Allämna tips hur man kaster med Multirullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allämna tips hur man kaster med Multirullar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Allämna tips hur man kaster med Multirullar.

    Hej alla glada fiskare. Jo det så så att jag skulle behöva lite mer konkreta tips på hur man ställer in Multirullarna. Jag har läst en hel del och folk säger ofta att man får ¨testa¨ sig fram vilket jag gjort till förbannelse så sådana tips UNDANBEDES. Jag vill ha konkreta tips på hur ni ställer in bromsarna på era multirullar för att lyckas. Det enda jag vet är hur man ställer in spolbromsen så att betet sakta åker neråt vid frikoppling. Sen tar min kunskap slut.

    Antingen får jag mindre skatbo som jag kan få upp ganska lätt eller så flyger betet kort avstånd och ofta draget åt sidan från kastinjen.

    Kan tilläga att jag har fiskat med haspel sen jag var 10 år ( 30 nu ) och är en riktig prick kanon med haspel, så dålig på att kasta är jag inte.

    Jag har en ambassadör 6501CS Pro Rocket ( vilket har en ratt till ) och en 5601 Jerk, och en Revo x lågprofil rulle.

    Det borde finnas tusentals personer som kan svara på dessa basic frågor

    Tacksam för svar


  • #2
    Ambassadeurer brukar vara väldigt snällkastade, hur många centrifugalbromsar har du aktiverade? Vad kastar du för beten och med vilka spön?

    Kommentera


    • #3
      Ofta kastar man ganska snärtigt med haspel. Multi fungerar bättre med lite mjukare, mer svepande kast.

      Och kolla så att du inte fått olja eller fett på bromsvikterna och bromsbanan. Det sätter centrifugalbromsen ur spel.

      Kommentera


      • #4
        Jag kastar rätt betes vikter till dom spöna jag har till dom 3 olika rullarna. Om nu måste veta så är det allt från 12-100g beten med tillhörande spön. Men jag är mer ute efter någon grund inställning som är hyfsat bra. Som sagt nu blir ju kasten båda korta och drar snett åt sidan ( atllså inte precision och finess ) som mulitirullar ska vara kända för.

        Det måste ju finnas någon sorts ¨lathund¨ jag kan ju inte bara stå och testa oändliga mängder kombinationer som jag redan gjort lång tid allaredan. + allt youtubande som brukar funka med det mesta men inte med detta.

        Rullarna är ju nya så borde inte vara oljor och fett på fel ställen på alla 3 tycker jag.

        Alltså just nu är kasten ungefär lika bra som en 8 åringen som aldrig har fiskat...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Rogergun Visa inlägg
          Jag kastar rätt betes vikter till dom spöna jag har till dom 3 olika rullarna. Om nu måste veta så är det allt från 12-100g beten med tillhörande spön. Men jag är mer ute efter någon grund inställning som är hyfsat bra. Som sagt nu blir ju kasten båda korta och drar snett åt sidan ( atllså inte precision och finess ) som mulitirullar ska vara kända för.

          Det måste ju finnas någon sorts ¨lathund¨ jag kan ju inte bara stå och testa oändliga mängder kombinationer som jag redan gjort lång tid allaredan. + allt youtubande som brukar funka med det mesta men inte med detta.

          Rullarna är ju nya så borde inte vara oljor och fett på fel ställen på alla 3 tycker jag.

          Alltså just nu är kasten ungefär lika bra som en 8 åringen som aldrig har fiskat...
          Lätta på spolbromsen och öka centrifugal- eller magnetbroms och minska den allteftersom kastandet går bättre. Att betet drar snett brukar vara ett tecken på att det inte kan dra ut lina, antingen för att linan är för grov för betet eller så är spolen för hårt bromsad. Jag ställer spolbromsen så att spolen precis slutar glappa i sidled, sedan får de andra systemen sköta resten.
          Multirullar är rätt kinkiga med att spöt laddar som det ska, gör det inte det brukar problemen komma som ett brev på posten. Särskilt med lättare vikter.
          Det kan vara kinkigt med vad man kastar för bete också, det är enorm skillnad på en buzzer eller ett spinnerbait och en kastkanon som t.ex. en Westin swim.

          Skatbon är oftast ett tecken på att du snärtar iväg betet, kasta mer svepande tills du får ordning på grejerna.

          Om du måste veta..

          Kommentera


          • #6
            Kan være verdt en kikk;
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Tack som fan Colibri, det var den mest pedagogiska förklaringen jag sett på youtube, blir bookmark på den ! Hehe det ska Norrmän till !

              Frågan bara vad som är Sweetspot med magnetbromsen när man är pro. 80,50 30 % ? Jag själv tycker ju så här i teorin, om man har magnetbroms på vi säger 70% (hittar bara på nu ) och då får man nästan ingen problem men kastar 3 meter kortare. Då är 70% på Magnetbroms the ultimata enligt mig om ni förstår mitt rensonemang

              Ochså så har ju min 3 rulle ambassadör 6501cs pro rocket 1 ratt till, är det bara en till spolbroms från andra hållet ?

              Kommentera


              • #8
                Tänkte föreslå en video men Colibri hann före. En bra video anser jag är att föredra framför text. Lär det basala med den och sen kan du laborera med centrifugalbroms/magnetisk broms och mekanisk broms allt eftersom, det går inte att läsa sig till (i mångt individuell) erfarenhet. Skitfiske!
                Senast ändrad av anteman; Idag, 17:33.

                Kommentera


                • #9
                  Hej!

                  Brukar ställa spolbromsen på mina multirullar så att den precis slutar glappa i sidleds, magnetbromsen beror på bete och vind men jag kör oftast någonstans mellan 0 och 4.
                  Får jag trassel i början av kastet så drar jag åt spolbromsen lite och får jag trassel i slutet av kastet så drar jag åt magnetbromsen lite, har bara centrifugal på revo beasten och den lämnar jag på 50%.

                  Kommentera


                  • #10
                    Takk. Det er alltid hyggelig når skribleriene og videoene faktisk gir mening for noen.

                    Jeg liker stenger med utpreget toppaksjon til lett fiske, ulempen med det er at det ofte blir overrotasjon (senen reiser seg) omtrent 3/4 ut i kastet når betets hastighet reduseres raskere enn spolen bremses. Jeg bruker nesten alltid ganske mye magnetbrems på abbor/ ørret og annet lett fiske på grunn av dette. Ofte 70%-ish. Ja, jeg kan nok «fintune» kasteteknikken der og dermed redusere magnetbremsen. Men jeg blir ofte litt for ivrig….

                    På tyngre stenger foretrekker jeg en litt dypere aksjon, rundt 1\2-ish. Det gir et mye roligere/ lugnere kast med mindre risiko for overrotasjon, og jeg dropper magnetbremsen til 30%-ish.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 741 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 307 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 672 svar
                    362 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    67 svar
                    14 041 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    779 svar
                    66 807 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Bernie K  
                    Arbetar...
                    X