Byta lina på haspelrulle!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta lina på haspelrulle!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta lina på haspelrulle!!!

Godkväll!
    Jag har en stilla undran om någon kan komma med lite tankegångar om lämpliga sätt att byta lina mellan haspelrullar. Till saken är den att på en av mina haspelrullar har jag spolat på nylonlina men skulle nu behöva spola över denna nylonlina till en annan haspelrulle. För att minimera lintvinning, hur bör jag gå till väga?

Jag hade vevat över linan bara.
    Har inte upplevt några problem med att spola av och på linor. Men eftersom det är nylon då kan det vara endel linminne, men ge det lite tid så släpper det när du fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Jag hade vevat över linan bara.
      Har inte upplevt några problem med att spola av och på linor. Men eftersom det är nylon då kan det vara endel linminne, men ge det lite tid så släpper det när du fiskar

Ok, så bara veva på och nyttja lite broms från andra rullen för att spänna upp linan fungerar? Minfråga kommer av att jag var noga med att då jag spolade på linan så skulle den haspla av spolen för att som sagt minska lintvinning. Detbson även fick mig att fundera är att i butik så så spolas ju linan på haspelspolen rakt från bulkspolen och det blir ju bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

Ok, så bara veva på och nyttja lite broms från andra rullen för att spänna upp linan fungerar? Minfråga kommer av att jag var noga med att då jag spolade på linan så skulle den haspla av spolen för att som sagt minska lintvinning. Detbson även fick mig att fundera är att i butik så så spolas ju linan på haspelspolen rakt från bulkspolen och det blir ju bra.
        Ser inte att det kommer göra någon skillnad att haspla på en lina, blir bara första gången den hasplas på men så fort man börjar fiska då kommer den rakt in & tvinnas & snurras åt alla möjliga håll beroende på vad man använder för beten & lekanden.

Om jag märker att linan börjar tvinna sig mkt då släpper jag ut linan efter båten utan bete & kör en bit det får linan tvinna ur sig.
        Kan inte komma ihåg när jag gjorde det sist.

Använder en line spooler som jag köpte på nätet för typ 50kr, dom funkar mkt bra när man ska spola på en ny lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 777 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B