word KG? !!! Antingen en bra karphåv eller gälgrepp! Jag kan fan inte fatta varför man ska strula med lipgrip, huggkrok?? och annat skit! Kör enkelt och fort för gäddans bästa! Gälgreppet är bäst! Håller man stadigt finns ingen risk att gäddan tappas eller skadas! Men som sagt, stöd buken!!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Ta upp" gäddan
Collapse
X
-
Min erfarenhet är att gäddan blir bra mycket mer "stel som en pinne" av ett gälgrepp än nackgrepp + att det är lättare att tappa fisken med nackgreppet, om den får för sig att röra på sig, och då blir det inte särskilt kul om ditt favvo magnum super duper full size jättebete sitter med någon krok utanför käften.
Någon som nämde epoxi?BJ@
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Slemgädda Visa inläggHuggkrok! Gör betydligt mindre skada än vissa tycks tro om man använder den på rätt sätt och med förstånd!
Självklart skall man inte hugga tag i gäddan utan ta det lugnt och fint.
Ett par trekrokar i strorlek 2/0 orsakar betydligt mer skada än själv huggkroken. Tänk på det!
Skulle kanske kalla det för lyftkrok istället, det är så den skall användas! Den behöver inte ens vara vass.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Klart man ska tänka på fiskens bästa, annars fyller inte C&R nån nytta som det skrevs innan. Helt rätt! Men att ta en gädda med en knutlös håv borde vara ett av dom bästa allternativen både för mig och fisken. Hur man än beter sig så ska ju gäddan på nåt sätt krokas av. Då lägger man ju ner fisken på en matta , eller nått annat klyfftigt. Alltså borde inte en håv göra mer skada än vid ev avkrokning. Bortsätt ifrån dom som krokar av i vattnet såklart. Man kan nog diskutera hur länge som helst om detta, alla har sin teori, nästa har läst att detta är det bästa och så vidare. Alla undersökningar som görs om gäddans C&R går fram och tillbaka, gör si gör så.
Så länge man gör så gott man kan för att gäddan inte ska skadas. så ska nog gäddan bli glad att få simma tillbaka.
Det är så mycket annat som kan gå snett utan att man kan göra nått ått det, krokar i ögat och svalg med mera. Tror ju att gäddan tar mer stryck av det än att håvas. Ha de gott fiskevänner!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av cico Visa inläggMin erfarenhet är att gäddan blir bra mycket mer "stel som en pinne" av ett gälgrepp än nackgrepp + att det är lättare att tappa fisken med nackgreppet, om den får för sig att röra på sig, och då blir det inte särskilt kul om ditt favvo magnum super duper full size jättebete sitter med någon krok utanför käften.
Någon som nämde epoxi?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggFörr tog jag de flesta fångade gäddorna över 6 kilo med en huggkrok innanför underläppen. Att hålla på och trassla loss en massa krokar ur ett håvgarn känns inte direkt skonsamt för en gädda som ska returneras.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Nu mera finns de knutlösa håvar med kevlar nät som krokarna inte kan gå igenom vilket är grymt!
Då slipper man sitta och trassla för att få ut krokarna ur nätet.
Visst de trasslar men de är bara lirka ut dom hur lätt som helst.
Så jag tycker absolut att de är ett bra val om man inte kan ta gälgreppet.
Men gälgreppet är de bästa så de är bara att öva ,de är inte så svårt.
Mvh LillJimPKeep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
man kan ju ta nackgreppet och sen ta gälgrepp vilket är mycket enkelt då..Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Innan man blivit riktigt säker på gälgreppet så kanske man vill använda en handske för lite extra trygghet att man inte skär sig, frågan är vilka handskar funkar bra och skadar inte fisken? Är det bara specialhandskar (fiskebutikers) som gäller eller funkar det lika bra med en neoprenhandske eller en tunn skinnhandske?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Krilla L Visa inläggKlart man ska tänka på fiskens bästa, annars fyller inte C&R nån nytta som det skrevs innan. Helt rätt! Men att ta en gädda med en knutlös håv borde vara ett av dom bästa allternativen både för mig och fisken. Hur man än beter sig så ska ju gäddan på nåt sätt krokas av. Då lägger man ju ner fisken på en matta , eller nått annat klyfftigt. Alltså borde inte en håv göra mer skada än vid ev avkrokning. Bortsätt ifrån dom som krokar av i vattnet såklart. Man kan nog diskutera hur länge som helst om detta, alla har sin teori, nästa har läst att detta är det bästa och så vidare. Alla undersökningar som görs om gäddans C&R går fram och tillbaka, gör si gör så.
Så länge man gör så gott man kan för att gäddan inte ska skadas. så ska nog gäddan bli glad att få simma tillbaka.
Det är så mycket annat som kan gå snett utan att man kan göra nått ått det, krokar i ögat och svalg med mera. Tror ju att gäddan tar mer stryck av det än att håvas. Ha de gott fiskevänner!!!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 014 visningar
1 gilla