"Ta upp" gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Ta upp" gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Krilla; Jag har flera stora laxhåvar, tillräckligt stora för 25-kiloslaxar, men använder dem ogärna att håva gäddor med. Dels fastnar krokarna i nätet, som det sedan tar en evighet (mentalt) att få loss ur garnet och dels blir håvgarnet fullt med gäddslem. Om det inte fastnar något gäddslem inuti en knutlös håv finns det anledning att införskaffa en sådan. Anledningen uppstår speciellt om krokarna på en stor wobbler sitter så illa till i gäddkäften att varken gälgrepp eller huggkrok känns helt bra. Genom åren har jag fått in krokar djupt i både fingrar och händer och vet när man måste använda kirurgkniven för att skära loss en eller flera krokspetsar. Asolsprit, plåster och tryckförband ingår i en gäddfiskares standardutrustning!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    "Mentalt" Jo men visst kan det vara så. Men jag tänker på fisken. Klart att nästan alla gör det. men för mig är det värt att pyssla lite efter en fångs. Brukar hända på va´6:e fisk. Har förbrukat ett antal håvar igen åren. Men det är det värt. Att fastna med en krok i fingret är nått jag vill undvika. Där mycket av mitt användande av håv!
    Senast ändrad av Krilla L; 2007-05-09, 12:18.
    http://krillelundgren.blogspot.se/

Kommentera

klipp alltid krokar som är svåra att få ut!!! blir lättare då!!!!
      SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Old Firehand,kolla mitt inlägg till dig..
        Keep talking about me, You are just making me famous..
        MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Innan man blivit riktigt säker på gälgreppet så kanske man vill använda en handske för lite extra trygghet att man inte skär sig, frågan är vilka handskar funkar bra och skadar inte fisken? Är det bara specialhandskar (fiskebutikers) som gäller eller funkar det lika bra med en neoprenhandske eller en tunn skinnhandske?
          Neopren eller skinnhandske skyddar mot småsåren man får av gälarna men inte mot krokarna och det är ju framförallt dem man bör undvika.
          BJ@

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
            Hejsan OF !

Nu mera finns de knutlösa håvar med kevlar nät som krokarna inte kan gå igenom vilket är grymt!
            Då slipper man sitta och trassla för att få ut krokarna ur nätet.
            Visst de trasslar men de är bara lirka ut dom hur lätt som helst.

Så jag tycker absolut att de är ett bra val om man inte kan ta gälgreppet.
            Men gälgreppet är de bästa så de är bara att öva ,de är inte så svårt.

Mvh LillJimP
            Hej Jimmie; Tack för tipset! Jag ska införskaffa en knutlös håv att ha till hands om jag råkar få en gädda i monsterformat lika nedan.

Olle W. Nilsson var chefredaktör för tidningen Svenskt Fiske. Låt mig citera ett litet stycke ur en av Olle W. Nilssons (in memoriam) artiklar som skrevs efter en av våra gemensamma gösfiskenätter som också blev till gäddnätter när vi båda bodde några hundra meter ifrån varandra på Tyresö.

"En vindstilla och klar sommarnatt i mitten av juli sitter en mörk figur och hukar på en sten vid Långsjöns utlopp mitt ute på nacken där Gammelströmmen rinner ner. Hans spö står böjt som ett U. En stor fisk välver tungt flera gånger i ytan femton till 20 meter längre ut i sjön. Det är en gädda av sällan skådat format. Gäddan har huggit på en helt ytgående, liten rödvit Rebelwobbler. Myggen är besvärlig. Den mörka figuren försöker vifta bort dem men de sitter och biter överallt. Gäddan är svår att se i mörkret. Figuren följer gäddan med den kupade handen utefter hela ryggen. Gäddan är lugn. Hon är inte rädd.Det är mörkt. Hon ser inte figuren som håller i spöt. Hon känner bara att det är tungt och svårt att simma. Figuren greppar den stora gäddan med handen underifrån runt gälkorgsfästet och lyfter försiktigt upp henne. Två dova slag med ett avkapat stolsben och gäddan ligger stilla. Enligt besmanet väger hon 16,1 kilo…. en av Långsjöns största 1969."
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-25, 16:52.

Kommentera

Men hallå! Ni pratar om ohyran gädda.

Enda gången en fet, tjock, gammal käring är värd någon respekt är när det gäller en gädda!!

Tänk om Attendo Cares vårdprogram skulle innehålla alla era skötselregler, då skulle vi minsann inte behöva klaga på åldringsvården.

Om en och annan release skulle misslyckas, så blir det ingen "Lex Maria" av de fallen. http://www.sos.se/FULLTEXT/0077-034/0077-034.htm

MVH Scanner

Kommentera

Kör man hullinglöst fastnar inte krokarna i nätet, bara att plocka ur dom, skitenkelt.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
                  Men hallå! Ni pratar om ohyran gädda.

Enda gången en fet, tjock, gammal käring är värd någon respekt är när det gäller en gädda!!

Tänk om Attendo Cares vårdprogram skulle innehålla alla era skötselregler, då skulle vi minsann inte behöva klaga på åldringsvården.

Om en och annan release skulle misslyckas, så blir det ingen "Lex Maria" av de fallen. http://www.sos.se/FULLTEXT/0077-034/0077-034.htm

MVH Scanner
                  Hej Scanner; Tack för den gången som aldrig blev av! Jag trodde att du själv i stället för en megabutelj Duel skulle dyka upp.
                  One day spent fishing adds another day to your life!
                  Old Firehand

Kommentera

om man utövar gälgräppet se alltid till att inte gäddan hänger lodrätt ovan ytan !de inre organen är ömtåliga och tar garanterat skada av att hänga så håll istället stöd under buken ,om du vill fota den feta magen så blöt ner dina byxor å lägg den i knät istället ,

Kommentera

Jag hade aldrig fått för mig att ta en 7-10 kg gädda med gälgrepp i landningen. Risken att få en krok i fingret med 7-10kg i andra änden i full rulle är för stor och avskräckande.

Då satsar jag på en välplaserad huggkrok i underläppen! Skall införskaffa lipgrip och testa, kanske är nice!

Cheers

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 005 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B