Usel kvalitet på "screw down"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Usel kvalitet på "screw down"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Usel kvalitet på "screw down"?

Hej

Är det någon mer än jag som har råkat ut för att korken spricker vid "screw down" rull fästet?

Jag har nämerligen lyckats paja 1 Shimano speedmaster M (höll ca en månad) lämnade in det på garanti och uppgraderade till ett Shimano Antares. Antares spöet höll i ca 3 månader innan det också gav med sig. Lämnade in det och slog till på ett nytt Speedmaster denna gång ML och tänkte att det förra var ett måndags exemplar men icke korken har spruckit rakt igenom straxt ovanför "screw down" rull fästet redan efter första fiskedagen!!!

Så min fråga är är det bara jag som har råkat ut för detta eller är det generellt usel kvalitet på "screw down" rull fästen?

Jag menar 3 spön 3 reklamationer till Shimano är riktigt dålig kvallitet!!!

Nu vetifaan om jag orkar byta spöet utan skall nog silvertejpa det i stället....

/Johan

Är du bara försiktig och tar ett stadigt grepp så funkar det utmärkt. En kompis skruvade med två fingrar; Pang sa det!

Kommentera

jag köpte ett spö med trasigt hantag, och dessförinnan köpte jag nästan ett spö med samma problem

Kommentera

Jag är inte förtjust i screwdown. Hade det på mitt första jerkspö och tyckte det var helt värdelöst. Även om man bara hade en liten snipa på så kändes det som att rullen skulle lossna. Detta resulterade i att jag drog åt hårdare och hårdare hela tiden och förr eller senare hade förmodligen fästet gett upp. Nu hände aldrig det men jag kommer trots detta inte att köpa nåt mer spö mer screwdown. Jag kan tänka mig att det är ok på haspelspön då spöböj enbart borde göra att rullen sitter stadigare eftersom att den sitter på undersidan av spöt. Möjligt att livslängden är något långre på på haspelspön med screwdown eftersom att man inte behöver dra åt för kung och fosterland då. Vad vet jag?

Kommentera

första jerkspöt gick sönder nä jag drillade en 3kilos snipa, bft walker spöt pajja när jag skulle byta rulle. värdelöst skrot!
          -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Kan nog hålla med där Korken har en tendens att släppa från själva screw-down fästet. Det var bättre förr innan screw-down
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Det behöver inte nödvändigtvis vara fel med ett screwdown-fäste. Problemet med dom är det ofta bara är plast under ungefär halva korken. Det innebär att om man tar i och vrider där det bara är kork så vrider man sönder korken. Vet man om det och bara tar tag nedtill på fästet när man drar åt så funkar det. Sen finns det väl olika kvalite på alla typer av rullfästen.

Kommentera

Spräckte screw-down fästet på ett Berkley Fire Flex för många år sedan. Tror det var ett av de första Berkley gjorde med screw-down så det kanske inte var helt beprövat. Men man tycker att dagens spön borde vara bättre...

Kommentera

För ca 4 år sedan köpte jag ett riktigt billigt men ändå bra haspelspö (inte biltema skit asså...) och mitt Screw-Down rullfäste håller fortfarande utan några problem. Det jag tror att i alla fall några av er som drar sönder era handtag gör är att inte hålla runt fästet med hela handen jag menar det är ju inte konstigt om ni drar sönder fästet om ni bara tar...2 fingrar?

Jag köper inte heller fler Screw-Down fästen då det känns som att rullen blir lös och ett vanligt fäste är mycket skönare att ha

Kommentera

Ok ett förtydligande:-)

Korken har spruckit precis som KG? beskrivit det men inte då jag fäster Haspelrullen utan under fiske. Det knakar till ordentligt i utkastet och när man kolla efteråt så har det uppstått små sprickor i hantaget ofta i skarven mellan 2 st ihoplimmade korkbitar.
                    Det uppstår alltså troligtvis när klingan "flexar" in till plasten i screwdown fästet.
                    Någon som känner igen det?

/Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla