kanske en grön vid bottenmete i växtlighet :> Kanske en sliten fireline till betongfisket

Men ruggigt många som varit nöjd med nya crystal. Verkar bra allround.

edit: men som sagts tidigare, nylon är svårslaget när det blir kinkigt tex vid mete. fluorocarbontafs är i regel än bättre
                  Senast ändrad av hmm; 2007-06-13, 19:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Skall den dag att komma då vilda gäddor, abborrar eller gösar förstår vad en lina, tafs bete eller krok är?

Om svaret är ja, lär dig hypnotisera fisken, så den kommer till dig när du vill! Om svaret är nej, locka dem med den ändamålsenliga sportfiskeutrustning som är lättast att hantera för dig!

Jag tror inte vanliga frilevande predatorer fattar vad t.ex linor är. Möjligen kan fiskar som lever ett dammliv med mängder av förhoppningsfulla fiskare längs stranden lära sig att det är något lurt med allt det där som dras, släpas, rycks eller flyter runt i pölen.
                    Hej BeBest; Min mors barndomsvän doktor Gunnar Lövblad som uppträdde som hypnotisör under namnet Marthelli kunde jag kanske som ung grabb fått med på mina fisketurer efter gädda.

När de fluorgula och fluororange nylonlinorna började bli populära i slutet av 1970-talet jämförde några av oss gäddfiskare hur de gula och orange fluorlinorna påverkade huggvilligheten hos gäddan. Vidskepelse eller inte, men de två kompisar jag fiskade parallellt med hade samma bete (Swim Whizz 502) som jag. Den ene kompisen hade fluorgul Strenlina på sin rulle. Den andre hade orange lina och jag hade en silvergrå Strenlina. Jag fick massor av gäddor den dagen men ingen högg deras wobbler. Vidskepelse eller inte, men ingen av oss fiskar gädda med fluorgula linor efter denna episod.
                    Burnt child smells bad!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla