Krok på jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krok på jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon som vet ifall det är någon sida som har vinter-rea på krokar till buster?
    Spelar ingen roll om det är owner, gamatsu eller vmc, alla verkar fungera bra.

Och vilken storlek kör ni på fjäderringarna, 9mm?
    Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

10mm är standard för mig vid gäddfiske

Kommentera

Ingen som kör med dessa? Billiga...

Kommentera

Lureparts Online, där finns VMC 8650. Fjäderringar 7-11mm beroende på bete, bra att ha olika om du ska få dom att sjunka/sväva/flyta som du vill. Wolverine eller Joe Bucher size 5-7 är bra grejjer.

När det gäller krokar tycker jag så här:
          Gamakatsu (TR-13): Kroken djävulen skapade. Vassare än satan själv. Tyvärr alldeles för mjuk i godset vilket gör att spetsarna snabbt blir böjda och även av mindre fisk. Även för dyr för en fattig student som jag.

Owner (ST-36BC): Helt OK krokar, dock lite hajko i storlekarna, deras 3/0 är bredare än andra tillverkares 5/0. Spetsarna plattas lätt till av stock och sten så jag använder dom ej. Även för dyra.

VMC (8650, 9626): Bästa krokarna, visst, gjorda i Frankrike men ibland får man acceptera att baguettefolket kan sitt skit. 8650 är slipade när du tar dom ur paketet och krokar bra direkt, håller skärpan bäst av alla krokar när man dunkar i skit. Bra pris och finns i många storlekar. 9626 är grövre och bättre i lite mindre storlekar, har dom till allt fiske med betesfisk och spinnfiske med storlekar 1/0-3/0. Dessa måste dock slipas innan man använder dom. Bra pris även här.

Eagle Claw (774): Näst bästa krokarna, starka, billiga, vassa. Sitter original på många jänkarbeten (alla ERC, Musky Mania och Drifter Tackle bl.a). Billiga som fan men finns tyvärr inte att köpa i Svea rike.

Mustad (35656, 3551): Helt OK krokar, men tappar skärpan nästan lättare än Gamakatsu. Använder dom i princip bara för att dom är original på Bulldawg (nya från Sporting) och Cowgirl/Showgirl. 35656orna använder jag för att dom är kortskaftade och bredagapade. Inget jag spenderar pengar på, skall bytas ut mot VMC 9617, 35656 kommer jag använda så lite jag kan men vissa beten behöver kortskaftade krokar med brett gap.

Kommentera

Sv: Krok på jerkbait

Eagle Claw 374 (visst heter de så?) säljer Lundgrens till bra pris om man vill vara patriot och handla krok här hemma i Sverige.
            En stor gäddfiskeprofil här på forumet lovordar de krokarna !
            (cannonball)

Kommentera

På lundgrens finns bara vmc 8650 2/0 i bronze. Vad är skillnaden mellan bronze och permasteel?
              Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Hahaha! Du är alltid så snäll Henke!

Eftersom spetsarna på de är inåtböjda så brukar de klara att gå i lite sten utan att bli trubbiga.
                Krokar extremt bra och håller fisken tills du har den i nätet.

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Eagle Claw 374 (visst heter de så?) säljer Lundgrens till bra pris om man vill vara patriot och handla krok här hemma i Sverige.
                En stor gäddfiskeprofil här på forumet lovordar de krokarna !
                (cannonball)

Senast ändrad av Cannonball; 2012-12-13, 10:05.

Kommentera

Väcker en extremt gammal tråd till liv, då min frågan är densamma, fast om något ändrat sen 2013?

Jag letar bra krok till ett vettigt pris, i storlekarna #1, 1/0-3/0 och ska sitta på främst hårdheten till gädda.

Tycker generellt att priset på stora märkeskrokar är högt för vad man får, tycker väl att en krok inte ska gå på nåt mer än en tia, men det kanske är önsketänkande det..

Har kört lite blandat, Eagle Claw 374 från Lundgrens sen även Mustad med väldigt grovt gods och sämre skärpa även dom från Lundgrens. Utöver det har jag kört med Svartzonkers två olika kvalisorter.

Svartzonkers är ju väldigt prisvärda och jag är väl rätt nöjd med dom egentligen, för priset är mycket bra. Men, man vill väl kanske kolla om det finns någon krok med än bättre prestanda än SZ Pro Horizon för kanske inte så mycket mer pengar. Eagle Claw 374 är ju väldigt billiga, och ska ju enligt ovan varit good shit 2013.

Är dom det än idag?

Tycker generell att det är dåligt med specifikationer på krokarna hos tillverkarna, skulle vilja att dom specifierar tråd tjocklek, gapets bredd och shankens höjd såsom Mustad åtminstone gör, för då vet man exakt vad man får, för en 2/0 kan det vara REJÄL skillnad på mellan olika tillverkare och det stör jag mig på en hel del, därav ja körde på Mustad för ja visste vad jag fick men dom är för grova i godset i allt större än #2 och blir då i sin tur inte särskilt skarpa, men böja ut dom gör man inte hur lätt som helst.

Kommentera

Grymt trådlyft då jag suttit i samma funderingar då mycket behöver bytas och tonåringen snidar jerkbaits och vobbler som ska förses med krokar .
                    beställt på chans då beteckningar och förklaringar är jäkligt dåliga på många webbshoppar så har jag fått hem några bottennapp med för trångt öga bla då dom varit tänka till stora tubflugor men inte ett ord om det i förklaringar
                    Zonkers krok borde finnas betydligt billigare på ali/Temu då dom är därifrån men har gått på minor där också
                    ska hålla koll här

Kommentera

Jag byter på flera beten som jag trollar med mest men kör med i ordning BKK(lysande) Gamakatsu och Owner de är de jag tycker fungerar bäst i sett till skärpa och hållbarhet. Westin crankbaits till borre byter jag direkt för de rätas ut om en lite större gädda hugger är min erfarenhet. Och nej det är inte billigt med krokar men väl värt det enl mig.Click image for larger version  Name:	PXL_20240612_155645466.jpg Views:	0 Size:	2,46 MB ID:	2649493
                      Senast ändrad av brollann; 2024-12-09, 11:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 860 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57