Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Ta upp" gäddan
Collapse
X
-
Senast ändrad av Krilla L; 2007-05-09, 12:18.
-
Old Firehand,kolla mitt inlägg till dig..Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kolnej Visa inläggInnan man blivit riktigt säker på gälgreppet så kanske man vill använda en handske för lite extra trygghet att man inte skär sig, frågan är vilka handskar funkar bra och skadar inte fisken? Är det bara specialhandskar (fiskebutikers) som gäller eller funkar det lika bra med en neoprenhandske eller en tunn skinnhandske?BJ@
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inläggHejsan OF !
Nu mera finns de knutlösa håvar med kevlar nät som krokarna inte kan gå igenom vilket är grymt!
Då slipper man sitta och trassla för att få ut krokarna ur nätet.
Visst de trasslar men de är bara lirka ut dom hur lätt som helst.
Så jag tycker absolut att de är ett bra val om man inte kan ta gälgreppet.
Men gälgreppet är de bästa så de är bara att öva ,de är inte så svårt.
Mvh LillJimP
Olle W. Nilsson var chefredaktör för tidningen Svenskt Fiske. Låt mig citera ett litet stycke ur en av Olle W. Nilssons (in memoriam) artiklar som skrevs efter en av våra gemensamma gösfiskenätter som också blev till gäddnätter när vi båda bodde några hundra meter ifrån varandra på Tyresö.
"En vindstilla och klar sommarnatt i mitten av juli sitter en mörk figur och hukar på en sten vid Långsjöns utlopp mitt ute på nacken där Gammelströmmen rinner ner. Hans spö står böjt som ett U. En stor fisk välver tungt flera gånger i ytan femton till 20 meter längre ut i sjön. Det är en gädda av sällan skådat format. Gäddan har huggit på en helt ytgående, liten rödvit Rebelwobbler. Myggen är besvärlig. Den mörka figuren försöker vifta bort dem men de sitter och biter överallt. Gäddan är svår att se i mörkret. Figuren följer gäddan med den kupade handen utefter hela ryggen. Gäddan är lugn. Hon är inte rädd.Det är mörkt. Hon ser inte figuren som håller i spöt. Hon känner bara att det är tungt och svårt att simma. Figuren greppar den stora gäddan med handen underifrån runt gälkorgsfästet och lyfter försiktigt upp henne. Två dova slag med ett avkapat stolsben och gäddan ligger stilla. Enligt besmanet väger hon 16,1 kilo…. en av Långsjöns största 1969."
Go for the Big Ones!
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2009-01-25, 16:52.
Kommentera
-
Scanner
Men hallå! Ni pratar om ohyran gädda.
Enda gången en fet, tjock, gammal käring är värd någon respekt är när det gäller en gädda!!
Tänk om Attendo Cares vårdprogram skulle innehålla alla era skötselregler, då skulle vi minsann inte behöva klaga på åldringsvården.
Om en och annan release skulle misslyckas, så blir det ingen "Lex Maria" av de fallen. http://www.sos.se/FULLTEXT/0077-034/0077-034.htm
MVH Scanner
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Scanner Visa inläggMen hallå! Ni pratar om ohyran gädda.
Enda gången en fet, tjock, gammal käring är värd någon respekt är när det gäller en gädda!!
Tänk om Attendo Cares vårdprogram skulle innehålla alla era skötselregler, då skulle vi minsann inte behöva klaga på åldringsvården.
Om en och annan release skulle misslyckas, så blir det ingen "Lex Maria" av de fallen. http://www.sos.se/FULLTEXT/0077-034/0077-034.htm
MVH Scanner
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
-
Jag hade aldrig fått för mig att ta en 7-10 kg gädda med gälgrepp i landningen. Risken att få en krok i fingret med 7-10kg i andra änden i full rulle är för stor och avskräckande.
Då satsar jag på en välplaserad huggkrok i underläppen! Skall införskaffa lipgrip och testa, kanske är nice!
Cheers
- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 005 visningar
1 gilla