Jiggfiske av abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske av abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiske av abborre

Ni som inte använder tafs när ni jiggar? Navänder ni lekande eller knyter ni linan direkt i jiggen? Hur klarar sig i så fall linan?

Jag kör fn med 0.10 dynacable på abborrspöet och undrar hur mycket tafs, lekande etc kommer att påverka fisket.

Dynacable, har jag för mig inte pallar en gäddkäft så bra (men jag kan blanda ihop oilka namn, men är inte det envanlig kevlar lina?) Jag kör med ett litet enkelt beteslås utan lekande. 5kg´s cannelle supratress som tafs (finns på grossisten FlyFisherman 08-58036751 eller en hökare nära dig). tafsen brukar jag ha ca 30cm lång, jag vill att den skall kunna snurra et varv run skallen på en gädda utan att linan skavs av mot gälbågarna.
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

kör med 0.13 PP och beteslås, proleader om det är större risk för gädda...

Kommentera

Allvarligt, 0,10. Körde ett par turer med 0,10 FL, pallade inte ett skit i nötning eller bottennapp. Vilket gjorde att den kasserades för gott och nu är det 0,12 som gäller.

Vid jiggning är lekandet onödigt, jiggen tvinnar ju inte linan, dessutom tvinnar sig inte kevlarlinor märkbart. Jag är lat och kör därför endast med beteslås utan lekande för att slippa knyta.

Foppa, det är väl "alltid" risk för gädda :-) En smidig tafs ger oxå en extra nöttålig ände vid elak sten, mussel osv. bottnar

Kommentera

Har nog aldrig användt jiggar
          Allt går med de Tre V:na, Våld, Vilja och Vaselin.

Kommentera

Matrim Cauthon; då har du missat nått!
            P-U, klart, men jag får för mig att tafsen skrämmer en del borre... ovh jag fiskar nästan alltid över dybotten ändå...

Kommentera

finns så många Jiggar o färger ju, blir ju helt förlorad när man ska köpa nån, så till slut blir det inget
              Allt går med de Tre V:na, Våld, Vilja och Vaselin.

Kommentera

Foppa, jag var oxå skeptisk i början på tafsens förstörande osv. Jag körde mest utan och polarn med 0,40 nylon. Han fick oftast mer fisk än mig. Irriterande för han körde ju med stelt krafs framför.... Jag testade då med Cannells tafsmaterial och nu fiskar jag oftast abborre med större framgång än honom. Med tunn mjuk tafs är skillnaden hårfin, mest psykiskt tror jag......smaken är som baken iofs......alla sätt é bra utom de dåliga!

Kommentera

Tappade helt flytet när jag började använda tafsar vid abborrefisket! Kan bero på att jag gillar microfisket med brutalt små jiggar... Har inte fått flätlinorna att fungera i det här fisket så jag kör med nylonlina trots att känslan är sämre...
                  www.norpan.se

Kommentera

Originally posted by Pexx
                    Tappade helt flytet när jag började använda tafsar vid abborrefisket! Kan bero på att jag gillar microfisket med brutalt små jiggar... Har inte fått flätlinorna att fungera i det här fisket så jag kör med nylonlina trots att känslan är sämre...
                    Jag körde förr med FL och prova en massa andra tunna flätlinor just för det lätta fisket.

Men jag tycker också att nylon i 0,18 är det ultimata just för abborrfiske... Berkleys Trilene SensiThin är kanon skön... Har nog skrivit det förr men det tål upprepas.
                    Senast ändrad av Stizo; 2003-06-05, 22:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B