Ursprungligen postat av dubbelut
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Ta upp" gäddan
Collapse
X
-
-
För att inte förstöra tråden så fortsätter vi här !!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggKöp en handske typ fishhandling glove eller ta i värsta fall en gammal läderhandske, det räddar fingrarna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PGVInvest Visa inläggOm man nu mot förmodan får en 7-10 kilos gädda så inser jag att min lilla håv inte går att använda.
Hur tar jag upp gäddan enklast? Inser att man skall hålla sig så långt från munnen som möjligt.
Skall man stoppa in näven i "gälen" och dra upp den eller??
Vill såklart göra så lite skada som möjligt.
Förr tog jag de flesta fångade gäddorna över 6 kilo med en huggkrok innanför underläppen. Att hålla på och trassla loss en massa krokar ur ett håvgarn känns inte direkt skonsamt för en gädda som ska returneras.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggKöp en handske typ fishhandling glove eller ta i värsta fall en gammal läderhandske, det räddar fingrarna.
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Om man ska ta upp en 11-12kilosgädda med gälgreppet så får man fan veta vad man sysslar med...nä.. lip-grip och ordentligt grepp under buken fungerar för mig, men dom nya gummi håvarna verkar vettiga. har dock inte hittat någon som är stor nog än.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggAnnars kan jag även rekommendera Musky Armor's "gälgreppshandskar" som numera finns att köpa i Sverige, åtminstone hos Lundgrens.
http://www.128810.webshop.eurovator....6&sub=0&page=1
Gälgreppet funkar fint för mig om man vet var krokarna sitter och ser upp så man inte får tag runt gälbågarna. Bara man tar ett bestämt tag. Inte roligt att tappa en vilt sprattlande 5-kilos med massor av trekrokar kring käften. Absolut inte bra för fisken heller. Om möjligt avkrokar jag i vattnet och ska den vägas så görs ett snabbt lyft över vattnet. Visst händer det att den sprattlar sig loss (och att vågen går i sjön) men det får man ta.
Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggAnnars kan jag även rekommendera Musky Armor's "gälgreppshandskar" som numera finns att köpa i Sverige, åtminstone hos Lundgrens.
http://www.128810.webshop.eurovator....6&sub=0&page=1
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Petey 21; "Muskie Amors" Gälgreppshandskar kan kanske vara något att komplettera båtfiskeutrustningen med för mina gäddfiskande gäster. Håller de länge, eller är det engångshandskar? Jag får väl fråga min alltid lika hjälpsamme mentor, P A Högberg hos Lundgrens Fiskredskapsfabrik på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan. Det inte han vet om jerkbaits och gäddfiskeutrustning är inte värt att veta!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
De är förresten framtagna av en välkänd amerikansk muskyguide vid namn Chad Cain, här är hans hemsida.
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 812 visningar
1 gilla