Agn till gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Agn till gäddmete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Agn till gäddmete

    Hej! Jag har gäddmetat med strömming förut och är nu sugen att prova gäddmete igen, men orkar inte jaga strömming först. Vad kan man göra istället, köpa död mört eller något? Bor i Stockholm.

    Tack!

  • #2
    Meta eller använd kastnät/sänkhåv för att fånga mört i samma vattenområde du tänkt meta gädda i.

    Kommentera


    • #3
      Tack båda två, det ska bli kul att prova igen i sommar!

      Kommentera


      • #4
        På dom flesta Ica, Willys samt Coop så finns det frusen makrillfilé om typ 4 bitar som går alldeles utmärkt att fiska med. Segt skinn, tåliga bitar, som går att använda om och om igen sålänge inte gäddan tuggar sönder skiten helt eller om du sliter krokarna helt ur filén vid mothugg. Har dom legat i vattnet hela dagen så går det att t.ex pensla in dom med lite laxolja eller liknande. Men det är väl en minst 39-45 kr per paket så beror ju på hur krösus man är.

        Dock så är det ju en extremt fet och doftspridande fisk, bara att titta på oljespåren när man vevar upp. Min hittills största gädda på mete tog jag på en makrillfilé på ett gammal 30-130g spinnspö med baitrunner-rulle.

        På många utländska livs så har dom typ hästmakrill (en stor jävel som man kan dela i många bitar och meta med) samt röd multe (ej fått något självt på detta men många som skriver om det). Går säkert att hitta annat rolig fisk där med, tror att det feta och oljiga är själva huvudnyckeln dock.

        Du kan ju även meta mört, braxen, björkna, osv, och sen injicera dessa med typ laxolja eller liknande för att få till det där lilla extra. Min egen erfarenhet säger dock att i vissa vatten så går dom flesta gäddorna för levande beten medans i vissa andra så gillar dom större gäddorna dött bete. Dvs stora sillar/strömmingar som jag har kört med har funkat jättebra ibland och inte alls i vissa vatten.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Märker du nån skillnad i storlek på gäddorna vid dött/levande bete braindisorder ? Tycker själv det är märkbart bättre storlek med dött bete men färre napp

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
            Märker du nån skillnad i storlek på gäddorna vid dött/levande bete braindisorder ? Tycker själv det är märkbart bättre storlek med dött bete men färre napp
            Absolut, snittvikten på gäddor på dött bete, åtminstone där jag har kört, har varit mycket bra. Kör sällan med levande alls, endast när jag är på ställen där det är jävligt mycket betesfisk och man märker att mycket gäddor har samlats också så kör jag på metoden "match the hatch". Ibland när jag inte haft dött eller inte lyckats fånga större levande så har jag tagit småyngel av mört eller löja och hängt på varje krok på en trekrok som någon häckla nästan, det har också funkat och även stor fisk har tagit dessa.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #7
              Hej på er,

              Ni som kör med död eller levande mört, hur länge brukar ni stanna på samma plats utan napp innan ni byter?

              Med spinnfiske har jag haft mest framgång med en båt som sakta får driva med vinden (givet rätt vind så klart med rätt styrka). Men med den metoden har det blivit max några minuter på samma ställe. Dock har jag då fiskat i en väldigt liten sjö där det kanske tagit 30 minuter att mycket sakta driva i en roddbåt från ena änden till den andra.

              Kan jag bara applicera samma tänk med mete eller är det något ni skulle justera?

              Och för att inte riskera att förarga eller irritera så har jag läst den berömde danskens blogg, men anledningen att jag ställer frågan är att jag tycker det är intressant att höra flera åsikter, tankar och funderingar.

              // N

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
                Hej på er,

                Ni som kör med död eller levande mört, hur länge brukar ni stanna på samma plats utan napp innan ni byter?
                // N
                Svarar bara för mig själv men jag byter i stort sett aldrig plats när jag metar med dött bete. Ju kallare det är i luft och vatten, desto längre tid förväntar jag mig att det tar att gäddan hittar mitt bete. Är det en helt ny å eller sjö och man aldrig har fått något där tidigare så kan det hända jag flyttar på mig lite tills det händer något, lite utav ett osäkerhetens tecken. I vatten där jag vet att jag har fångat gädda tidigare på liknande platser så kör jag alltid på samma plats, det är möjligt att jag tar upp betet ibland för att kontrollera att det inte fastnat i något eller att det är täckt utav massa vegetation. Mete är tålamodkrävande och ibland så händer det inget oavsett vad man gör och ibland är det den mest effektiva metoden som går att frambringa. Om sjön tillåter så är det fördelaktigt att ha flera spön ute med olika tackel, typ ett med levande och ett bottenmete med dött och sen något annat kul (kebab-rigg, pater-noster med levande/dött, etc). Ibland blir det extremt uppenbart vad fiskarna i sjön föredrar.
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                  Svarar bara för mig själv men jag byter i stort sett aldrig plats när jag metar med dött bete.
                  Tackar så mycket för informationen! // N

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                    På dom flesta Ica, Willys samt Coop så finns det frusen makrillfilé om typ 4 bitar som går alldeles utmärkt att fiska med. Segt skinn, tåliga bitar, som går att använda om och om igen sålänge inte gäddan tuggar sönder skiten helt eller om du sliter krokarna helt ur filén vid mothugg. Har dom legat i vattnet hela dagen så går det att t.ex pensla in dom med lite laxolja eller liknande. Men det är väl en minst 39-45 kr per paket så beror ju på hur krösus man är.

                    Dock så är det ju en extremt fet och doftspridande fisk, bara att titta på oljespåren när man vevar upp. Min hittills största gädda på mete tog jag på en makrillfilé på ett gammal 30-130g spinnspö med baitrunner-rulle.

                    På många utländska livs så har dom typ hästmakrill (en stor jävel som man kan dela i många bitar och meta med) samt röd multe (ej fått något självt på detta men många som skriver om det). Går säkert att hitta annat rolig fisk där med, tror att det feta och oljiga är själva huvudnyckeln dock.

                    Du kan ju även meta mört, braxen, björkna, osv, och sen injicera dessa med typ laxolja eller liknande för att få till det där lilla extra. Min egen erfarenhet säger dock att i vissa vatten så går dom flesta gäddorna för levande beten medans i vissa andra så gillar dom större gäddorna dött bete. Dvs stora sillar/strömmingar som jag har kört med har funkat jättebra ibland och inte alls i vissa vatten.
                    Bra tips med makrill, tack så mycket!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 737 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 307 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 672 svar
                    362 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    67 svar
                    14 029 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    774 svar
                    66 685 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X