Allämna tips hur man kaster med Multirullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allämna tips hur man kaster med Multirullar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Rogergun Visa inlägg
    Tack som fan Colibri, det var den mest pedagogiska förklaringen jag sett på youtube, blir bookmark på den ! Hehe det ska Norrmän till !

    Frågan bara vad som är Sweetspot med magnetbromsen när man är pro. 80,50 30 % ? Jag själv tycker ju så här i teorin, om man har magnetbroms på vi säger 70% (hittar bara på nu ) och då får man nästan ingen problem men kastar 3 meter kortare. Då är 70% på Magnetbroms the ultimata enligt mig om ni förstår mitt rensonemang

    Ochså så har ju min 3 rulle ambassadör 6501cs pro rocket 1 ratt till, är det bara en till spolbroms från andra hållet ?
    att du har en rätt till på höger är väl för centrering av spolen på rocketen ?
    om kasten liknar en åttaårings precision släpper du spolen på chans utan att rikta mot målet ?för du frikopplar och låser spolen med tummen vid kast ? Sett folk med dålig precision som andvändt frikopplingen som avtryckare så man vet aldrig och även folk som vevar haspel med rullen uppåt
    rundgavlarna är lite stabilare i kasten än revo beasten -har revon lite mer bromsad än dom andra 300 lågprofilarna jag har men det är nog en smaksak hade en del skatbon delux i början med lite glapp så den är precis glappfri med hälften av vikterna aktiverade

    Kommentera


    • #12

      Multirulle med centrifugalbroms, typ cs rocket 6500 (två rattar) och 5601 jerk (en ratt) ställs ju in lite olika eftersom den ena bara har en ratt. I rocketens fall ska du centrera spolen mha båda rattarna, i jerken bara med den ena. Enligt abus instruktioner är den mekaniska bromsen rätt inställd när betet sakta dinglar ner, men enligt mig och många andra så är det alldeles för hårt ställt. Det ska glappa väldigt lite i sidled när man med tummen ruckar på spolen. Den mekaniska bromsen bromsar spolen konstant under kastet, ungefär samma verkan som att åka bil med handbromsen åtdragen, och det vill man ju undvika. Är man ny med centrifugalbromsad rulle skulle jag börja med att aktivera 6 centrifugalvikter, och sedan i nedtrappande schema 4, därefter 3 jämnt fördelade och slutligen landa på två vikter när man känner sig bekväm och lärt sig att bromsa linresning med tummen.

      Sedan är det ju som som så att 6500cs pro rocket och i viss mån även 5601 jerk gör sig bäst med tyngre beten, jag har haft trimmade varianter av båda och förväntningarna för drag i det lägre viktspannet (40 gram och neråt) är lågt ställda om det inte är en kompakt blyvikt som ska kastas iväg.

      Kommentera


      • #13
        Såhär ställer jag in nya rullar.

        1. Max på centrifugal och magnetbroms och spolbroms så betet dalar sakta ner.
        2. Gör ett lugnt svepande kast och se vad som händer. Skatbo = mer spolbroms, inget skatbo = successivt hårdare kast (borde inte gå att få skatbo här). Bromsa med tummen när betet landar i vattnet.
        3. Dra successivt ner spolbroms till dess att spolen precis inte glappar i sidled samtidigt som du gör om steg 2.
        4. Minska centrifugal och/eller magnetbroms i små steg medan du gör om steg 2 fast med kastbromsarna denna gång.
        5. När du hittar en inställning som funkar för kasten, börja successivt bromsa med tummen mindre och mindre vid nedslag. Går det inte att sluta bromsa med tummen vid nedslag, öka spolbroms väldigt försiktigt till dess att det går att kasta helt utan tumme i slutet utan att det blir skatbo (jag använder tummen oavsett men skönt att veta att det inte blir kaos om man missar).
        6. Testa att kasta i hård motvind med dina inställningar. Får du skatbo då, öka kastbromsen i väldigt små steg tills det slutar.

        Nu är du klar. Efter att du ställt in några rullar så går ovan på några få minuter per rulle. Jag rör aldrig mina rullar under dagarna (set and forget) utom för väldigt lätta drag för abborre och kastar lika långt som polarna och i princip lika som haspel. Nämnas bör att jag för gädda fiskar drag mellan 35-190 g.

        Det är stor skillnad mellan rullar. Lexa 300 = magnetbroms 3,5/10, beast x = något snäpp under max magnetbroms. Jag kör aldrig spolbroms då det inte behövts på någon rulle.

        Ovan funkar på ambassadeur (Cs rocket, C3 osv) och lågprofil (beast x, lexa 300, tatula 100, okuma citrix 364) osv.
        Senast ändrad av havreboll; 2024-10-20, 07:32.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 743 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B
         
        Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
        40 svar
        3 308 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 672 svar
        362 597 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art
         
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
        67 svar
        14 050 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
        786 svar
        67 096 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg Herrlin
        av Herrlin
         
        Arbetar...
        X