Hej! Har ett problem med att linan eller ev knuten går upp vid utkast. Var ute igår och fiskade och drog en gädda på runt 4kg och en borre på ca kilot sedan helt plötsligt gick linan av när jag skulle kasta ett spinnerbait på 21g så knöt på en ny tafs med palomaknut eller vad den heter och fick en liten borre och sedan efter några kast så hände samma sak igen. Detta har hänt typ 2 gånger tidigare och är extremt störande. Kör med spiderwire stealth 0,11mm och alla spöringar är fina
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lina går av vid utkast
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Volvo5555 Visa inläggHej! Har ett problem med att linan eller ev knuten går upp vid utkast. Var ute igår och fiskade och drog en gädda på runt 4kg och en borre på ca kilot sedan helt plötsligt gick linan av när jag skulle kasta ett spinnerbait på 21g så knöt på en ny tafs med palomaknut eller vad den heter och fick en liten borre och sedan efter några kast så hände samma sak igen. Detta har hänt typ 2 gånger tidigare och är extremt störande. Kör med spiderwire stealth 0,11mm och alla spöringar är fina
Du har troligen genom åren fått några mindre skrapskador på insidan av rullens revspridare.
Kontrollera detta genom att dra linan fram och tillbaka under press genom revspridaren. Går linan då av bör du köpa en ny revspridare till rullen..
Mvh Old Firehand Leif Engström
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Volvo 5555:
Du har troligen genom åren fått några mindre skrapskador på insidan av rullens revspridare.
Kontrollera detta genom att dra linan fram och tillbaka under press genom revspridaren. Går linan då av bör du köpa en ny revspridare till rullen..
Mvh Old Firehand Leif Engström
Kommentera
-
-
-
Förutsätter att gäddan inte skadade linan i ditt exempel. Du har fått några tips, fäller du med veven så kolla även bygeln. Kan vara linan som är felaktig fast min SW 0,11 håller in på typ tredje säsongen men då går jag runt på flera andra rullar, men pröva att byt spö om det gör ngn skillnad och provkasta med nån billig vikt
En palomar borde man slå rätt men provdra knuten ordentligt och färga ev linan nån meter med tuschpenna närmast knuten för att lokalisera om brottet återkommande sker där eller längre upp. Sker brottet säg 2-4 dm från spötoppen så kan man misstänka toppöglan.Senast ändrad av anteman; 2023-09-19, 21:47.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDu har fått några tips, fäller du med veven så kolla även bygeln. Kan vara linan som är felaktig fast min SW har håller in på typ tredje säsongen men då går jag runt på flera andra rullar, men pröva att byt spö om det gör ngn skillnad och provkasta med nån billig vikt
En palomar borde man slå rätt men provdra knuten ordentligt och färga ev linan nån meter med tuschpenna närmast knuten för att lokalisera om brottet återkommande sker där eller längre upp. Sker brottet säg 2-3 dm från spötoppen så kan man misstänka toppöglan.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 852 visningar
1 gilla