UL-utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL-utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ljohan: Det här ska du testa. Daiva Black Widow 2 / 10 gr.
    Cardinal Drag master (haspel) jag tycker rullen e ok. Men spöt e j----vligt skönt . Kör på 0,12 nylon, härlig känsla när de nappar ja lovar. Grejerna har några år på nacken så dom kanske heter något annat i dag. Skitfiske på re ...
    I morgon, då ska jag nog fiska!

Kommentera

Ralf: Har själv inte fiskat med Okumas UL-rullar men med flertalet av dom större och dom var inte OK. Har däremot jämfört Okuma och Shimano (UL) i butik och det räckte...

Däremot gillar jag Ron Thompsons spön! Mitt första Matchspö (MPX 13´) samt ett lättare haspelspö (LiteCast IM7) har varit kanonbra och sköna och dom hänger fortfarande med.

Är det någon som har testat deras UL-spön?? (RT Micro)
      www.norpan.se

Kommentera

Jag har ett Berkley Stinger 6 fot 3-14 gram med en Daiwa Regal-Z 1500 C (Långt namn på en liten rulle) till detta har jag Trilene XL 0.20.

Kommentera

Originally posted by El Crapone
          håller med pexx! köp INTE okuma, gillar absolut inte deras rullar!
          Kolla testen av haspelrullar FFA nr. 2/3 2003. Shimano Stella kommer tvåa men den rullen kostar 6995! Etta och trea-femma kommer Daiwa på priser mellan 990 och 9990. Okuma metaloid MDS 30 kommer sexa. Kostar 799:-. FFA:s kommentar:

"Top of the line är Okuma Metaloid som inte liknar någon tidigare skådad rulle."
          "Metaloidrullarna är verkligen bra och till ett mycket bra pris."

Tror att det mycket är en smaksak. Klart verkar dock vara att Okuma inte är dåliga rullar över lag. Tvärtom tycks det finnas riktig bra Okuma-rullar. Har precis köpt en Metaloid MDS 15. Ska hårdtesta den nästa vecka. Återkommer med bedömning.

Har två Okuma-rullar sedan tidigare. En ul-rulle som jag med spö och lina köpte för 300:-. Den dög för två dagars fiske, sedan gick linan in under spolen och trasslade in sig. Tog mig en timme att reda ut. Ren skit, skulle jag säga. Den andra är en stor Toledo, tror jag den heter. Funkar bra hittills.
          MVH

JD

Kommentera

Kan nog inte hålla med om att okuma skulle vara skit. Men förr var Okumas rullar vad jag tycker ren skit men med åren s¨har rullarna utvecklas till det bättre ja menar jag skulle nog välja en "fin" Okuma UL rulle framför Sedonan som inte vad jag vet har Direktstopp. Polaren köpte nämnligen en sådan rulle och jag måste säga jag vart inte särkskilt imponerad........ neh en Okuma ger mycket för pengarna idag skulle jag nog säga.. jag tror dom har fått en stämpel över sig eftersom dom förr ansågs som "Budget" grejer. Men idag faktist blivit bra mycket bättre. Det e klart köper man en rulle för 300 spänn så får man juh förstå att det bara e skit, men lägger man ner runt 700-1000 på en okuma rulle så har man nog en väldigt fin rulle som lett matchar shimanos rullar i den prisklassen....
            Senast ändrad av Joel; 2003-06-10, 07:24.
            "varför har man broms på rullen" (c)
            En fiske kompis =)....

Kommentera

Originally posted by Joel
              Kan nog inte hålla med om att okuma skulle vara skit. Men förr var Okumas rullar vad jag tycker ren skit men med åren s¨har rullarna utvecklas till det bättre ja menar jag skulle nog välja en "fin" Okuma UL rulle framför Sedonan som inte vad jag vet har Direktstopp. Polaren köpte nämnligen en sådan rulle och jag måste säga jag vart inte särkskilt imponerad........ neh en Okuma ger mycket för pengarna idag skulle jag nog säga.. jag tror dom har fått en stämpel över sig eftersom dom förr ansågs som "Budget" grejer. Men idag faktist blivit bra mycket bättre. Det e klart köper man en rulle för 300 spänn så får man juh förstå att det bara e skit, men lägger man ner runt 700-1000 på en okuma rulle så har man nog en väldigt fin rulle som lett matchar shimanos rullar i den prisklassen....
              Sedonan har direktstopp, jag har en själv...

Kommentera

nja inte i storlek 500 va .... lr hans kanske är nån äldre model

JAG KAN HA FEL =) ..........
                "varför har man broms på rullen" (c)
                En fiske kompis =)....

Kommentera

ABU har ett billigt UL-set för 4-500 kr. Men om det är bra vet jag inte. Själv funderar jag på att köpa ett UL set, har bara lite grövre spön. Just nu använder jag en gammal fin ABU Cardinal 40 till det lättare fisket, tycker att det är kul med gamla saker. (Jag har tyvärr inte hunnit testa rullen, har precis fått den!)

Kommentera

Ett råd för nybörjare som ska köpa sitt första UL. Undvik de kompletta set som säljs för 299:- även av seriösa handlare. Rullen (ja, ja, okuma) har ofta en utväxling på 3,8:1. Man får veva som en galning för att få spinnaren att röra sig.

Jag och döttrarna samlade ihop alla UL jag hade och skulle ta några borrar på grundet. Äldsta fick bottennapp hela tiden. De bytte spö och då fick dotter två bottennappen. Då insåg vi skillnaden mellan 3,8:1 och 5,0:1. Man lär så länga man har lever.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Originally posted by Ralf
                      Ett råd för nybörjare som ska köpa sitt första UL. Undvik de kompletta set som säljs för 299:- även av seriösa handlare. Rullen (ja, ja, okuma) har ofta en utväxling på 3,8:1. Man får veva som en galning för att få spinnaren att röra sig.

Jag och döttrarna samlade ihop alla UL jag hade och skulle ta några borrar på grundet. Äldsta fick bottennapp hela tiden. De bytte spö och då fick dotter två bottennappen. Då insåg vi skillnaden mellan 3,8:1 och 5,0:1. Man lär så länga man har lever.
                      Det var den rullen jag pratade om ovan. =)
                      MVH

JD

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 911 visningar
                      1 gilla