Massor av fisk i djuphåla. Hur nå dit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Massor av fisk i djuphåla. Hur nå dit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Massor av fisk i djuphåla. Hur nå dit?

Har i dag varit ut med söner o svärson och dragit gädda. Riktigt fint fiske med massor av hugg och flera i båten. Alla återstattes naturligtvis.

Det blev dock inga stora, dem såg man bara på ekolodet.

Vi fiskade i en ganska hårt störmmande åmynning. de flesta tog när vi driftade mellan 50 o 100 m från mynningen, men de låg under två kilo allihop. De största vi fick upp togs i virvlarna precis i kanten av den djuphåla som under året bildats i själva åmynningen.
    I hålan som är mellan 6 o 7 m djup och 12-15 m lång stod det massor av grov fisk såg vi på lodet men vi fick INGA hugg alls där. Vi kom helt enkelt inte ner med betena till botten. Hålans sluttar i långsamt i strömriktningen från 3 m. I bakkant är den brantare och de flesta fiskarna stod just mellan 3 -5 m från bakrekanten.

Hur ska vi bära oss åt?

Jag har suttit hemma o knutit ett glidandebottentackel tänkt för ett större päronsänke. Ca 1,2 m långt. Tänkte prova med shadar utan huvud. Tänkte ankra i framkant på hålan och sedan kasta förbi och jigga hem shaden utefter botten med hjälp av päronsänket.

Alternativ är jigg med rejält tunga huvud. Känns lite b för jag gissar att det blir svårt att känna huggen.

Har ni någon aning om man kan sätta ett glidsänke på linan framför exempelvis en wobbler av ngt slag? (har ihåliga spoilsänken)

Andra idéer mottages tacksamt.

CUÅLFOLKS!

Uttern_
    Senast ändrad av Uttern_; 2007-04-08, 20:02.
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
    Har i dag varit ut med söner o svärson och dragit gädda. Riktigt fint fiske med massor av hugg och flera i båten. Alla återstattes naturligtvis.

Det blev dock inga stora, dem såg man bara på ekolodet.

Vi fiskade i en ganska hårt störmmande åmynning. de flesta tog när vi driftade mellan 50 o 100 m från mynningen, men de låg under två kilo allihop. De största vi fick upp togs i virvlarna precis i kanten av den djuphåla som under året bildats i själva åmynningen.
    I hålan som är mellan 6 o 7 m djup och 12-15 m lång stod det massor av grov fisk såg vi på lodet men vi fick INGA hugg alls där. Vi kom helt enkelt inte ner med betena till botten. Hålans sluttar i långsamt i strömriktningen från 3 m. I bakkant är den brantare och de flesta fiskarna stod just mellan 3 -5 m från bakrekanten.

Hur ska vi bära oss åt?

Jag har suttit hemma o knutit ett glidandebottentackel tänkt för ett större päronsänke. Ca 1,2 m långt. Tänkte prova med shadar utan huvud. Tänkte ankra i framkant på hålan och sedan kasta förbi och jigga hem shaden utefter botten med hjälp av päronsänket.

Alternativ är jigg med rejält tunga huvud. Känns lite b för jag gissar att det blir svårt att känna huggen.

Har ni någon aning om man kan sätta ett glidsänke på linan framför exempelvis en wobbler av ngt slag? (har ihåliga spoilsänken)

Andra idéer mottages tacksamt.

CUÅLFOLKS!

Uttern_
    Jag skulle gissa att det du såg på ekolodet är undervattens strömar. Vad har du för ekolod? Och hur var det instält? Var fisk id på eller av?

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Vad tror du om att istället för jiggarna använda ett tungt sänke och en djupgående wobbler som får backa ner den i gropen. Min tanke är att du ska låta wobblern komma sakta vinglande längs bottnen mot fisken som om betet inte längre orkade kämpa mot strömmen. Det kanske även går att göra så med en shadjig men risken för bottennapp kan öka,
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Jag skulle gissa att det du såg på ekolodet är undervattens strömar. Vad har du för ekolod? Och hur var det instält? Var fisk id på eller av?
        Fiskid på
        Hummingbird 625
        Turbulent vatten syntes på flera ställen som ett gytter ibland var det fiskekon i dessa "moln" ibland var de inte i molnen. Så jag är ganska övertygad om att flera av ekona var verkliga fiskar.

Uttern_
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Vad tror du om att istället för jiggarna använda ett tungt sänke och en djupgående wobbler som får backa ner den i gropen. Min tanke är att du ska låta wobblern komma sakta vinglande längs bottnen mot fisken som om betet inte längre orkade kämpa mot strömmen. Det kanske även går att göra så med en shadjig men risken för bottennapp kan öka,
          Bra tanke. JAg var mer orolig för att sätta en wobbler där med tanke på bottennappsrisken.
          Den skulle väl sträva ner i botten. Kanske med längre tafs 2m?

Uttern_
          Den gamle och navet
          (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Varför inte pröva att meta med exempelvis mört?

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
              Varför inte pröva att meta med exempelvis mört?
              Tanken har funnits från o till. Men jag har inte tid att meta mört innan.... *ler*

Skämt o sido. Hur skulle ett sådant tackel se ut? Det måste ju bli bottenmete pga strömmen.

Uttern_
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Jag vet vad du menar, segt att jaga småfisk.Och ibland kan det ju vara svårt.
                Men om jag förstår det rätt har du 6 barn? Starkt jobbat, jag har ett på 5 månader och undrar så smått om jag någonsin landar en fisk igen!
                Fem kronor mörten gör nog susen, om barnen kan fiska själva dvs. Angående tackel finns det säkert folk kan det bättre än mig och har skisser å sånt. Pröva att starta ett nytt ämne där du söker gäddmete tackel.

Annars är ju regeln " så enkelt som möjligt" bra att ha i åtanke. Flöte, sänke krok(ar) och bete. Allt rejält mycket större än när du metar borre.
                Eller ett paternoster med tygnden i botten och en meter upp eller så har du ett trevägslekande med en tafs på, där sätter du krok och fisk. Är det strömt kan du ju driva med det på botten.

simma lugnt

Kommentera

Nu när jag läser din fråga igen ser jag att du var ute med bla svärson. Då kanske inte fem kronor mörten funkar på dina barn. Jag vet att man kan köpa mört i många fiskeaffärer, kan vara värt några kronor att slippa betesfiskångesten.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                    Nu när jag läser din fråga igen ser jag att du var ute med bla svärson. Då kanske inte fem kronor mörten funkar på dina barn. Jag vet att man kan köpa mört i många fiskeaffärer, kan vara värt några kronor att slippa betesfiskångesten.
                    Fundrar på om en mörtstuga skulle göra susen. Vad ska jag mäska med i s f.
                    Det är ganska gott om mört runt rampen där vi sätter i vår båt. Tänkte lägga mörtstugan i kanten av vassen, det borde funka.

Gammlat bröd, majs eller vad ska man ha för mäsk. Ska mäsken ligga i en behållare innuti eller? Skulle ju kunna ha någon gammal glassburk med hål i för att låta mäsken sippra ut lite i taget.

Var får jag tag i en billig o bra mörtstuga?

Hur funkar kastnät? Skulle ju kunna mäska och kasta nät efter ett tag...

CUÅLFOLKS

Uttern_
                    Den gamle och navet
                    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar