Fiskevett på sjön/land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevett på sjön/land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskevett på sjön/land

Tjoho!

Har köpt ett årskort i kommunens största sjö och fiskar dagligen på lite olika platser nu under semestern. Har inte tillgång till båt så står på lite olika platser på land som ser intressanta ut.

Har märkt ett fenomen som jag även har haft erfarenhet av när jag fiskar på kusten. Det är att folk som är ute på sjön med båt gärna lägger sig precis framför där jag står och fiskar. Nu är ju sjön för alla men det måste väl finnas någon "fiskekod" eller "fiskevett" att man kanske inte ska lägga dragg precis framför där någon annan står och fiskar?

I början så flyttade jag mig för ville inte förlora draget och om det skulle fastna i deras utrustning, men nu står jag kvar och tänker att dom får flytta sig om dom tycker jag kastar för tätt in på. Det kan ta 20 minuter att gå för att komma fram till olika platser vid sjön.

Gör jag fel? Eller är det dom som kommer med båt som gör fel? Har ni varit med om något liknande? Isåfall står ni på er eller går ni där i från? Det är väldigt begränsat med platser att kasta från land och det kan vara en bra bit att promenera dit.

Jag försöker alltid hälsa och vinka till folk på sjön men det kan ibland vara svårt att kommunicera pga oljud/vind osv. Är social och pratar alltid med folk jag ser ute som fiskar för att kolla lite rapporter osv.

​​​​​​
    Hur gör ni?

Jag har varit med om en del korkade och störande farkoster på vattnet. Men jag är rätt säker på att dom ska visa dig hänsyn i det här fallet.

Kommentera

Ursprungligen postat av PerchPelle Visa inlägg
      Tjoho!

Har köpt ett årskort i kommunens största sjö och fiskar dagligen på lite olika platser nu under semestern. Har inte tillgång till båt så står på lite olika platser på land som ser intressanta ut.

Har märkt ett fenomen som jag även har haft erfarenhet av när jag fiskar på kusten. Det är att folk som är ute på sjön med båt gärna lägger sig precis framför där jag står och fiskar. Nu är ju sjön för alla men det måste väl finnas någon "fiskekod" eller "fiskevett" att man kanske inte ska lägga dragg precis framför där någon annan står och fiskar?

I början så flyttade jag mig för ville inte förlora draget och om det skulle fastna i deras utrustning, men nu står jag kvar och tänker att dom får flytta sig om dom tycker jag kastar för tätt in på. Det kan ta 20 minuter att gå för att komma fram till olika platser vid sjön.

Gör jag fel? Eller är det dom som kommer med båt som gör fel? Har ni varit med om något liknande? Isåfall står ni på er eller går ni där i från? Det är väldigt begränsat med platser att kasta från land och det kan vara en bra bit att promenera dit.

Jag försöker alltid hälsa och vinka till folk på sjön men det kan ibland vara svårt att kommunicera pga oljud/vind osv. Är social och pratar alltid med folk jag ser ute som fiskar för att kolla lite rapporter osv.

​​​​​​
      Hur gör ni?
      När det gäller fiskeplatser så är det först till kvarn som gäller. Jag har flera gånger varit med om att folk har trollat förbi inom en kastlängds avstånd när man står ankrad på en kant eller grynna. När jag fiskar gädda så hoppas jag nästan att våra grejer ska kroka i varandra, den dragkampen kommer de förmodligen inte att vinna.
      Men det finns såklart spinnfiskefolk som inte är mycket bättre och ska lägga sig precis utanför en kastlängd bort. Men dessa brukar flytta på sig efter att drygt 200 gram gummi slagit ned några meter ifrån båten ett par gånger.

Givetvis så handlar det om ömsesidig respekt, är en fiskeplats upptagen så hejar jag och drar vidare till nästa. Men om folk tränger sig på eller om en snabbare båt blåser om mig när jag uppenbarligen är på väg till den enda grynnan i en given riktning så håller jag mig till min plan och ställer mig på andra sidan grynnan om det finns plats. Annars blänger jag surt och drar vidare.

Kommentera

Jag håller med dig att det är "oproffsigt" att lägga sig precis framför, bakom, någon och fiska. Sen om det finns några lagar och regler kring det vet jag faktiskt inte.
        Kan bara konstantera att slåss om en fiskeplats är inte fiske för mig. Fiske för mig att är att få vara ifred, helst slipper jag en fiskekamrat också men kan funka om hen ligger på samma nivå som mig, och bara njuta utav lugnet och naturen och förhoppningsvis själva fisket.

Var ute med en fiskeguide för ett par år sen och vi drog direkt ut till en välkänd grynna (för honom, och andra i det området) för att belöna oss betalande gäster med fisk. Inget fel i det iofs, men det första som händer är att det ligger en båt i samma vik och guiden säger "Aha, den rackaren har nog sovit över här inatt" typ som att dom känner varandra och alla vet exakt hur hett just denna plats är just nu. Vi är kvar i stort sett hela dagen i samma vik och det kommer många, många båtar under dagen som lägger sig där både längre och kortare stunder. Oerhört trist fiske, enligt mig. Det är som att man skulle läsa i Aftonbladet att just i den här backen, i den här skogen, i det här landskapet, så finns det en jävla massa kantareller. Och så kommer man dit och det är redan 50 personer där och letar. Man kanske hittar några åt sig själv men den där känslan av att få göra saken ifred är försvunnen. Oavsett om det är fiske eller annan naturupplevelse. Inte att man ska upptäcka unika platser, utan att man kan få upptäcka dom i lugn och ro självmant. Jag menar, i Mälaren så finns det gäddor på fler ställen än just den där viken.

Händer att det sitter folk och fiskar på "mina" ställen ute på landsbygden också, det är bara att bita i det sura äpplet och ge sig iväg en bit bort. Som någon klok person sa i något utav Pike Fight-avsnitten. "Fiskarna har fenor och rör på sig". Hellre fiska själv än gröt tillsammans, som det gamla ordspråket lyder.
        Tyvärr får jag aldrig fiska som 3-barnsfarsa längre. :'(
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Har varit med om samma sak när jag fiskat från land, också varit med om att folk har driftat mellan mig och vassen jag fiskar av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 753 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B