Värk vid spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värk vid spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värk vid spinnfiske

Har de senaste två åren tyvärr fått mer och mer ont i ryggen när jag spinnfiskar. Ibland pallar jag inte mer än 30 min, sen måste jag sätta mig ner och vila. Svårt att beskriva smärtan men jag skulle nog beskriva det som att det blir spänningar i rygg och axlar till den punkt att det gör ont att fortsätta. Försöker tänka på att slappna av, att stå på gräs och ej sten om det är möjligt och jag har ganska vettiga skor men det är detsamma i princip varje fiskepass. Blir därför i princip bara mete numera. Är det någon som känner igen sig och har hittat någon åtgärd som fungerat? Har läst en del om detta och vissa föreslår ryggövningar medans andra påstår att det inte fungerar alls då det är andra orsaker som ligger bakom. Kan väl tillägga att jag lagt på mig en del kilon de senaste åren, men att döma av andra med samma hobby så är jag inte ensam om kärlekshandtagen och det verkar för de flesta inte vara något problem. Tankar?

Börja gymma! De kommer gynna ditt liv, ditt fiske, ja i princip allting o nästan garanterat fixa ryggen!
    mvh

Kommentera

Boka en tid med en sjukgymnast och få ett skräddarsytt träningsprogram för Dina problem, visa hur Du rör Dig vid kastandet så Hen ser vilka muskler som jobbar och så kör det under vintern så lär Du vara besvärsfri till vårfisket.

En annan sak som kan göra nytta är att byta till lättare grejor, jag skalade ner till lättare utrustning i kombo med träning och besvären är borta.

Kommentera

Jag har ryggproblem och löste det med sjukgymnastik.
        Jag hade en djävulsk tur att jag började med rätt sjukgymnastik i sista stund så att mina problem inte blev permanenta. När det var som värst var jag sängliggandes större delen av dagen.
        Idag kan jag fiska heldagar och gå runt sjöar genom skogen. Får lite känningar ibland men det blir aldrig kaos.
        Ta hand om ryggen för utan den så kan man inte leva!

Och börja gå ner i vikt seriöst, fetma leder alltid till sjukdomar, smärta och en för tidig död. Ingen kommer undan.

Kommentera

Gym och sjukgymnast är bra tips. Träning är som oftast bra både för kropp och hjärta.
          Du kan ju dock prova kiropraktor annars. Fungerade ypperligt för min nack och ryggsmärta.
          Hade liknande problem själv men är hyffsat vältränad men fick ont i nedre ryggen efter jag sprungit omkring med luftpaket för länge i jobbet och inget hjälpte förens jag gick till kiropraktorn.

Kommentera

Tack för bra tips. Någon form av träning måste nog till, oavsett fisket. Känns som att den stora boven är att jag spänner mig på något sätt, men det kan ju vara en följd av annat och jag upplevde det ju inte innan när jag var yngre och mindre plufsig. Bara att bita i det sura äpplet tror jag och börja träna! Sjukgymnast är nog inte heller så dumt, för att se exakt vad som påverkas och varför.

Kommentera

Har erfarenhet av detta och min rekommendation är: ingen tight livrem,inga tighta byxor.boxerkalsonger som bara nätt och jämt sitter uppe. Tre storlekar över normalt typ. Samt inte stå för länge i samma ställning utan lite gympa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 806 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B