"Ta upp" gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Ta upp" gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av dubbelut Visa inlägg
    för hala p.g.a. slemskiktet. Har man problem med gälgreppet, använd då en lipgrip, men kom ihåg att stödja fisken under mag en för att eliminera skador på fisken. Håv går fetbort på fisk med ett utpräglat slemskikt som gäddan.

Vi vill väl återsätta fisken i så god kondition som möljigt...eller?
    Lägger du alldrig ner gäddan vid avkrokning??
    http://krillelundgren.blogspot.se/

Kommentera

För att inte förstöra tråden så fortsätter vi här !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Köp en handske typ fishhandling glove eller ta i värsta fall en gammal läderhandske, det räddar fingrarna.
        För att åter gå till ämnet så tycker jag detta är ett bra sätt att vara rädd om dina fingrar. Skitfiske på dig!

Kommentera

el-tejp runt knogarna funkar skitbra =)
          man lär sej efter nåra gäddor var det alltid blir punka. svart el-tejp så har man löst det. =)
          -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av PGVInvest Visa inlägg
            Om man nu mot förmodan får en 7-10 kilos gädda så inser jag att min lilla håv inte går att använda.

Hur tar jag upp gäddan enklast? Inser att man skall hålla sig så långt från munnen som möjligt.

Skall man stoppa in näven i "gälen" och dra upp den eller??

Vill såklart göra så lite skada som möjligt.
            Hej PGVInvest; En 7-kilosgädda är ett gränsfall att plocka upp med ett nackgrepp på utsidan av gälarna, detta även om gäddan blir stel som en pinne och är helt stilla när du nyper åt om gällocken. Alternativt kan du stoppa in handen under gällocket så långt bak som möjligt och lyfta gäddan försiktigt gärna med stöd av andra handen under buken. Ofta river man sig på utsidan av knogarna mot gälräfständerna och det blöder gärna så länge handen är blöt. Men, vad gör man inte för att spela lite Allan?

Förr tog jag de flesta fångade gäddorna över 6 kilo med en huggkrok innanför underläppen. Att hålla på och trassla loss en massa krokar ur ett håvgarn känns inte direkt skonsamt för en gädda som ska returneras.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Köp en handske typ fishhandling glove eller ta i värsta fall en gammal läderhandske, det räddar fingrarna.
              Annars kan jag även rekommendera Musky Armor's "gälgreppshandskar" som numera finns att köpa i Sverige, åtminstone hos Lundgrens.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Om man ska ta upp en 11-12kilosgädda med gälgreppet så får man fan veta vad man sysslar med...nä.. lip-grip och ordentligt grepp under buken fungerar för mig, men dom nya gummi håvarna verkar vettiga. har dock inte hittat någon som är stor nog än.
                www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
                  Annars kan jag även rekommendera Musky Armor's "gälgreppshandskar" som numera finns att köpa i Sverige, åtminstone hos Lundgrens.

http://www.128810.webshop.eurovator....6&sub=0&page=1
                  Eller ett par vanliga montagehandskar. De är smidiga och lätta att sätta på. Har alltid ett par med mig. Blir lite stela när de varit blöta men mjuknar snabbt. Kostar under 50-lappen på t.ex. Jula, Clasisjön eller Swedol.

Gälgreppet funkar fint för mig om man vet var krokarna sitter och ser upp så man inte får tag runt gälbågarna. Bara man tar ett bestämt tag. Inte roligt att tappa en vilt sprattlande 5-kilos med massor av trekrokar kring käften. Absolut inte bra för fisken heller. Om möjligt avkrokar jag i vattnet och ska den vägas så görs ett snabbt lyft över vattnet. Visst händer det att den sprattlar sig loss (och att vågen går i sjön) men det får man ta.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg

http://www.128810.webshop.eurovator....6&sub=0&page=1
                    Hej Petey 21; "Muskie Amors" Gälgreppshandskar kan kanske vara något att komplettera båtfiskeutrustningen med för mina gäddfiskande gäster. Håller de länge, eller är det engångshandskar? Jag får väl fråga min alltid lika hjälpsamme mentor, P A Högberg hos Lundgrens Fiskredskapsfabrik på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan. Det inte han vet om jerkbaits och gäddfiskeutrustning är inte värt att veta!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Petey 21; "Muskie Amors" Gälgreppshandskar kan kanske vara något att komplettera båtfiskeutrustningen med för mina gäddfiskande gäster. Håller de länge, eller är det engångshandskar? Jag får väl fråga min alltid lika hjälpsamme mentor, P A Högberg hos Lundgrens Fiskredskapsfabrik på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan. Det inte han vet om jerkbaits och gäddfiskeutrustning är inte värt att veta!
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand
                      Jag har haft mina handskar i ungefär ett år (inköpta direkt från USA) och de har hållit bra för mig, så de är inga engångshandskar. De är gjorda av ett mycket tunt men smidigt material (de är dock icke kroksäkra eller vattentäta, utan är tänkta att skydda händerna mot gälbågarna). PA har förmodligen testat dessa själv skulle jag kunna tänka mig, eftersom han numera säljer dem. Och folk på amerikanska muskieforum som testat dem har också varit nöjda med dem, så vi är flera stycken som rekommenderar dem. Så köp gärna några par åt dina gäster, tror att det skulle uppskattas!

De är förresten framtagna av en välkänd amerikansk muskyguide vid namn Chad Cain, här är hans hemsida.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B